Foto: Vesna Lalić/Nova.rs, TANJUG/ PREDRAG MITIC

Ni u 2023. godini Beograđani neće dobiti novu autobusku stanicu, za koju je samo do sada potrošeno više od 20 miliona evra. Na šta - ne zna se, imajući u vidu da se na mestu gde je planirana stanica u Bloku 42 nalazi samo metalna konstrukcija, zarasla trava i svega nekoliko bagera. U ceo projekat gradnje nove stanice očigledno se ušlo prebrzo, a sve zbog projekta Beograda na vodi, u čiju gradnju je utkano i izmeštanje nove autobuske stanice. Gradske vlasti stoga moraju da daju odgovor zbog čega nema nove stanice, a potrošena je enormna količina novca.

Od rušenja baraka u Hercevačkoj ulici, kada su na nekoliko sati zaustavljane ključne institucije zemlje, „Beograd na vodi“ krenuo je silovito da se gradi. Funkcioneri, državnici, zvaničnici, hvalili su se kako radovi napreduju impresivnim tempom, da su stanovi već prodati, a da ćemo tek u narednom periodu biti šokirani činjenicom kako će se ovaj deo grada metamorfozirati u ponos prestonice.

Da je ovaj projekat mnogo više od pukog građenja stambenih kompleksa potvrdila je i činjenica da je u investiciju utkano i izmeštanje Glavne autobuske stanice (BAS), koja se nalazi u neposrednoj blizini Ekonomskog fakulteta u Beogradu i Starog savskog mosta.

Ova činjenica neretko je prećutkivana, ali zvanična dokumentacija potvrđivala je navode. Iako su rukovodioci i poneki stručnjaci s vremena na vreme govorili o izmeštanju stanice, prvi konkretni koraci urađeni su tek kao deo šireg projekta „Beograda na vodi“.

Autobuska stanica, gradilište, izgradnja, nova autobuska stanica
Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Celokupan projekat izmeštanja započet je tokom 2016. godine u pregovorima rukovodstva BAS-a i čelnika Grada Beograda, kako bi tokom 2019. i narednih godina ušao u fazu realizacije projekta. Od tada stizalo je puno obećanja da će stanica biti završena, a najviše od tadašnjeg zamenika gradonačelnika Beograda Gorana Vesića.

Goran Vesić Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Nekoliko puta je pomerao rokove, spominjan je i april prošle godine, ali za sada gradnja stanice stagnira.

Ekipa Nove je u više navrata posećivala skupo gradilišta u Bloku 42 na Novom Beogradu, ali iz meseca u mesec situacija je identična – bageri stoje, konstrukcija se ne menja, a novac nastavlja da „curi“ iz budžeta.

Autobuska stanica, gradilište, izgradnja, nova autobuska stanica
Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

I u narednoj godini će se nastaviti sa izdvajanjem za novu stanicu, a predloženo je da iz budžeta utroši 126.500.000 dinara u 2023. godini, te 283.500.000 dinara u 2024. godini.
Slobodan Kovrlija iz sindikata radnika BAS-a kaže za Novu da je do sada za gradnju nove stanice utrošeno više od 20 miliona evra, ali da rukovodstvo BAS-a nema nameru da objasni radnicima na šta odlazi novac.

“Baš smo pre neki dan imali sastanak, gde su prezentovani podaci do sada utrošenih sredstava za novu autobusku stanicu. U dinar su nam precizirali koliko je do sada utrošeno sredstava, a to je 2.255.229.172,41 dinara. U šta je to potrošeno I dalje se pitamo, ali naš direktor se nije udostojio da nas primi za 13 meseci da nam objasni na šta smo potrošili te pare. Podsećamo, nedavno za tu svotu novca prodata Geneks kula, a mi smo dobili livadu sa par šipova”, objašnjava naš sagovornik.

Na pitanje koji direktor nije želeo da ih primi na sastanak, Kovrlija podvlači da je u pitanju generalni direktor Anđelko Mučibabić.

„On je apsolutna vlast, dok su svi ostali pioni koji ispunjavaju njegove zahteve i ideje. Praktično je napravljena privatna firma od BAS-a, svako radi šta želi, a pomenuti generalni direktor dolazi na posao od 1 do pola 3“, objašnjava naš sagovornik.

Predstavnik sindikata tvrdi da je situacija na BAS-u katastrofalna, da se penzioneri vraćaju da rade jer bez njih stanica ne može da funkcioniše. Sa druge strane, direktor i sin Anđelka Mučibabića, Nemanja, umesto planom poslovanja stanice bavi se time ko će raditi na kapiji. Prema tvrdanja Kovrlije, sve to utiče da se stvori ogromno nezadovoljstvo među zaposlenima.

„Ljudi su nezadovoljni, a videli smo nedavno i gostovanje Gorana Vesića na Hepiju koji je spominjao promene u rukodovostvu BAS-a, o čemu mi pojma nismo imali. Sa druge strane, Aleksandar Šapić priča dijametralno suprotno od Vesića, ne zna se više ko govori, a ko ne istinu, a radnici o tome ne znaju ništa“, podvlači Kovrlija.

Kada je reč o izjavama aktuelnog gradonačelnika, Šapić je u više navrata govorio da će Grad to pokušati da reši u najskorijem periodu i da završi projekat zajedno sa Vladom.

Od tada, nije urađeno previše na polju gradnje stanice u Bloku 42. Novac je odvojen, ali gradnja stoji.

Mučibabići koji suvereno „vladaju“ stanicom

Generalni direktor firme je Anđelko Mučibabić, čovek rođen 1942. godine koji je kako se navodi u zvaničnoj biografiji, saobraćajni inženjer koji je ceo svoj radni vek proveo u BAS-u. Kako se tvrdi, on ne obavlja funkcije u drugim društvima, niti odborima.

Anđelko Mučibabić Foto: Printscreen/YouTube/TVSTudioB

Budući da je već 15 godina trebalo da bude u penziji, Anđelko je deo poslova pokušao da prebaci na sina Nemanju, koji u BAS-u obavlja funkciju direktora sektora za „Saobraćaj i turizam“.

Bonus video: Anketa – Beograđani o smeću kraj autobuske stanice

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare