Predsednik Srbije, ali i Srpske napredne stranke, Aleksandar Vučić u dnevniku televizija sa nacionalnom pokrivenošću prethodnih godinu dana “proveo” je više od 100 sati. To pokazuje monitoring Biroa za društvena straživanja za period od 1. decembra 2020. do 30. novembra 2021. godine. Dakle, oko 6.000 minuta, a kad se uzme da jedan prilog u centralnoj informativnoj emisiji retko traje duže od dva minuta, lako je izračunati koliko je to različitih događaja. Lako se da proveriti i šta je u nadležnostima predsednika, a sasvim je sigurno da u prethodnih 12 meseci nije imao 3.000 protokoloranih obaveza.
Kad su nadležnosti predsednika u pitanju, one su jasne:
“Predsednik Republike predlaže Narodnoj skupštini kandidata za predsednika Vlade, on može vratiti Narodnoj skupštini izglasani zakon na ponovno odlučivanje, može da raspusti parlament na obrazloženi predlog Vlade i da donosi odluku kojom raspisuje izbore za narodne poslanike. Ukazom proglašava zakon, raspušta Narodnu skupštinu, postavlja i opoziva ambasadore Republike Srbije, daje odlikovanja i postavlja, unapređuje i razrešava oficire Vojske Srbije. On daje pomilovanja, imenuje generalnog sekretara predsednika Republike, šefa Kabineta, savetnike predsednika i druge funkcionere u Generalnom sekretarijatu predsednika Republike. Predsednik komanduje Vojskom i postavlja, unapređuje i razrešava njene”.
Uprkos ovom relativno kratkom spisku nadležnosti, predsednik Srbije Aleksandar Vučić imao je svoje mesto u dnevniku televizija sa nacionalnom pokrivenošću gotovo svakodnevno. I to neuporedivo više od bilo kog drugog političara u Srbiji, bilo da je deo vlasti ili opozicije. Primera radi u periodu od 15. marta do 30. aprila Vučić je u Dnevniku RTS bio predstavljen dva sata i devet minuta, dok je šest najvećih opozicionih stranaka ukupno dobilo četiri minuta i 25 sekundi.
Kršenje Zakona o elektronskim medijima
Monitoring Biroa za društvena istraživanja (BIRODI) za period od 1. decembra 2020. do 30. novembra 2021. godine, sa izuzetkom jula i avgusta, pokazuju da je predsednik Srbije u Dnevniku televizija RTS, Pink, Hepi, Prva i B92 bio zastupljen ukupno 92 sata 35 minuta i 51 sekundi. Kad bi se prosek dodao i za jul i avgust, kada monitoring nije rađen dođe se do brojke veće od 100 sati.
Ubedljivo najviše vremena predsednik države imao je u Dnevniku televizije Pink 49 sati 22 minuta i 22 sekundi. Slede B92 sa 14 sati tri minuta i 42 sekunde, Prva sa 10 sati 24 minuta i 52 sekunde, Hepi sa 10 sati pet minuta i 16 sekundi i na posletku RTS sa osam sati 39 minuta i 39 sekundi.
Izvršni direktor BIRODI Zoran Gavrilović kaže za list Nova da ovi podaci govore da se na televizijama sa nacionalim pokrivanjem u dnevnicima, u delu izveštavanja o predsedniku Republike, dugotrajno i sistematično nekažnjeno krši zakon.
“I to član 47, stav 1 Zakona o elektronskim medijima, Pravilnik o zaštiti ljudskih prava u oblasti pružanja medijskih usluga članovi (5, 7, 8), Zakona o javnim medijskim servisima (član 7) na koje REM ne reaguje i pored BIRODI ukazivanja na prepozitivno izveštavanje o predsedniku Republike, a na šta je REM obavezan po član 24 Zakona o elektronskim medijima. Takođe, podaci pokazuju da zbog zarobljenog REM-a potrebno da reaguje akademska i stručna javnost i zaštiti Ustavom Srbije (član 51) garantovano pravo na informisanje, jer nivo od 90% pozitivnog vremena govori da mi imamo reklame o predsedniku Republike, a ne novinarske priloge”, kaže Gavrilović
Mediji u službi Vučićevog promotivnog mehanizma
Nakon dijaloga vlasti i opozicije oko izbornih uslova, a pod posredstvom predstavnika Evropskog parlamenta formirano je Privremeno nadzorno telo za praćenje medija tokom izborne kampanje. Kopredsedavajući ovog tela Rade Veljanovski povodom ovakvog izveštavanja elektronskih medija za list Nova kaže da je ovo trend koji postoji već nekoliko godina.
#related-news_0
“To je loše za našu java sferu i demokratizaciju u opšte. Može se zamisliti da predsednik države bude nešto više zastupljen od drugih političkih aktera, ali tako enormno više to nije u redu. I sasvim sigurno ovi izveštaji nisu u vezi sa njegovom ustavnopravnom agendom, već je tu mnogo pseudodogađaja koje organizuju njegovi timovi. Nema nikakve sumnje da televizije koje su omogućile ovakvu zastupljenost predsednika u centralnim informativnim emisijama rade kao deo promotivnog mehanizma Vučića i vlasti koju on predstavlja”, kaće Veljanovski.
Zloupotreba funkcije
Ovi nalazi, dodaje Gavrilović, ponovo otvaraju pitanje koje je kandidovao ODIHR u svom izveštaju o izborima iz 2020. godine, a to je razdvajanje predstavljanja u medijima predsednika Republike i predsedinika SNS-a.
“Naime, tematska analiza medijskih nastupa predsednika Republike govori o tome da se predsednik Republike u svojim nastupima potpisan kao predsednik Republike, obraća i kao predsednik Vlade i predsednik SNS-a. Obraćanje sa pozicije predsednika SNS gde je predstavljen na nivou reklame, dovodi u pitanje poštovanje Zakona o oglašavanju (prikriveno reklamiranje), odnosno zakon kojima se sprečava stranačka promocija van perioda izborne kampanje”.
Šta bi REM trebalo da uradi, a ne radi
Na pitanje šta bi REM u ovom slučaju trebalo da uradi Veljanovski kaže:
“REM ne može ništa da uradi kad je reč o aktivnostima predsednika, ali može da da preporuke medijima da o događajima koje nisu iz opsega njegovih nadležnosti izveštavaju tekstualnim informacijama, bez slike i tona.To je evropsko iskustvo, jer su se slične stvari dešavale i u drugim državama. Naravno, kad je u pitanju nešto što ustavno jeste deo nadležnosti predsednika, kao što su na primer njegove međunarodne aktivnosti ili bilateralni razgovori, o tome treba izveštavati u punom kapacitetu. Potpuno je jasno da predsednik nema ovakvih događaja na dnevnom nivou i ovde je reč o zloupotrebi medija od strane vlasti”, zaključuje Veljanovski.
BONUS VIDEO: Ko je hrabar? Pa Vučić – vaš omiljeni Kesićev video
Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?
Ostavi prvi komentar