Ako ste nekad bili u trgovačkom centru gde mesari prodaju sveže proizvode direktno sa farme, tada ste bili na mestu koje se u nekim delovima sveta naziva mokrom pijacom.
Ovaj naziv za neke ljude postao je gotovo sinonim za Covid-19, pošto se veruje da je korona virus, kojim je širom sveta zaraženo više od dva miliona ljudi, nastao na mokroj pijaci u kineskom gradu Vuhanu, gde su prodavane divlje životinje, piše CNN.
Mokre pijace su mesta na kojima se nudi širok spektar svežih proizvoda. Na nekima od njih, ali ne na svim, prodaju se i žive životinje, a nazivaju ih „mokrima“ zbog činjenice da su podovi često vlažni pošto prodavci stalno peru povrće ili čiste ribu.
Mokre pijace na kojima se prodaju žive životinje mogu stvoriti opasne uslove koji pogoduju širenju virusa sa životinja na ljude, pre svega zbog uskih prolaza i potencijalno nesanitarnih postupaka, posebno ako je reč o retkim životinjama ili onim koje su uhvaćene u divljini.
Međutim, većina mokrih pijaca nisu „petrijeve posude“ prepune egzotičnih životinja spremnih za klanje. Za veliki deo ljudi u Kini i širom Azije, to su mesta na kojima kupuju svežu hranu, poput piletine, svinjetine, ribe i povrća, po povoljnim cenama. Mokre pijace postoje širom Azije, a ne samo u kontinentalnoj Kini, navodi CNN.
Međutim, na nekim pijacama se odvija trgovina egzotičnim životinjama, koja je, prema izvještaju kineske vlade za 2017. godinu, bila vredna više od 73 milijarde dolara. Iako je unosna, ova trgovina ne preovladava. Konzumiranje mesa divljih životinja nije uobičajeno, posebno u velikim gradovima.
Kao odgovor na pandemiju korona virusa, kineska vlada je krajem februara privremeno zabranila trgovinu divljim životinjama i trenutno priprema nacrt zakona kojim će pooštriti kontrolu.
Prema podacima kineske državne agencije Sinhua, najmanje 94 odsto mokrih pijaca u kontinentalnoj Kini ponovo je otvoreno od 22. marta, ali još se ne zna koliko je njih potpuno prestalo da trguje divljim životinjama.
„Zbog epidemije Covid-19, razumljivo je da širom sveta postoje pozivi za zatvaranje svih mokrih piaca“, rekao je Duan Bigs, viši naučni saradnik u Istraživačkom institutu za zaštitu životne sredine na australijskom Univerzitetu Grifit. On ocenjuje da potpuna zabrana verovatno neće biti održivo rešenje, što pokazuju raniji neuspeli pokušaji zabrane.
Tradicionalno, potrošači u Kini dugo su favorizovali sveže proizvode koje su kupovali na pijaci, umesto da idu u supermarket.
Međutim, poslednjih godina, kao i svuda u svetu, mokre pijace su izgubile utakmicu sa supermarketima, posebno kada je reč o mlađim potrošačima. Internet prodavnice prehrambenih proizvoda takođe jačaju, pa čak i starije generacije prihvataju nove usluge.
Takođe, ograničavanje putovanja tokom epidemije korona virusa ubrzalo je udaljavanje od mokrih pijaca. Onlajn prodavnice prehrambenih proizvoda postale su svakodnevna potreba kada su ljudi širom Kine zatvoreni u svojim domovima.
Međutim, inženjer za zaštitu životne sredine sa Univerziteta u Sidneju Petr Matous ukazuje da mokre pijace imaju važnu ulogu u prehrambenoj industriji za mnoge zajednice sa niskim primanjima, koje nemaju pristup onlajn opcijama, kako u Kini, tako i u celom svetu.
„Ukidanje mokrih pijaca može stvoriti iluziju rešavanja uzroka trenutne situacije, ali pravi su problemi dublji“, smatra Matous.
(Kraj) cv/