"Molim? Šta je nađeno?!", upitao je šokirano suosnivač kompanije "OceanGate" Giljermo Sonlajn kada je čuo za katastrofu koju je doživela posada podmornice Titan.
Prebledeo je i bio zatečen vestima, verovatno zato što je znao o čemu se radi – došlo je do implozije, prenosi Dejli mejl.
„Nisam siguran o kakvim je krhotinama reč, jer znam da je protokol u slučaju gubitka komunikacije izranjanje podmornice na površinu. U tom slučaju postaje veoma teško locirati podmornicu, jer matični brod ne bi znao gde da traži“, kazao je Sonlajn.
Ali kasnije se ispostavilo da su krhotine koje je pronašlo vozilo na daljinsko upravljanje koje je koristilo kanadsko plovilo „Horizon Arctic“ bili delovi podmornice Titan.
Vođa potrage Džon Mauger rekao je da pronađeni delovi ukazuju na to da je podmornica pretrpela „katastrofalnu imploziju“, pri čemu je poginula cela posada podmornice.
Stručnjaci su kazali da je cela posada, uključujući britanskog istraživača Hamiša Hardinga, biznismena Šahzadu Davuda i njegovog 19-godišnjeg sina Sulejmana umrli istog trenutka, a da nisu ni znali da postoji problem.
Bivši komandant Kraljevske mornarice Rajan Remzi, sa 23 godine radnog iskustva, rekao je da će krhotine omogućiti stručnjacima da saznaju uzrok stravične tragedije.
Remzi je rekao da je zanemarivanje standardnih načina izgradnje podmornica „u potrazi za inovacijama“ u ovom tragičnom slučaju dovelo do smrti petoro ljudi.
On veruje da se dogodila jedna od sledeće dve stvari: Otvor sa spoljašnje strane je pretrpeo kvar što je dovelo do kolapsa trupa ili se sam trup samo slomio od pritiska.
Remzi je ocenio da će zbog ove nesreće, verovatno biti pooštrena regulativa o izgradnji podmornica.
Takođe, krhotine podmornice biće pregledane pod mikroskopom, a stručnjaci će pokušati da pronađu pukotine u strukturi ugljeničnih vlakana, što bi im moglo pomoći da lociraju tačno mesto gde je došlo do pucanja.
Profesor Roderik Smit Univerziteta u Londonu rekao je da sama snaga „katastrofalne implozije“ otežava istragu uzroka tragedije.
Bobi Čekon, penzionisani specijalni agent FBI-ja i bivši vođa ronilačkog tima te službe ocenio je da će biti nemoguće saznati šta se tačno dogodilo „sem ako ne povratite većinu plovila“.
„Što pre to urade, to bolje, jer okean sve vreme menja stvari. Plima, struje i okeanski pritisci pomeraju krhotine“, rekao je on.
Zvaničnici za potragu i spasavanje rekli su da je posada verovatno umrla u nedelju pre nego što su vojni avioni sa sonarnim bovama otkrili ono što su mislili da je mogao da bude SOS zvuk „lupanja“ u vodi.
Bivši mornarički oficir i profesor na Međunarodnom univerzitetu Floride Ejlin Marti ponovila je da prilikom implozije ljudski mozak uopšte ne shvata šta se dešava.
„Cela stvar se završila pre nego što pojedinci uopšte shvate da postoji problem“, rekla je Marti i dodala da su petorica putnika umrla na potpuno bezbolan način.
Sonlajn, koji je napustio „OceanGate“ pre 10 godina, rekao je da bi u datoj situaciji postupio isto kao njegov kolega Stokton Raš.
Prema njegovim rečima, postoje propisi koji se odnose na podmornice, ali oni su „retki i zastareli“.
Sonlajn je branio bezbednost podmornice, rekavši da je Rašu i njemu bezbednost tokom ekspedicija uvek bila prioritet.
„Bio je izuzetno posvećen bezbednosti, marljiv u upravljanju rizicima i svestan opasnosti svog poslovanja. To je i jedan od glavnih razloga zašto sam pristao da uđem u posao sa njim 2009. godine“, rekao je on.
U podmornici su pored Raša bili i otac i sin iz Pakistana Šahzada Davud (48) i Sulejman Davud (19), milijarder Hamiš Harding, kapetan podmornice „Nautilus“ i istaknuti ronilac Pol-Anri Nargole.
BONUS VIDEO Brod koji je potonuo na svom prvom i jedinom putovanju