Kada je pre oko dve godine počeo haos na tržištu automobila, nije mu se nazirao kraj, a mi istražujemo kakva je trenutno situacija kod nas što se tiče cena polovnjaka - koliko su poskupeli, šta se uopšte prodaje i možemo li u nekom trenutku očekivati pojeftinjenje ili se džabe nadamo.
Već neko vreme svedočimo rastu cena automobila, koji je posledica disbalansa ponude i potražnje na tržištu. Pandemija virusa COVID-19 dovela je do otežane nabavke komponenti i sirovina koje su neophodne za proizvodnju novih automobila, a aktuelna dešavanja u Ukrajini dodatno su produbila ovakvu situaciju. Manja ponuda novih vozila oslikava se i na ponudu polovnih, a samim tim i na njihove cene.
Romana Takov, menadžer za odnose sa javnošću portala Polovniautomobili, tvrdi da su automobili značajno poskupeli u poslednje dve godine, a zvanična statistika najbolje pokazuje koliko.
„Ako govorimo u procentima, cena polovnih automobila do 20 godina starosti koji su oglašeni na našem sajtu u periodu od januara do avgusta tekuće godine veća je za 21% u odnosu na njihovu prosečnu cenu u istom periodu prethodne godine, a čak 29% u odnosu na prosek u posmatranom periodu 2020. godine“, izjavila je Romana Takov za portal Nova.rs.
Što se tiče aktuelne situacije, imamo dobre i loše vesti.
Dobra vest jeste da se tržište polovnih automobila stabilizovalo u poslednjih par meseci, ali loša je da su cene ostale na visokom nivou. U razgovoru sa našim sagovornicima koji se bave prodajom polovnih vozila, saznali smo da za sada nema naznaka da će se cene menjati.
„Cene su skočile pre izvesnog vremena i sada miruju, nema naznaka za pad niti će doći do pada cena polovnjaka. Mnogo je izvesnije da će se kupci navići na ove više cene nego da će doći do pojeftinjenja polovnih automobila“, izjavio je Stefan Krasić iz Balkan Auta.
Slično mišljenje ima i Miloš Stević, direktor Kompresor Auto Land placa. „Situacija na tržištu polovnih automobila je nepromenjena. Cene su se ove godine stabilizovale na visokom nivou, a nabavka je i dalje otežana, pa se ne očekuje da će pasti cene korišćenih vozila“, rekao je Stević za naš portal.
Šta se najviše kupuje?
Srpski vozači trenutno najviše kupuju male, gradske automobile, ali i one dosta veće sa dovoljno mesta za celu porodicu. Kako tvrdi Miloš Stević, dosta se traže i sedmosedi.
„Najviše se kupuje klasa manjih automobila, a to su Renault Clio, Ford Fiesta i Volkswagen Polo. Postoji velika potražnja i za automobilima sa sedam sedišta, a tu se najviše ističe Peugeot 5008. Cene ovih modela su veće za 15 do 20 procenata u poređenju sa periodom od pre dve godine“, rekao je Stević.
Što se tiče najprodavanijih modela u Balkan Autu, veliku većinu čine gradski i porodični automobili, ali nezavisno od oblika karoserije, svi su poskupeli u prethodnom periodu.
„Cene polovnih automobila su veće za 10 do 20 posto u zadnjih godinu ili dve. Srpski kupci najčešće biraju vozila sa cenom od 8 do 11 hiljada evra, a među najpopularnijim modelima se nalaze Peugeot 308 karavan, Renault Megane i Renault Clio“, izjavio je Stefan Krasić iz Balkan Auta.
Prema zvaničnoj statistici Polovnih automobila, najtraženiji brendovi među kupcima korišćenih automobila u Srbiji su Volkswagen, Opel, Peugeot, Audi i Renault.
Kada je reč o modelima među najprodavanijima su Volkswagen Golf, Passat, Polo, kao i Fiat Punto, Opel Corsa i Audi A4.
Koliko su skočile cene za tražene polovnjake
Cena automobila zavisi od mnogo faktora, poput godišta, pređene kilometraže, nivoa opreme, pa tako nije zahvalno porediti cenu iz godine u godinu, ali zvanična statistika ipak pokazuje rast cene najprodavanijih modela.
„Kao primer navešću podatke sa našeg sajta o jednom od najprodavanijih modela – Fiat Punto. Prosečna cena ovog modela na našem sajtu u periodu od januara do avgusta 2021. godine, bila 1.833 evra, dok u istom periodu tekuće godine iznosi 2.387 evra. I još jedan primer, u istom periodu 2021. godine prosečna cena modela Volkswagen Polo bila je 3.831 evro, a 2022. godine 4.108 evra“, navodi Romana Takov iz Polovnih automobila.
Dakle, tržište polovnih automobila se stabilizovalo, ali zbog problema sa nabavkom vozila iz inostranstva, domaći prodavci polovnjaka i dalje imaju veće cene od onih na koje smo navikli. Izgleda da su aktuelne cene postale nova realnost, jer za sada nema naznaka da će do doći do smanjenja cena korišćenih automobila u skorijem periodu.
Pročitajte i koji su najisplativiji polovnjaci za porodicu.
Bonus video: Pogledajte nove Dačije, test Toyote Aygo X i akciju sa Srbija relija
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare