Foto:shutterstock

U doba krize i nestašice delova, kada automobili postaju sve skuplji za proizvodnju, a profitne marže sve manje, proizvođači automobila smišljaju nove načine da iscede više novca od svojih kupaca, a najnovije metode su blago rečeno – odvratne.

Pre nekoliko dana smo pisali o BMW-u koji je uveo sistem pretplate za grejana sedišta, a bavarska kompanija u nekoliko zemalja želi da kupcima ovu funkciju naplati 18 dolara mesečno. Nemački proizvođač je pre toga pokušao i da uvede pretplatu od 80 dolara mesečno za korišćenje sistema Apple CarPlay i Android Auto, što su inače funkcije koje se dobijaju besplatno u vozilima drugih brendova.

Ipak, zbog negodovanja javnosti, BMW je odustao od ove pretplate, ali svakako i dalje planiraju da dodatno naplate određene funkcije njihovih automobila, kao što je već pomenuto grejanje sedišta. Nažalost, BMW nije jedini u ovoj priči. Volkswagen, Toyota, Audi, Cadillac, Porsche i Tesla već imaju pretplatničke modele za određene opcije, kao što su funkcije asistencije u vožnji ili prepoznavanja glasa.

Vozači nisu spremni za promene

Prema anketi koju je sproveo Cox Automotive ranije ove godine, od 217 ljudi koji nameravaju da kupe nov automobil, svega 25 odsto je izjavilo da bi bili spremni da plate mesečnu ili godišnju pretplatu za korišćenje određenih funkcija vozila. Preostalih 75 procenata nije bilo zainteresovano da doplaćuje bilo šta nakon kupovine već skupog automobila.

Među četvrtinom kupaca koji bi bili spremni za dodatne doplate, funkcije koje bi doplatili spadaju u tri kategorije. Prva su bezbednosni sistemi poput pomoći u održavanju trake ili automatskog kočenja u slučaju opasnosti. Druga kategorija su performanse vozila, odnosno dodatna snaga ili obrtni moment, dok u treću kategoriju spadaju sistemi koji povećavaju komfor u vožnji, poput grejanih i hlađenih sedišta i upravljača.

Elektrifikacija se mora naplatiti

Postoji jedna sličnost među proizvođačima automobila koji su eksperimentisali sa pretplatom, a to je da uglavnom proizvode nešto skuplje, premijum modele. Dodatna naplata u tom slučaju i ima smisla, jer su njihovi kupci uglavnom bogati i mogu lakše da izdvoje određenu svotu novca na mesečnom ili godišnjem nivou.

Foto:shutterstock

Međutim, industrijski analitičari tvde da će pretplate uskoro biti usvojene od većine proizvođača, pre svega jer traže nove izvore prihoda kako bi finansirali svoje skupe planove za izradu autonomnih, električnih i povezanih vozila. Iako opcija pretplate zvuči kao plan proizvođača koji neće skoro biti ostvaren, činjenica da je General Motors prošle godine zaradio više od 2 milijarde dolara samo od pretplate za korišćenje funkcija automobila, svedoči da je novi sistem neizbežan.

Kako piše zimo.dnevnik.hr, GM očekuje da će do kraja ove dekade zarada od pretplate skočiti na 25 milijardi dolara. Američki proizvođač ima oko 16 miliona vozila na putevima u SAD, a četvrtina njih poseduje opciju pretplate za korišćenje određenih funkcija. Prema istraživanju koje je sproveo General Motors, kupci su spremni da u proseku potroše oko 135 dolara mesečno za proizvode i usluge. Samim tim, mnogi proizvođači tu vide priliku da dodatno zarade, pa zbog toga menjaju i način prodaje i reklamiranja automobila.

Stručnjaci skeptični

„Proizvođači automobila sigurno žele da se kupci naviknu na ovo, ali iskreno, skeptičan sam da će to upaliti“, izjavio je Sam Abuelsamid, glavni analitičar konsultantske kompanije Guidehouse Insights.

Abuelsamid je primetio da su automobili skuplji nego ikada, sa prosečnom cenom od 48.000 dolara. Nakon povećavanja cena zbog nestašice mikročipova i drugih komponenti, očekuje se da će novčanik kupaca još više biti na udaru zbog tranzicije ka elektromobilnosti. Samim tim, malo je verovatno da će kupci prihvatiti ideju da plaćaju još više novca za pristup određenim funkcijama automobila. Kako bi se opravdale pretplate, nabavna cena automobila bi trebalo da bude dosta niža, a to nije realno očekivati u bliskoj budućnosti.

Bonus video: Čime se vraćate kući kad popijete malo više alkohola?

Pratite nas i na društvenim mrežama: Facebook Twitter Instagram

Komentari

Svi komentari (1)