Foto:EPA-EFE/ETIENNE LAURENT

Svako vreme ima svoje revolucionare, a feminizam 21. veka na javnoj sceni ima zvezde koje poprilično odudaraju od izvorne teorije i pokreta, a koje ipak, slede suštinu feminističke poruke.

Ukoliko izuzmeo činjenicu da je Madona bila i ostala jedna od najprovokativnijih žena na svetu i da je „otvorila vrata“ drugim ženama u šoubiznisu da koriste svoju seksualnost radi ličnog zadovoljstva i promocije,  Majli Sajrus, Bijonse i Tejlor Svift važe za neke od najvećih feministkinja u Holivudu, u 21. veku.

One su tokom prethodnih godina šokirale, provocirale i koristile svoj glas kako bi skrenule pažnju na „goruća“ društvena pitanja i na položaj žena u javnosti.

U nastavku teksta pročitajte neke od najupečatljivijih momenata koje su imale u svojoj karijeri.

Foto:EPA-EFE/NINA PROMMER

Bijonse – tamnoputa žena od koje društvo zazire 

Najveći trag u modernoj pop istoriji, kada je feminizam u pitanju, ostavila je RnB zvezda Bijonse. Ona je nakon kraće pauze, u 2016. godini objavili vizuelni album „Lemonade“ koji služi kao društvena kritika modernom društvu i jasno oslikava bes prevarene žene u, kako pevačica kaže, licemernom društvu.

„Lemonade“ je premijerno prikazan u aprilu 2016. godine u formi jednočasovnog filma na HBO kanalu. Bijonse peva o prevari, izdaji, opraštanju i pomirenju – što fanovi povezuju sa spekulacijama američkih medija da ju je njen suprug Džej Zi godinama varao. Album je takođe i snažan omaž tamnoputim ženama u Americi, te govori o njihovom iskustvu i životu u „hoodu“, ali i o njihovom svakodnevnom preživljavanju u mizoginom svetu gde ih marginalizuju ne samo belci, već i tamoputi muškarci.

Foto: EPA/LARRY W. SMITH

Sve je započeto objavljivanjem pesme „Formation“, čiji tekst govori o tome da su „životi tamoputih ljudi važni“, ali i objašnjava detalje policijske brutalnosti u SAD.

Ovaj album ipak nije bio prvi put da Bijonse jasno podiže glas kritikujući društvo i vladajuću elitu. Još kao članica grupe „Destiny’s Child“, Bijonse je izjavila da zajedno sa Keli i Mišel – članicama iste grupe – želi da bude uzor mladim devojkama. Već sa njihovim drugim albumom i pesmama kao što su „Bills, Bills, Bills“, „Say my name“ i „Independent Women (Part I)“ počele su da šalju jasne poruke o ženskoj nezavisnosti i neustrašivnosti.

„Mislim da sam feministkinja, na neki način. To nije nešto što sam svesno odlučila da ću biti, to je jednostavno put koji je mene izabrao“, izjavila je pevačica za „The Daily mail“ 2010. godine, da bi već tokom 2016., na jednom od svojih najvećih koncerata u karijeri, poručila da je došlo vreme za promene i bunt.

Ona je zajedno sa reperkom Niki Minaž izvela tadašnji zajednički singl „Flawless“, te je na video wall-u poslala jasne i nedvosmislene poruke: „Feminista – osoba koja veruje u političku, enomosku i društvenu ravnopravnost između polova“.

I dok je bilo puno kritika koje su osporavale njeno feminističko delovanje, te su je nazivali „željnom pažnje“ i okarakterisali kao nekoga ko koristi feminizam radi sopstvenog marketinga u sve liberalnijoj Americi, književnica Tamara Vinfri Haris u svom autorskom tekstu objavljenom na portalu „Salon“ je brani. Smatra da njeno „slavljenje“ sopstvenog tela ne mora da se tumači samo kao seksualno i zaključuje: „Kritikovanje vrckanja pop pevačice oslikava nelagodnost našeg društva tamnoputim ženama – i njihovim telima.“

Majli Sajrus – Masturbacija ne treba da bude tabu u 21. veku 

Iako su je svi isprva doživljavali kao običnu kantri devojčicu, Majli Sajrus je 2013. godine napravila krucijalne promene u svojoj karijeri i odlučila da postane „loša devojka“ koja ne dozvoljava javnosti da je kontroliše. Kako je više puta izjavila tokom prethodnih godina, želela je da uradi sve u svojoj moći kako bi se otrgla lika Hane Monstane za koju su je fanovi vezivali.

„Hana Montana je dobra i poslušna devojčica sa Diznija koju svi vole. To nisam ja i to nikada neću biti ja. Ne želim da me ljudi definišu kao poslušnu kantri devojčicu i ženu. Ja sam mnogo više od toga“, izjavila je ona za „Bilbord“ magazin 2013. godine.

Foto:EPA-EFE/ETIENNE LAURENT

Njeni feministički stavovi su ipak su postali jasniji prošle godine, kada je pevačica odlučila da snimi spot za pesmu „Mother’s daughter“, ili „Majkina ćerka“, u kojem naglašava seksualna i reproduktivna prava žena.

Majli je obučena u crveni lateks kostim koji metaforičnu predstavlja ženu tokom ciklusa, a sve vreme peva o slobodi i navodi da se, kako kaže, vratila da uzme slobodu koja joj je oduzeta.  Ona se takođe dodiruje po bradavicama i telu i simulira žensku masturbaciju, za koju govori da ne treba da bude tabu tema u 21. veku.

Najavljujući video i pesmu, Sajrusova je na Instagramu napisala: „Ne zajebavajte se s našom slobodom“.

Tejlor Svift i pobeda nad Skuterom Braunom 

Iako je sve do prošle godine snimala svoju muziku i mudro ćutala, Tejlor Svift je u septembarskom izdanju „Vogue“ magazina odlučila da probije svoju „političku tišinu“ i izjasni se o svim važnim temama koje su je tištile svih ovih godina. Pored toga što je izjavila da nikada nije podržavala trenutnog predsednika SAD Donalda Trampa, i da joj je jako žao jer je određeni deo javnosti mislio da je možda homofobična, Tejlor je progovorila i o njoj lično najvažnijoj temi – autorskim pravima.

Kako je istakla, godinama se suočavala sa svojevrsnim vidom cenzure od strane direktora svoje bivše izdavačke kuće Skota Boršete, a sada trpi i psihičku tortoru koju nad njom vrši muzički menadžer Skuter Braun.

Naime, Skuter je kupio izdavačku kuću čiji je deo nekada bila pevačica, te je zahtevao da zadrži sva autorska prava na njenu muziku. Nakon što se pobunila, Skuter joj je pretio milionskim kaznama ukoliko u buduće bude nastupala sa svojim pesmama – za koje je većinski sama pisala tekst i komponovala muziku.

Tejlor je u sudskoj borbi koja je trajala nekoliko meseci na kraju pobedila, te je imala slavljenički nastup na „American music awards“ ceremoniji krajem prošle godine. Ona je nastupom, ali i pesmom „The Man“ prozvala Skutera Brauna i kako kaže, „preokrenula igricu“ u svoju korist. Više o tome možete pročitati OVDE.

Foto: EPA-EFE/NINA PROMMER