Foto: REUTERS/Martin Bureau/Pool/File Photo

Francuski predsednik strahuje da će kontrola ultradesničara nad medijskom kućom ugroziti njegove šanse da osvoji još jedan mandat na izborima 2022.

Pročitajte još:

Iza korporativne bitke za francusku medijsku kompaniju “Lagarder”, odvija se politička igra u kojoj učestvuju najbogatiji čovek u zemlji, jedan medijski tajkun i predsednik Emanuel Makron.

Ulog je kontrola nad jednom od najpoznatijih francuskih privatnih radio stanica i njena moć da utiče na birače uoči predsedničkih izbora u Francuskoj 2022, kada bi se Makron mogao ponovo suočiti sa liderkom ultradesnice Marin Le Pen, piše Rojters.

Makron strahuje da bi medijski tajkun Vensan Bolore, ako preuzme “Lagarder”, mogao iskoristiti njen radio Evropa 1 za širenje desničarskih stavova, što bi mu ugrozilo šanse za reizbor, kazali su Rojtersu upućeni izvori.

Stoga je, kada je Boloreov medijski konglomerat “Vivendi” kupio udeo u “Lagarderu” u aprilu, Makronov kabinet svoju zabrinutost preneo milijarderu Bernaru Arnou, osnivaču carstva luksuzne robe LVMH, čiju podršku predsednik odavno uživa.

Bernar Arno Foto: EPA/MARTIN BUREAU

“Situaciju pomno prate s vrha,” rekao je Rojtersu jedan od izvora. Nakon nekoliko nedelja, Arno se uključio u igru i podržao holding kompaniju izvršnog direktora Arnoa Lagardera, finansijski i obećanjem da će pomoći sinu pokojnog osnivača kompanije Žan-Lika, za kojeg je Arno rekao da mu je bio najbolji prijatelj.

Arnoov potez tada je protumačen kao pokušaj da u tandemu sa Boloreom pojača odbranu od hedž fonda “Amber kapital” u Londonu, koji je takođe kupio udio u “Lagarderu” i zalaže se za promenu menadženta kompanije. Rojtersov izvor navodi da je Arno istinski privržen Žan-Liku Lagarderu i da ga je podstakao da deluje kada je njegov sin tražio pomoć da se odbrani od “Amber” kapitala.

Potez milijardera je, međutim, zbunio francuske poslovne rivale.

Francuski “Foks”?

Nakon karijere izgrađene na reputaciji škrtarenja, poput zatezanja LVMH oko kupovine američkog proizvođača nakita “Tifani”, pitali su se koji bi bio Arnoov motiv za sipanje dodatnog novca u “Lagarder”.

Nakon prvobitne investicije od 80 miliona evra, Arno je kupio direktan udeo od 7,75 odsto u “Lagarderu”, koji sada vredi 209 miliona evra, piše Rojters. Francuski mediji spekulišu da postoji politički ugao Arnove iznenadne investicije u kompaniju koja nagomilava dugove pošto je pandemija koronavirusa pogodila njenu globalnu mrežu maloprodajnih mesta na aerodromima.

Emanuel Makron Foto:EPA-EFE/LUDOVIC MARIN

Pročitajte još:

Makronov uži krug saradnika brine da bi preko “Vivendija”, koji je sada najveći akcionar “Lagardera”, Bolore mogao da konsoliduje svoju medijsku imovinu i izgradi francusku verziju američke konzervativne medijske mreže “Foks njuz”, uz pomoć “Evrope 1”, kazali su izvori britanske agencije.

Nedugo nakon Arnoovog ulaganja u “Lagarder”, menadžment “Lagardera” je u junu odbio prvi Boloreov pokušaj da kupi “Evropu 1” za 250 miliona evra, prema rečima trećeg izvora.

“Vivendi” već poseduje najveću pretplatničku TV kompaniju “Kanal plus”, čija je mreža “CNews” napravila konzervativni zaokret otkad je Bolore preuzeo kontrolu.

Stavovi protiv imigracije i tvrdolinijaški komentari nekih gostiju redovno potpaljuju društvene mreže, a porasli su prihodi od gledanosti i oglašavanja. Šef mreže Serž Neđar priznaje da su neki njeni komentatori provokativni, ali kaže da je prioritet “CNewsa” da pokreće otvorene rasprave o svim temama i da ne postoji politička pozadina, prenose Vijesti.

Stanica “Evropa 1” je pogođena gubicima i padom broja slušalaca, ali je sačuvala podršku urbane, obrazovane i konzervativnije publike.

Ne postoji moralna barijera

Iako “Lagardereova” tajna vlasnička struktura daje izvršnom direktoru pravo veta na značajne odluke uprkos tome što posjeduje samo sedam odsto kompanije, analitičari i dalje očekuju da njegovi glavni investitori pokušaju da se dokopaju delova tog biznisa.

Udeo “Vivendija” sada iznosi 27 odsto i udružio se sa “Amberom”, koji ima 20 odsto, da bi izdejstovali promene odbora. Čak je i suvereni fond Katara, treći najveći investitor “Lagardera” sa 13%, pozvao na fer zastupljenost svih akcionara.

Arno i Bolore nikad nisu bili direktni poslovni rivali, i nisu naročito bliski, ali nijedan nije zainteresovan za totalni rat oko “Lagardera”, piše Rojters, navodeći da makar tako kažu ljudi koji ih poznaju.

Emmanuel Macron
Emanuel Makron Foto:EPA-EFE/Rick Bajornas / UN Photo

Bolore bi se mogao zadovoljiti djelovima “Lagarderovog” izdavačkog odseka, koji uključuje “Hašet”, ili pristati da ustupi deo medijske imovine iako je pokrenuo potpuno preuzimanje, što je opcija koja bi mogla rešiti zavrzlamu, prema rečima upućenih u pregovore. To su, međutim, samo nagađanja.

Omogućavanje Arnou da preuzme medije “Lagardera”, među kojima su nedeljnik “Pari mač” i list “Žurnal du dimanš”, moglo bi izazvati probleme. Ovaj milijarder već kontroliše finansijski dnevnik “Eko” i list “Parizijen”. U vlasništvu “Lagardera” je i biznis putničke maloprodaje, ali je taj sektor teško pogođen zbog uticaja pandemije na putničku industriju, a Arno je u sličnim problemima sa LVMH, koji poseduje lanac djuti fri šopova DFS.

Međutim, onima koji planiraju Makronovu kampanju za reizbor, držanje “Evrope 1” podalje od Bolorea je prioritet, posebno imajući u vidu rast popularnosti mreže “CNews” i njenih desničarskih komentatora. Njen broj gledalaca se u oktobru udvostručio u odnosu na prošlu godinu i, dok zaostaje za liderom na francuskom tržištu, BFM-om, ispred je kanala LCI televizijske kuće TF1 – i njena transformacija ne brine samo one u koridorima moći.

“Generalna ideja je: u ime slobode izražavanja, dobrodošao je bilo koji ultradesničar. Ne postoji moralna barijera”, izjavio je Sebastjen Košlan, predstavnik CFDT sindikata za “Kanal plus”. “Igramo se vatrom”.

BONUS VIDEO

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar