Handelsblatt, biznis novine na nemačkom jeziku i jedna od najčitanijih publikacija u Nemačkoj, je objavio tekst pod naslovom "Srbija želi da se pridruži EU, ali mnogi Srbi osećaju bliskost sa Rusijom".
„Najveća zemlja Zapadnog Balkana želi u EU, ali ruski uticaj u Beogradu nije jedini koji je snažan. Cilj Rusije je da države tog regiona drži podalje od Brisela i da spreči širenje NATO. Gledajući statistiku, Putinova strategija uspeva jer, prema nedavnom istraživanju Balkanske inicijative za slobodne medije, oko 95 odsto Srba vidi Rusiju kao istinskog saveznika“, ističe se u tekstu, prenosi N1.
Podsećaju da je Srbija od 2012. godine kandidat za članstvo u EU, ali da je, uprkos tome, ostala jedina zemlja u regionu koja nije uvela sankcije Rusiji i jedina koja kupuje oružje od Rusa i od Kineza.
Ta politika je zabeležena i u izveštaju Evropske komisije o napretku Srbije. Sa jedne strane hvale što je Srbija primila ukrajinske izbeglice i podršku rezolucijama Generalne skupštine UN, kojima je Rusija suspendovana iz Komiteta UN za ljudska prava.
Sa druge strane, u izveštaju se kritikuje bliskost Srbije sa Rusijom, prenosi N1.
„Na početku ruske invazije na Ukrajinu, Er Srbija je duplirala letove za Rusiju, dok je deo srpskih medija bio deo snažne ruske kampanje dezinformacija. Visoki zvaničnici su iznosili stavove o ruskoj agresiji koji su u suprotnosti sa stavovima EU“, navodi se, između ostalog, u tom izveštaju.
Autorka Senada Sokolu navodi da će brzina pristupnih pregovora Srbije sa EU zavisiti pre svega od rešenja konflikta Beograda i Prištine. Podseća da od 2011. traje dijalog pod pokroviteljstvom Brisela.
Dodaje da je glavno propagandno oružje vlasti u Srbiji Telekom Srbija, za koju kaže da je najveća srpska telekomunikaciona kompanija i da ima bliske veze sa predsednikom Aleksandrom Vučićem, prenosi N1.
„Telekom Srbiju finansira, između ostalih, ruska Sberbanka, od koje je Telekom 2019. dobio pozajmicu od 88 miliona američkih dolara. Na primer, Russia Today može da emituje propagandu preko Telekomovih kablovskih kanala“, navodi se u tekstu Handelsblatt-a.
Vučić, koji kontroliše televizije sa nacionalnom frekvencijom, kao i najveće tabloide, je majstor propagande, kaže Antoaneta Nikolova iz Balkanske inicijative za slobodne medije (BFMI).
Podseća da je aktuelni predsednik Srbije bio ministar informisanja u režimu Slobodana Miloševića devedesetih godina.
„Vešto se igra sa proruskim osećanjima Srba“, kaže Nikolova.
Bonus video: Evo kako se Bilčik branio od optužbi da je hteo da skloni „Telekom Srbije“ iz izveštaja Evropskog parlamenta