Foto: APFootage / Alamy / Alamy / Profimedia

Vlada Severne Makedonije odbrila je danas postupak za nabavku lakih oklopnih vozila iz SAD.Kako se navodi u saopštenju, prihvaćena je američka ponuda od 21. decembra i odobreno je da se nastavi  nabavka lakih oklopnih vozila na točkovima i sa SAD potpiše aneks dogovora.

Vlada Zorana Zaeva je ovlastila državnog sekretara Ministarstva odbrane da, nakon informisanja parlamtarnog odbora za odbranu i bezbednost, potpiše amandman/aneks dogovora sa SAD, „čime će se smatrati da je ugovor dodeljen i zaključen“.

„Ovom odlukom Ministarstvo odbrane je zaduženo da odmah po postpisivanju amandmana/aneksa na ovaj dogovor iz svog budžeta za 2020. uplati vladi SAD 762.000.000 denara (oko 12,4 miliona evra)“, navodi se u saopštenju.

Naslednik Hamvija stigao na Balkan

Serija sukoba niskog i visokog intenziteta u koje su ušle Sjedinjene Američke države posle 11. septembra ukazale su da lako oklopna patrolna vozila popularni HMMWV ne zadovoljavaju uslove kakvi vladaju u nelinearnim sukobima naterale su američku vojsku da zatraži novo vozilo koje će odgovarati potrebama američke vojske.

Zbog toga je američka kopnena vojska i Korpus mornaričke pešadije (Marinci) pokrenuo program zajedničkog lakog taktičkog vozila (Joint Light Tactical Vehicle – JLTV). Program je trebalo da obezbedi novo lako oklopno vozilo mase od sedam do deset tona koje će pružati bolju zaštitu i izdržljivost od Hamvija i istovremeno biti lakše i pokretljivije od MRAP-ova. Novi je dizajn takođe trebao da obezbedi dovoljno električne energije za sve veći broj uređaja koji se ugrađuju u vozila.

Pobedu na konkursu odnela je firma Oshkosh Defenseu koji je dobio posao proizvodnje 16 901 vozila L-ATV od 2018. do 2022. godine u vrednosti od 6,7 milijardi dolara. Procenjuje se da će ukupna vrednost posla s dosadašnjim troškovima i budućim nabavkama mogle dostići broj od 55 000 vozila do 2040. godine u vrednosti od 30 milijardi dolara, Oshkosh je time postao dominantni snabdevač američke vojske taktičkim vozilima.

Nova verzija L-ATV slična je Oshkoshevom MRAP – u M-ATV s tim da ima 30 posto manju masu. Upoređujući ove verzije kod L-ATV ona iznosi devet, a kod M-ATV 14, 7 tona. Osnovni pogon verzije L-ATV je dizel motor Duramax V8 kompanije DMAX ( Joint venture u vlasništvu General Motorsa i Isuzua), s digitalnim upravljanjem i namjerno smanjenom snagom kako bi se povećala pouzdanost, trajnost i osigurao kapacitet za buduće modernizacije. Proizvođač navodi da je verzija L-ATV 70 posto brža u savladavanju teškog terena. Kao alternativa nudi se i dizel-električni motor ProPulse koji štedi gorivo i obezbežuje do 70kW električne energije.

Verzija L-ATV ima oklopnu zaštitu čiji osnov čini oklopljena kapsula koja se smešta u modularnu kabinu. Verzija L-ATV nema noseći ram.

Proizvođač nudi dve osnovne verzije: prva dvosed, višenamenska platforma (JLTV-UTL Utility), 2300 kg nosivosti, namenjena za logistiku i kao osnova za ugradnju različitih sistema. Druga je verzija ima četiri sedišta i težine 1.600 kilogramsa dve platfome, jedne opšte namene (JLTV-GP odnosno General Purpose) i nosač borbenih sistema za blisku borbu JLTV-CCWC (Close Combat Weapons Carrier).

(Andrej Mlakar)

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar