Mnogi vozači su odahnuli kada je objavljeno da se propisi povodom ovalnosti diskova neće primenjivati na tehničkim pregledima od 5. jula ove godine, već tek od leta 2025. Međutim, to nije sve, jer će se u narednih godinu dana promeniti i način merenja ovalnosti diskova tako da će kriterijum biti smanjen, a takođe će granica ovalnosti za teretna vozila od 5. jula 2025. godine biti povećana sa sadašnjih 20% na 30%.
Nema sumnje, ovo su odlične vesti za vozače, jer prema procenama stručnjaka, da su odredbe koje se odnose na merenje neujednačenosti sile kočenja (ovalnosti diskova) počele da se primenjuju 5. jula, čak četvrtina putničkih vozila, među kojima i ona stara svega nekoliko godina, ne bi mogla da prođu tehnički pregled, jer im je stepen zakrivljenosti diskova veći od propisanih 20%. Nezvanične informacije su da bi kod kamiona i autobusa taj procenat bio još veći, a možemo samo da zamislimo kakve bi to posledice imalo na transport i generalno privredu.
Ova odredba se dakle neće primenjivati do 5. jula 2025. godine, ali je zato izmenama Pravilnika predviđeno da najkasnije u roku od godinu dana bude promenjen način merenja ovalnosti kočionih diskova.
„To konkretno znači da će se umesto merenja ovalnosti pri polovini najviše sile kočenja, merenje obavljati prema određenim vrednostima pritiska na pedalu kočnice. Ovo će se opet razlikovati po vrstama vozila“ objašnjava za sajt Polovni automobili dr Andrija Vujičić, predsednik grupacije tehničkih preleda pri PKS i generalni direktor mreže tehničkih pregleda CVS.
U praksi, ovo bi trebalo da znači da će kriterijum za merenje ovalnosti zapravo biti blaži, pa će na tehničkom „padati“ samo oni vlasnici automobila, čiji su kočioni diskovi u prilično lošem stanju.
Ovo nije jedina novost. Osim odlaganja primene kriterijuma ovalnosti do 2025. godine, napravljena je podela na vozila koja moraju zadovoljiti ovalnost od 20% i do 30%.
„Vozila vrste M1 i N1 moraju imati ovalnosti nižu od 20%, a vozila vrste N2, N3, M2, M3, O3 i O4 moraju zadovoljiti ovalnost do 30%. Reč je dakle o autobusima i prikolicama“, napominje dr Andrija Vujičić.
U međuvremenu, nadležni su najavili mere, kako bi se u narednom periodu Pravilnik prilagodio stvarnom stanju na terenu. Konkretno, tehnički pregledi će biti u obavezi da sve podatke o kočenju prikupljene tokom pregleda vozila unose u Centralni informacioni sistem koji vodi Agencija za bezbednost saobraćaja. Na osnovu analize svih podataka, revidiraće se postojeće norme i doneti odluka da li će se dozvoljene vrednosti menjati. Mnogi tehnički pregledi već su počeli da se pripremaju za ovaj sistem i investirali su u program koji će biti povezan sa registrom u Agenciji.
Kako pišu Polovni automobili, do 5. jula 2025. godine neće se primenjivati i obaveza posedovanja katalizatora za one automobile na kojima je ovaj deo fabrički predviđen, kao i obaveza da teretna vozila sa pneumatičkim kočionim sistemom imaju kontrolne priključke.
Nadležni u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture očekuju da će problem sa katalizatorima delimično biti rešen kada zaživi program subvencija za reciklažu starijih dizelaša, jer se procenjuje da će oko 140.000 vozila starih preko 15 godina biti predato na reciklažu.
Bonus video: Vozili smo prvi električni Jeep – Ovo je Avenger zbog kog su se Amerikanci frapirali, a Evropljani zaljubili