Foto: Shutterstock

Prilikom kupovine polovnog automobila, kupac treba da se informiše o intervalu zamene zupčastog kaiša ili lanca. Između njih postoji razlika pre svega u vremenu trajanja, a pucanje kaiša ili lanca može da dovede do velikih oštećenja.

Mnogima prilikom kupovine polovnog automobila uopšte i ne pada na pamet da provere da li motor ima zupčasti kaiš ili lanac, pa je potrebno apelovati na kupce da provere stanje kaiša/lanca i da se informišu o intervalu zamene. Ako nije navedeno da je servis zamenio sve potrebne delove, a postojala je potreba da se zamene, štete nastale otkazivanjem kaiša mogu biti višestruko veće od zamene tog dela.

Pucanje lanca/kaiša dovodi do velikih oštećenja u motoru (pucanje ventila, oštećenje klipnjače motora…). Hajde da sada pogledamo karakteristike lanca i kaiša.

Lanac

Pretežno lančani prenos nema određeni interval zamene po pređenim kilometrima od strane proizvođača i kod redovne zamene motornog ulja i filtera ne postoji potreba za zamenom, sve do nekog većeg otvaranja ili servisa motora od pređenih 200.000 do 300.000 kilometara. Tada je preporuka da se lanac zameni, ako je već zbog neke neispravnosti otvoren motor. Uglavnom, lanac je prvobitno zamišljen da može da izdrži koliko i sam motor.

Foto: Shutterstock

To zvuči idealno ali nažalost često nije tako. Pojedini proizvođači su kod novijih generacija motora smanjili dimenzije lanca kako bi olakšali pojedine mase u pokretu i dobili bolje karakteristike motora, ali nažalost su se približili i ranijem otkazivanju lanca. Zbog toga je potrebno proveriti pre kupovine sa ovlašćenim servisom da li je predmetni motor sličnih karakteristika. Pojedine motore je potrebno kompletno izvaditi iz vozila kako bi se zamenio lanac motora i svi potrebni propratni rezervni delovi.

Kaiš

Zupčasti kaiš ima rok trajanja koji ne zavisi od pređenih kilometara, najčešće između 5 do najduže 10 godina, u zavisnosti od toga kako je proizvođač propisao, a potreba zamene kaiša prema pređenim kilometrima je takođe različito definisana kod svakog proizvođača ili generacije motora. Raspon je vrlo širok, od 60 hiljada pa do 240 hiljada kilometara kod pojedinih novih generacija motora, pa se treba konsultovati sa servisom povodom pravog trenutka za zamenu zupčastog kaiša.

Foto: Shutterstock

Uglavnom, ako se na motoru zupčasti kaiš menja u proseku na svakih 200.000 kilometara ili nakon 10 godina, vrlo verovatno će to biti puno povoljnije i pouzdanije rešenje od lanca za koji možete čuti od mehaničara da je sklon pucanju, a proizvođač mu čak i ne odredi potreban interval zamene već samo kontrolu u servisu prilikom redovnog servisiranja vozila.

Servis vam može reći da dolazi do pucanja lanca između 120.000 i 200.000 kilometara, i da je preporuka da se promeni, a trošak zamene i rezervnih delova može biti i do tri puta veći nego zamena zupčastog kaiša.

Kako piše Revija HAK, treba znati da ako dođe do neplaniranog kvara na sistemu, popravka u zavisnosti od dostupnosti rezervnih delova može potrajati i od 15 do 30 radnih dana, pa je najbolje da se na vreme uverite da li su lanac ili kaiš pravilno i na vreme održavani prema preporukama proizvođača ili servisa.

Bonus video: Da li su to Dacia Duster i Suzuki Vitara dobili rivala? Vozimo MG ZS i idemo na zimovanje

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare