Foto: Shutterstock

Svet se trenutno suočava sa najvećom nestašicom poluprovodnika, odnosno mikročipova, zbog koje je čitava automobilska industrija morala da stane. To već sada utiče na povećanje cena novih, ali i polovnih vozila, dok na novi automobil može da se čeka i do godinu dana. Nova kriza je stigla u Srbiju, lageri su sve tanji, a rokovi isporuke sve duži. Ko je najviše pogođen, koliko se zapravo čeka na novo vozilo kod nas i koja su prava kupaca usled probijanja rokova, saznajte u tekstu.

Taman što je u prvom kvartalu tržište novih automobila počelo da pokazuje znake oporavka nakon drastičnog pada prodaje u 2020. godini, usled pandemije, proizvođači, ali i kupci, poslednjih nekoliko meseci suočavaju se sa novim problemima. Naime, nestašica poluprovodnika na globalnom nivou dovela je do zastoja u proizvodnji automobila, a samim tim i do kašnjenja isporuka.

Toyota, VW, Audi, Škoda, Ford, BMW, General Motors, Daimler, Volvo, Renault, Suzuki (EU) i Stellantis grupa (Fiat, Peugeot, Opel, Citroen…) su na spisku brendova koji su već značajno redukovali proizvodnju automobila. Doduše, ovaj spisak će svakim danom biti sve duži.

O ovom problemu već smo pisali na našem portalu, pa detalje u smislu koliko su skočile cene novih i polovnih automobila, kao i da li treba sačekati sa kupovinom, možete da saznate ovde.

„Smanjena dostupnost novih vozila je počela od marta/ aprila ove godine i nije bila kod svakog proizvođača ista. Neki su imali veće zalihe i mogli su duže da obezbede kontinuitet prodaje, neki sa manjim zalihama to nisu uspeli“, za Auto Moto reviju izjavio je Milan Belin, predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova.

Prema rečima Belina, nestašica komponenti će se u narednom periodu još više osetiti, jer je većina uvoznika do sada uspevala da podmiri tržište, što sa postojećim lagerom, što sa potvrđenom proizvodnjom koju su imali.

„Verovatno će najkritičniji biti novembar i decembar, kao i prva dva meseca naredne godine. Nakon toga se, uglavnom, očekuje postepeni izlazak iz krize sa komponentama. Očekuje se da od prvog kvartala 2022. krene stabilizacija proizvodnje, ali to takođe nije kod svakog proizvođača isto. Neki će uspeti da normalizuju proizvodnju ranije, neki kasnije, u zavisnosti od potvrđenih dogovora sa dobavljačima“, zaključuje Belin.

Ko je najviše pogođen?

Pre nego što je došlo do zastoja u proizvodnji, odnosno probijanja rokova isporuka, mnogi su se opekli, jer su prodali stari automobil pre nego što im je stigao novi, koji su poručili. Obično kod neplaniranih kašnjenja sa isporukom prodavci izlaze u susret kupcima te im obezbeđuju zamensko vozilo, ali u ovakvoj situaciji – kada je sve na produženom štapu, to jednostavno nije moguće. Oni koji su imali sreće nekako su se dočepali zamenskih automobila i imaju pravo da ih koriste dok im ne stigne novi auto.

polovni automobili
Foto: Shutterstock

Sa aspekta potražnje, najviše su pogođeni oni sa dubljim džepom, orijentisani ka premijum modelima, koji se najčešće konfigurišu za proizvodnju. Garantovani rokovi isporuke za takve automobile trenutno idu i do godinu dana!

Kakve su zalihe i rokovi isporuke u ovom trenutku?

Što se tiče Folksvagena, modeli dostupni za isporuku odmah su: maleni up!, kompaktni krosover T-Cross i električni ID.3. Do kraja godine se očekuje dolazak manje količine Passata i još nekih T-Cross modela i to je to.
Dakle, Pola, Golfa, Tiguana i Touarega neće biti pre 2022. godine.

Audi stoji kudikamo bolje – na lageru se nalazi veći deo game. Dostupni su modeli A3 Sportback i A3 limuzina, A4, A6, Q2, Q3 i Q3 Sportback, Q5 i Q5 Sportback, Q7 i Q8. Ipak, treba napomenuti da je kod svakog modela dostupna ograničena količina primeraka i da se stanje menja iz dana u dan.

Jedan od brendova koji u ovom trenutku ima bogatu i raznovrsnu paletu modela za isporuku odmah je Ford. Kupcima su na raspolaganju urbani SUV Puma u visokom paketu opreme ST Line, zatim EcoSport i veći SUV Kuga sa ST-Line X paketom i 2.5 PHEV hibridnim pogonom. Dostupan je i Focus sa 1.0 EcoBoost motorom, u više paketa opreme dve karoserijske verzije – hečbek i karavan i pikap Ranger.

U prodajnoj mreži Dačije ograničena količina restilizovanog modela Duster je na raspolaganju za isporuku odmah, dok je predviđeno čekanje za vozila iz proizvodnje četiri meseca. Velika potražnja za novim generacijama Sandera Stepway i Logana, praćena nedostatkom količina, odrazila se tako da ovih modela nema za brzu isporuku, a predviđeno čekanje je pet meseci.

Što se tiče Renault game, Clio i Captur su raspoloživi za brzu isporuku, a dodatne količine slobodnih vozila stižu u toku meseca. Isto važi i za Megane u verzijama hečbek i GrandCoupe, dok je na Kadjar potrebno sačekati tri meseca.

Citroen uspeva da na zalihama obezbedi bar tridesetak vozila, a od modela su dostupni C3 sa benzinskim i dizel agregatima, C3 Aircross sa benzinskim motorom kao i C4, odnosno električni C4. Najveći SUV C5 Aircross može se dobiti u sve tri pogonske verzije – benzin, dizel i hibrid.

Kakva je situacija kod ostalih brendova u Srbiji, poput Suzukija, Kije, Hyundaija, Mazde, pročitajte ovde.

Uvoznici i prodavci nisu više suočeni sa izazovom da pronađu put do kupaca, već da obezbede što veću količinu modela za prodaju. Zato se pre odluke o kupovini dobro raspitajte kod uvoznika šta možete da očekujete.

Koja su vaša prava ako se probije rok

Članom 46 Zakona o zaštiti potrošača definisan je rok od 30 dana za isporuku robe, ako nešto drugo nije ugovoreno. To znači da rok za isporuku automobila može biti i duži, ali mora biti naznačen. Ukoliko taj rok protekne, a potrošač ne dobije svoj automobil, postoji pravo na raskid ugovora usled neispunjenja isporuke, objašnjava Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije prava potrošača i dodaje da je prema članu 48 istog zakona prodavac dužan da odmah, a najkasnije u roku od tri dana od dana raskida ugovora vrati potrošaču sav plaćeni iznos po osnovu ugovora.

Izvor: Auto Moto revija

Bonus video: Pravila vožnje po kiši

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram