Podeli
Foto: Elena Veselova / Alamy / Alamy / Profimedia

Postoji dosta namirnica koje sadrže velike količine antioksidanata i vitamina - poput lisnatog zelenila, šargarepe, paradajza, integralnih žitarica, voća, orašastih plodova, masne ribe i maslinovog ulja... Baš zbog svog sadržaja, one pomažu telu da se lakše bori sa upalama.

Jedenje crvenog mesa i visoko prerađene hrane, međutim, doprinosi hroničnim upalama u telu, povećavajući rizik od srčanih bolesti i moždanog udara, navodi se u studiji nedavno objavljenoj u Journal of American College of Cardiology.

Studija, koja je pratila skoro 166.000 žena i 44.000 muškaraca tokom 24 do 30 godina, otkrila je da su oni koji su jeli veće količine crvenog i prerađenog mesa poput slanine i kobasica, imali 28 odsto veći rizik od moždanog udara i 46 odsto veći rizik od srčanih bolesti.

Pročitajte još:

Studija je bila jedinstvena, rekao je vodeći autor dr Jun Li, jer nije ispitivala uticaj određenih grupa namirnica, već se usredsredila na uticaj kombinacije 18 grupa namirnica “za koje je pokazano da najbolje predviđaju nivo upala koje uzrokuje ishrana”.

“Hrana koja je povezana sa više upala uključuje crveno meso, prerađeno meso, rafinisana zrna, slatka pića i niskoenergetska gazirana pića”, rekao je Li, naučni istraživač u odseku za ishranu i epidemiologiju na Harvard Chan School of Public Health.

“Hrana koja je povezana sa manje upala uključuje lisnato zeleno povrće, tamno žuto povrće, voće, cela zrna, čaj, kafu i vino”, dodao je Li.

Foto:EPA-EFE/FELIPE TRUEBA

Iako tačan način na koji hrana utiče na upale još uvek nije u potpunosti shvaćen, istraživači veruju da slatka, prerađena hrana, zajedno sa zagađenjem, duvanom, zračenjem i lekovima, može dovesti do povećane aktivacije slobodnih radikala u telu.

Pročitajte još:

Slobodni radikali su molekuli sa nesparenim elektronima – a kako oni traže elektrone koji im nedostaju, uzimaju ih od drugih ćelija, što može da dovede do oštećenja ćelija i bolesti.

Ako jedete puno nezdrave, prerađenje hrane, takva ishrana vam može čak skratiti život – samo 10% povećanja takve hrane u ishrani je povezano sa 14% većim rizikom od smrti od svih uzroka, pokazale su studije.

Dobra vest je da su istraživanja pokazala da protivupalni elementi poput vitamina, karotenoida i flavonoida u hrani poput voća i povrća mogu neutralisati slobodne radikale. Zato se usredsredite na lisnato zelenilo, paradajz, voće, orašaste plodove, masnu ribu i maslinovo ulje.

A ograničite unos ovih namirnica:

– Sladoled, kolačići, peciva, pločice sa žitaricama i kolači

– Gotove pite, testenine i pice

– Štapići i medaljoni od piletine i ribe

– Crveno i prerađeno meso poput slanine, kobasica i šunki

– Šećerna gazirana pića i pića sa ukusom voća

– Proizvodi za mršavljenje, kao što su zamene za obroke u prahu ili instant supe, rezanci i dezerti

***

Bonus video:

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Komentari

Vaš komentar