Iz Velike Britanije danima unazad stiže ista slika - dugi redovi i kolone na benzijskim pumpama i višesatno čekanje u redu da bi se napunio rezervoar. Mediji povremeno izveštavaju i o scenama kakve mi, nažalost, pamtimo - benzin se sipa u flaše, snimljene su i tuče na benzijskim pumpama.
Nestašica goriva koja je dovela do pomenutih scena poprima dramatične razmere. Na trećini benzinskih pumpi u zemlji ponestalo je goriva, a Udruženje maloprodavaca benzina (PRA) kaže da je 50 do 90 odsto njegovih članova prijavilo da nestanak goriva.
Premijer Boris Džonson pokušava da smiri situaciju. Mediji su tvrdili da će premijer okupiti starije članove kabineta kako bi ispitao mogućnosti za sprovođenje „Operacije Eskalin“. Ova operacija, između ostalog, podrazumeva da se vojnici angažuju kako bi prevezli rezervnu flotu goriva od 80 tankera. Za izvršenje ove komplikovane situacije neophodno je oko tri nedelje, jer vojska već ima zadatke koje mora da izvrši. Prošle nedelje „Eskalin“ je najavljen kao jedna od opcija, ali izvori iz britanske vlade tvrde da je ova operacija teško izvodljiva, te da do nje neće ni doći.
Bregzit je kriv
Nestašice, kašnjenja u lancu snabdevanja i sve veće cene hrane i energije kao posledice epidemije koronavirusa pogađaju i SAD, Kinu i Nemačku. Međutim, haos u u Britaniji nije izazvala samo korona. Veruje se da Britanija sada pati jer je Bregzit došao na naplatu.
Bregzit je izbacio Britaniju sa tržišta robe i energije u EU, što je britanskim kompanijama znatno otežalo zapošljavanje evropskih radnika i poslovanje učinilo skupljim.
Međutim, nije moralo da bude ovako. Britanski premijer Boris Džonson, koji je žurio da postigne dogovor oko Bregzita, mnoge važne sporazume iz bitnih oblasti ostavio po strani.
Imigracioni sistem britanske vlade je nakon Bregzita dizajniran da smanji broj nekvalifikovanih radnika koji dolaze u tu zemlju. Sve veći broj restorana, pabova i supermarketa, mora privremeno da zatvori svoje vrata zbog nedostatka osoblja, a kašnjenja u lancu snabdevanja izazvao je manjak vozača kamiona – posao koji su uglavnom obavljali migranti ili radnici iz Istočne Evrope.
U intervjuu sekretar za transport Grant Šaps je priznao da je Bregzit bez sumnje bio faktor koji je doprineo krizi u snabdevanju gorivom. Kako bi umanjila pritisak, vlada će izdati privremene vize za 10.500 stranih vozača kamiona i radnika u prehrambenoj industriji, prenosi CNN.
Egzodus radnika je veliki problem mnogih sektora, koji su se tokom četiri decenije članstva u EU oslanjali na stalni priliv radne snage. Firme i prerađivači hrane su prisiljelni da smanje proizvodnju ili jednostavno puste useve da propadnu jer nemaju dovoljno radnika. To je dovelo do smanjenja asortimana proizvoda u supermarketima i u nekim slučajevima do praznih rafova.
Energetska kriza
Rast cena hrane doveo do toga da se Britanija bori i sa skokom troškova prirodnog gasa i električne energije, delimično uzrokovanim prohladnim temperaturama ranije ove godine, potražnjom iz Kine i smanjenim snabdevanjem iz Rusije.
Rastuće cene energije su problem i u Evropi. Međutim, u Britaniji je posebno teška situacija jer je nedostatak snabdevanja pogoršan nedostatakom velikih skladišta prirodnog gasa, odloženim radovima na održavanju i požarom koji je isključio napajanje iz Francuske.
Ni za jedan od ovih problema se ne može okriviti samo Bregzit, ali je minimalistički trgovinski sporazum sa EU koji je Boris Džonson potpisao u decembru ostavio Britaniju da se sama snalazi u trenutnoj krizi.
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare