Foto:Frank Hoermann / SVEN SIMON / AFP / Profimedia

Umetnici i političari oduševljeni su aplikacijom "luka", koja bi trebalo da olakša praćenje kontakata i ponovo omogući odlaske na kulturne događaje i u restorane. Borci za zaštitu ličnih podataka to međutim kritikuju.

PROČITAJTE JOŠ:

Mnogi Nemci su sve više frustrirani zbog pandemije koronavirusa. Mesecima su strpljivo čekali, ali vakcinacija se oteže i Nemačka ne može da se uporedi sa Sjedinjenim Državama, Izraelom ili Velikom Britanijom. Redovno i nekomplikovano testiranje i dalje nije moguće, a uprkos masivnim ograničenjima i lokdaunu broj infekcija raste. Proći će sigurno još nekoliko meseci dok se ne vakcinišu svi koji to žele.

Političari su na početku trećeg talasa zbog sve većeg nezadovoljstva odlučili da dozvole izvesne olakšice, ali s obzirom na razvoj situacije i porast infekcija po svoj prilici će morati ponovo uvesti ograničenja.

Zbog toga se velike nade polažu u aplikaciju „luca“ (luka), koja bi uz zvaničnu aplikaciju za upozoravanje na korona virus, trebalo da pomogne nemačkoj vladi da ponovo korak po korak vrati društveni život u kakvu-takvu normalu.

Foto:EPA-EFE/RONALD WITTEK

Kakva je razlika između aplikacije „luka“ i one za upozoravanje na koronavirus?

Uprkos masovnoj kritici, aplikacija za upozoravanje na korona virus (CWA) i dalje se smatra jednom od najvažnijih komponenti u suzbijanju pandemije, jer je namenjena za razbijanje lanaca zaraze.

Kod ove aplikacije zaštita podataka igra centralnu ulogu. Ona funkcionište u potpunosti bez upotrebe ličnih podataka, samostalno preko blu-tuta, a korisnik ostaje anoniman za zdravstvene službe.

Aplikacija obaveštava korisnika o riziku u slučaju da se u blizini nađe inficirana osoba, koja takođe koristi aplikaciju, drži uključen blu-tut i brzo unosi rezultate pozitivnog testa. Nakon upozorenja korisnik bi trebalo da se testira.

Iako se aplikacija konstantno dorađuje, i dalje ima manjkavosti po pitanju pouzdanosti. Ponekad prođu dani dok pozitivan rezultat testa dođe do kontakt osobe.

Aplikaciju u međuvremenu koristi više od 26 miliona ljudi. U međuvremenu je dostupna na 26 jezika i moguća je prekogranična procena rizika u nekim zemljama Evropske unije. Aplikacija se za sada koristi samo u Nemačkoj i to samo u nekoliko regiona.

Foto:Christina Felschen / Alamy / Alamy / Profimedia

Kako funkcioniše „luka“?

Od korisinika se zahteva učešće: kod instaliranja aplikacija mora da u svom profilu upiše ime i broj telefona. Na osnovu toga aplikacija uradi QR-kod, koji se menja svakog minuta i dodeljuje krajnjem uređaju.

Na primer, prilikom ulaska na neku priredbu ili u restoran, korisnik skenira QR-kod – „luka“ tako prikuplja podatke ko je, gde i kada bio. Umesto da se popunjava cedulja u restoranu ili kod frizera (u nadi da se daju pravi podaci), u ovom slučaju se korisnik registruje digitalno.

Kod privatnih susreta QR-kodovi se razmenjuju naizmenično. Na taj način se stvara neka vrsta „otiska prsta“ susreta i onda se kontakti mogu kasnije pratiti.

Posećena mesta ostaju 30 dana u bazi podataka. Ali, prema rečima operatera ime i kontakt podaci nisu vidljivi. I tu je razlika u odnosu na liste na papiru.

Foto:Frank Hoermann / SVEN SIMON / AFP / Profimedia

Koliko su podaci sigurni?

S obzirom da je zaštita ličnih podataka bila od centralnog značaja u kreiranju apliakcije za upozoravanje na korona virus, ne prikupljaju se ni lični podaci a ni mesta na kojima se korisnik kreće, tako da se ne može napraviti profil kretanja osobe koja koristi apliakciju.

Zvanična aplikacija za upozoravanje na koronu je namerno napravljena kao decentralizovani sistem. Podaci se ne čuvaju centralno, a čak i zdravstvene službe nemaju pristup podacima. Ovaj argument je bio jedan od najvažnijih kako bi se zadobilo poverenje građana.

I operater „luke“ obećava sveobuhvatnu zaštitu podataka. Svi podaci bi trebalo da budu kodirani i sačuvani isključivo u Nemačkoj. Tako bi se obezbedilo da se podaci ne zloupotrebe u komercijalne svrhe.

Foto: EPA-EFE/HAYOUNG JEON

Kako „luka“ sarađuje sa državnim službama?

Zvaničnu aplikaciju za upozoravanje na korona virus razvile su kompanije SAP i Telekom Nemačke. Nasuprot tome aplikaciju „luka“ razvio je privatni, komercijalni operater – berlinski „culture4life GmbH“. Kod ovog operatera su angažoveni i neki kulturni radnici, poput članova benda „Fantastična četvorka“ (Fantastische vier). Softver je delo berlinske startap firme „neXenio GmBH“.

Iako „luka“ nije zvanična aplikacija, operater želi da sistem poveže sa državnim, i to je ono što ovu aplikaciju razlikuje od drugih. Tako bi u slučaju infekcije zdravstvene službe odmah mogle da stupe u kontakt sa zaraženom osobom. Posredstvom TAN-a (transakcioni broj) osoba dobrovoljno daje listu mesta na kojima je bila ili boravila.

Foto: EPA-EFE/FRIEDEMANN VOGEL

Kako dalje?

Šta je važnije: efikasna zaštita podatka ili efikasna zaštita od infekcije? Zar ne može oboje da bude jednako delotvorno? Ova diskusija će nas i dalje pratiti.

Zvanična apliakcija za upozoravanje na korona virus je široko rasprostranjena, ali pasivna – „luka“ je aktivnija ali prikuplja više podataka. Dve aplikacije su bazirane na različitim osnovnim principima. Ali, nije ni planirano da se ove dve aplikacije u budućnosti možda povežu.

Vrlo je verovatno da ni ubuduće neće biti obavezno korišćenje aplikacije za upozoravanje. Ali, pojedini organizatori velikih događaja ili ugostitelji mogli bi da zahtevaju od posetilaca da koriste aplikaciju.

Tamo gde su se do sada podaci prikupljali na papiru, moglo bi se dogoditi da prodavnice zamole svoje mušterije da ubuduće koriste „luka“ aplikaciju. Vi pak ne morate da je koristite, ali onda nećete imati ni pristup tom restoranu, klubu ili prodavnici…

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar