Automobilska industrija je na nekoj vrsti prekretnice. Pored trenutne situacije izazvane pandemijom, elektrifikacija svom silinom kuca na vrata, a svetski proizvođači se prilagođavaju velikom brzinom. O ovom pitanju, kao i o dešavanjima na domaćem tržištu, pa i o velikoj nepoznanici hoće li ove godine biti održan sajam automobila, ekipa Auto Moto revije je razgovarala sa Milanom Belinom, predsednikom Srpske asocijacije uvoznika motornih vozila i delova.
Autor: Auto Moto revija
Situacija na svetskom automobilskom tržištu zbog krize izazvane globalnom pandemijom rezultirala je strmoglavim padom prodaje. Kao prvi čovek Udruženja uvoznika, recite nam kako ocenjujete stanje na domaćem tržištu?
Tržište Srbije nije moglo da prođe mnogo bolje od ostatka sveta. Mi smo imali ozbiljan pad početkom prošle godine, tačnije od marta meseca, kada je sve bilo zatvoreno. Srećom, maj mesec nas je vratio u neke normalne tokove, jer se tada pojavilo dosta kupaca koji su čekali sajam automobila u martu mesecu, a kako ova manifestacija nije održana, mnogi su se u maju odlučili za nabavku novog vozila, pošto je tada većina uvoznika odobravala povoljnije, takozvane sajamske uslove.
Mi smo prošlu godinu završili sa padom od 23 odsto u odnosu na 2019. godinu što i nije tako skandalozan rezultat i sunovrat kakvog smo se pribojavali. Na kraju smo 2020. godinu završili relativno uspešno, ako se uzmu u obzir sve otežavajuće okolnosti. Prodato je oko 27.500 novih vozila, većina brendova je zabeležila pad prodaje, ali bilo je i nekih koji su povećali saldo.
U svakom slučaju istakao bih da smo bolji u odnosu na evropski prosek kada se analizira procentualni pad prodaje u 2020. u odnosu na 2019. godinu. Bolje smo prošli i od država u regionu, i od Hrvatske, koja je imala veći pad, dok je Slovenija imala još veći pad.
Pomenuli ste da prošle godine u martu nije održan sajam automobila, kakva je trenutno situacija po tom pitanju i da li postoje neke naznake da se ova popularna manifestacija održi u nekom drugom terminu?
Mi smo sve vreme u kontaktu sa rukovodstvom Sajma, jer su oni partneri u organizaciji Salona automobila i održali smo niz sastanaka, poslednji je bio pre mesec dana. Sajam je kao jedini mogući prolećni termin predložio 13-23.maj. Dobili smo i komercijalne uslove koliko bi sve to koštalo.
Međutim, evidentno je da veći deo uvoznika automobila ne vidi kao realnu mogućnost da se sajam automobila održi u tom periodu. Gledajući pre svega pandemijsku situaciju, malo je verovatno da će se do tada zdravstvena situacija poboljšati toliko da bi bila omogućena tako velika koncentracija ljudi u zatvorenom prostoru.
Sa druge strane, do maja je preostalo jako malo vremena da bi se uvoznici kako treba pripremili, jer učešće u jednom ovakvom događaju zahteva ogromnu logistiku, naručivanje automobila za lager i još mnogo toga.
Postoje li neke ideje ili inicijative da se sajam održi u nekom drugom terminu ili eventualno na otvorenom prostoru?
Imali smo razgovore na tu temu, dobili smo predlog od jedne agencije da se iznajme veliki luksuzni šatori iz Turske, sa grejanjem i hlađenjem, ali se ispostavilo da bi to bila veoma skupa varijanta.
Na kraju smo od toga odustali i lično smatram da nije realno da ove godine bude održan sajam, iako za njegovo održavanje potencijalno ostaje otvoren i septembar mesec.
Međutim, onda bismo došli u situaciju da nas posle samo šest meseci sačeka novo organizovanje ovog događaja, u martu 2022. godine.
Zašto su automobili sve skuplji i šta možemo da očekujemo u narednom periodu, pročitajte ovde, gde se nalazi celokupan intervju sa Milanom Belinom.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare