Consumer Reports dokazao da je moguće prevariti Teslin autopilot. Prilikom testiranja to su izveli tako što su zavezali pojas na praznom sedištu i postavili lance na volan kako bi se sistemu činilo da su na upravljaču ruke vozača.
I dalje nema odgovora šta se dogodilo prošle nedelje kada je Teslin Model S izleteo sa puta, udario u drvo i zapalio se, pri čemu su smrtno stradale dve osobe, o čemu smo nedavno pisali. Posle nesreće policija je bila skoro sigurna da je do udesa došlo zbog Teslinog autopilota, a mediji su preneli informacije kako vatrogasci satima nisu mogli da ugase požar.
Na ove informacije reagovao i Mask i rekao da podaci iz automobila pokazuju da u trenutku nesreće nije koristio autopilot.
Kako je autopilot asistent u vožnji kada vozači treba da drže ruke na volanu i da paze na situaciju na putu, Teslina vozila imaju sigurnosne opcije koje bi trebalo da spreče zloupotrebu korišćenja autopilota. Upravo je to bio jedan od argumenata brojnih osoba koje su na internetu pisale da Teslin autopilot ne može da se koristi bez vozača na prednjem sedištu.
Ali, kako je pokazalo istraživanje neprofitne i u SAD prilično popularne organizacije za zaštitu potrošača Consumer Reports, ipak je moguće prevariti sigurnosni sistem i ostaviti prednje sedište prazno i pritom aktivirati autopilot. Upravo su to uspeli da urade u CR-u prilikom testiranja Modela Y čiji su autopilot “jednostavno prevarili” tako što su na volan postavili lanac s dve lepljive trake i tako stvorili potreban pritisak na njega (kao dokaz da vozač ima volan u rukama i tako pazi na put i saobraćaj), a zavezali su i sigurnosni pojas.
Jake Fisher, direktor testiranja automobila pri Consumer Reportsu naglasio je da ne samo da Teslin sigurnosni sistem ne može da prepozna da li vozač prati put, već nije uspeo da prepozna da vozača uopšte nema na sedištu.
Činjenica da je autopilot lako prevariti, naravno, nije dokaz da je Teslin asistent u vožnji zaista kriv za saobraćajnu nesreću prošle nedelje, pa bi tek detaljna istraga trebalo da pokaže šta se dogodilo i ko je kriv. Na „The Vergu“ spominju i jedno istraživanje koje je pokazalo da, kada se autopilot nađe u nekoj situaciji u kojoj se ne snalazi, odnosno ne može pravilno da reaguje, može automatski da se isključi, a da pritom ne obavesti vozača.
S obzirom na to da na prednjem sedištu, kako tvrdi policija, nije bilo vozača, a Mask tvrdi da u trenutku nesreće autopilot nije bio aktiviran, to bi mogao da bude jedan od potencijalnih uzroka nesreće – da se autopilot sam isključio.
Ono što treba naglasiti jeste da iz Tesle konstantno upozoravaju da vozači nikada ne smeju u potpunosti da prepuste kontrolu nad vozilom autopilotu, već njihove ruke moraju da budu na volanu i oni moraju da budu koncentisani na vožnju. Tesla, naravno, treba da pruži maksimalnu moguću sigurnost, ali od najveće važnosti trebalo bi da bude odgovorno ponašanje samih vozača.
Naime, ako im je autopilot dostupan pod određenim uslovima, oni bi toga morali da se pridržavaju jer je to jedina garancija maksimalne sigurnosti.
Ako neko zaista postavi neke predmete na volan kako bi prevario autopilot i ostavi prednje sedište u vožnji prazno, dok kompjuterom i vozilom upravlja asistent u vožnji, jasno je koliko takve osobe rizikuju i treba da snose odgovornost za sve šta se dogodi.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare