Aleksandar Vučić. Izborni štab Srpske napredne stranke Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Srpska napredne stranka u prethodnom izbornom ciklusu upregnula je najveći deo svojih resursa u predsedničku trku Aleksandra Vučića, a to pokazuju i zvanične brojke. Sudeći po podacima iz finansijskih izveštaja, u Vučićevu kampanju uloženo je oko šest miliona evra, dok je za kampanju SNS za parlamentarne izbore izdvojeno dvostruko manje novca - oko 2,7 miliona evra. Razlika se naročito vidi u troškovima za TV oglašavanje - Vučić se tri puta više reklamirao u odnosu na stranku.

Agencija za sprečavanje korupcije objavile je konačne finansijske izveštaje SNS o troškovima predsedničke i parlamentarne izborne kampanje, iz kojih se vidi da je na oba ova politička fronta ta stranka potrošila oko 8,7 miliona evra. Osim brojki, ti izveštaji pokazuje i strategiju naprednjaka da glavne karte baci na predsedničku kampanju Aleksandra Vučića.

Naprednjaci su u kampanju za parlamentarne izbore uložili ukupno 321.429.227 dinara ili oko 2.723.976 evra, što je i više nego dvostruko manje novca u odnosu na troškove predsedničke kampanje Aleksandra Vučića. Kako je “Nova” već pisala, za Vučićev politički marketing izdvojeno je čak 704.713.686 dinara ili oko šest miliona evra.

Možda i ključna razlika je u troškovima TV oglašavanja, što je inače najvažnija stavka svake iole ozbiljne kampanje. Finansijski izveštaji pokazuju da je oko 3,9 miliona evra Vučić izdvojio za emitovanje televizijskih spotova, dok je SNS u okviru kampanje za parlamentarne izbore u iste svrhe potrošio “svega” 1,3 miliona evra, odnosno tri puta manje novca.

Razlika je još ubedljivija kada je reč o oglašavanju u štampanim medijima, koji su manje uticajni u odnosu na televiziju. Na Vučićevo oglašavanje u novinama potrošeno je oko 620.000 evra, odnosno oko četiri puta više novca nego za SNS. Ta stranka je u okviru kampanje za parlamentarne izbore na oglase u štampanim medijima potrošila oko 143.500 evra.

Preostali deo novca naprednjaci su trošili na internet oglašavanje, bilborde… ali i na troškove javnih događaja i marketinške agencije.

Izborni štab Srpske napredne stranke SNS
Izborni štab Srpske napredne stranke Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Za mitinge i izborne konvencije SNS je izdvojio 8,4 miliona dinara, a zanimljivo je da je najskuplji bio skup u Merošini, koji je naprednjake koštao oko 6,2 miliona dinare. Odatle je inače i Srpska napredna stranke započela predizbornu kampanju.

Inače, SNS je najvećim delom kampanju finansirao novcem koji su dobili iz javnih izbora. Ta stranka je iz budžeta dobila 2.508.729 evra za kampanju, dok je sa računa za finansiranje redovnog rada prebacila 135.100 evra.

Sve kampanje SNS bile su skupe

Bojan Klačar, programski direktor Cesida, navodi za “Novu” da koja god stranka želi da ima integrisanu kampanju, odnosno kombinaciju medijskih i terenskih aktivnosti, ta kampanja će morati da bude skupa. Zbog toga su, kako kaže, te cifre koje je izdvojio SNS, toliko velike.

“To je inače na neki način tradicija SNS. Njihove kampanje su sve skupe od 2014. na ovamo, kao što su ranije bile skupe kampanje DS i u nešto manjoj meri G17 plus. To su stranke koje su najvećim delom trošile više od milion evra”, podseća Klačar.

Bojan Klačar Foto:Nemanja Jovanović

On kaže da je u predsedničku kampanju SNS uložio više novca jer je to defakto bila strategija i dodaje da se očigledno smatralo da se preko predsedničke kampanje, poverenja i popularnosti Aleksandra Vučića napravi dobar rezultat i na predsedničkim izborima i na parlamentarnim izborima.

“Običan birač na takav način ne može da razlikuje kampanju. Pojavljivanje Aleksandra Vučića kod običnog birača se vezuje između ostalog i glasanje za stranku. Oni su išli na kartu da velikom prisutnošću svog predsedničkog kandidata pokrivaju i predsedničke izbore, ali i parlamentarne i gradske izbore. Naravno, to su kroz troškove vodili drugačije, jer to je zakonska obaveza”, objašnjava Klačar.

On navodi da od 2012, od kada postoji obaveza dostavljanja finansijskih izveštaja Agenciji za sprečavanje korupcije, uvek najveću stavku kod najvećih stranaka, čini TV oglašavanje.

“U oglašavanju više od dve trećine novca ide na televizije. Prvi razlog je što je televizija najuticajniji mediji političke komunikacije u Srbiji, a drugi je što je televizija najskuplji medij za ulaganje u kampanju”, zaključuje Klačar.

SNS osvojio skoro 600.000 glasova manje nego Vučić

Srpska napredna stranka je na aprilskim izborima osvojila 1.635.101 glas, što je oko 318.000 manje nego što su dobili 2020. Takođe, naprednjaci su u trci za parlamentarne izbore dobili 589.813 glasova manje nego Aleksandar Vučić na predsedničkim izborima.

BONUS VIDEO DLZ – 28 dana neprekidne Vučićeve kampanje

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare