Foto:Shutterstock/Mia Matic

Pripremni radovi za izgradnju podzemne železnice u Beogradu, koja će građane Srbije koštati oko 4,4 milijarde evra, trebalo je da počnu u decembru ove godine, ali će oni biti pomereni zbog situacije sa pandemijom, kaže za Nova.rs Stanko Kantar, direktor JKP Beogradski metro i voz. On navodi da, kada je reč o konsultantskim uslugama, u Srbiji nema specifičnih stručnjaka za izgradnju metroa, te da su zbog toga angažovali firme iz Austrije, koje bi trebalo da isprate ceo taj proces. Međutim, arhitekta Dragoljub Bakić tvrdi da to nije tačno.

Portal Nova.rs nedavno je objavio da će firma Beogradski metro i voz platiti 739.560 evra sa PDV-om, odnosno 616.300 evra bez PDV-a, za „savetodavne i tehničke usluge“. Taj posao dodeljen je u pregovaračkom postupku konzorcijumu četiri austrijske firme – “iC consulenten Ziviltechniker GesmbH”, koja je nosilac posla, zatim “FCP Fritsch, Chiari & Partner ZT GmbH”, “PCD ZT GmbH” i “Architektengruppe”.

Iako su ovi podaci objavljeni u Odluci o dodeli ugovora na portalu javnih nabavki, koju smo objavili na našem sajtu, direktor preduzeća Beogradski metro i voz Stanko Kantar navodi da to nije tačan iznos.

„Nije tačna informacija. Imate na portalu našem koja je tačna cifra. Rađena je javna nabavka. Naše finansije su javne, svako ko pošalje upit može da dobije sve informacije. Što se tiče firmi iz Austrije, jedna kompanija će raditi projekat i studiju izvodljivosti, a nama treba firma koja će tehnički i stručno da nas pomaže u praćenju toga“, kaže Kantar za Nova.rs, iako Odluke o dodeli ugovora za tehničke i savetodavne usluge u delu koji se odnosi na javne nabavke nema na sajtu firme Beogradski metro.

Ovo nije prvi put da ta kompanija angažuje neke firme za konsultantske usluge. Kantar navodi da je do sada “vrlo malo novca” potrošeno u te svrhe, ali nije otkrio koliko tačno.

„Cela priča počinje od 2015 – 2016. godine sa izradom master plana saobraćaja u Beogradu. On je definisao ceo sistem javnog prevoza u gradu, sa četiri linije BG voza i dve linije metroa. To je bila donacija Evropske banke za rekonstrukciju i razvoj. Rađena je prethodna studija izvodljivosti sa generalnim projektom za dve linije Beogradskog metroa, što je bila donacija francuske vlade u iznosu od oko 1,7 milion evra. Izrada studije izvodljivosti sa idejnim projektom će isto biti iz donacije francuske vlade, koja će koštati oko 8,7 miliona evra“, navodi direktor Beogradskog metroa.

Beogradski metro i voz

Kako su nadležni procenili ceo projekat podzemne železnice u Beogradu trebalo bi da košta oko 4,4 milijarde evra. Kako se vidi iz budžeta za ovu godinu, bilo je predviđeno da se Vlada zaduži za 580 miliona evra, kako bi počela projekat izgradnje metroa. Planirano je da se 80 miliona evra uzme kao zajam od stranih vlada, а još 500 miliona od stranih investicionih korporacija, fondova i banaka.

Prema projektu, prva linija metroa trebalo bi da spoji Železnik sa Mirijevom, dok bi druga išla od Zemuna do Mirijeva. Ukrštale bi se na Savskom trgu, ispod Beograda na vodi.

Nova zapošljavanja u firmi Beogradski metro

Prema podacima koji su ranije dostavljeni medijima, JKP Beogradski metro za ovu godinu planirao je zapošljavanje još 11 osoba. U 2019. godini u toj firmi u proseku je radilo 19 ljudi, dok je u 2018. u proseku bilo četvoro zaposlenih.

Bilo je planirano da pripremni radovi počnu krajem ove godine, a da prvu liniju metroa dobijemo već 2025, dok će druga biti završena do 2033. Međutim, kako navodi Kantar, radova ove godine neće biti. Upitan kada ćemo kupiti prvu kartu za metro, on kaže da se nada da će to biti za pet godina.

„Cilj je 2025, ali je ideja da pre toga otvorimo još jednu ili dve linije BG voza i da povećamo njegove kapictete i frekventnost. Sve se sad pomera zbog trenutne situacije“, dodaje Kantar.

Bakić: Ne verujem im ništa

Arhitekta Dragoljub Bakić navodi za Nova.rs da „im ne veruje ništa“, te da je i pre epidemije pričao da je to samo predizborna priča, na kojoj su pre dve godine dobili izbore u Beogradu.

„Čim su se izbori završili gradska skupština odložila je pitanje beogradskog metroa za 10 godina. Mislim da će i sada biti tako. Ako neko ozbiljno planira da gradi metro, onda ne bi gradio trgove, koje će kroz godinu dana raskopavati, jer su tu planirane stanice. Tu mislim na Trg republike, a pogotovo na Savski trg, gde se ukrštaju dve linije metroa“, ističe Bakić i ocenjuje da će zbog ekonomskih problema koje ćemo imati zbog pandemije, ne samo metro, već sve kapitalne investicije biti skrajnute.

Foto: N1

Upitan šta misli o aktuelnom projektu beogradske podzemne železnice, on navodi da je do sada urađeno 15 projekata za metro u prestonici.

„Mi imamo toliko stručnjaka za metro i nema nacije koja nije radila taj projekat za Beograd. Tako da nije tačna informacija da oni ne znaju ono što znaju bečki. Naši stručnjaci su polovinom 80-tih uradili kompletan metro projekat, da bi jedna ovako slična gradska uprava, kakvu imamo sada, to sve bacila i opredelila se za tramvaj. Da tada nismo imali istu ovakvu gradsku vladu, sada bismo imali pet linija metroa”, kaže Bakić.

Beogradski metro je projekat koji se u Beogradu „realizuje „već decenijama, a početak njegove gradnja gradska vlast na čelu sa SNS-om (to su radile i prethodne) najavljivala je više puta. Kako je objavio Istinomer, u oktobru 2014. Siniša Mali je izjavio da će gradnja prve linije početi 2016. godine, da bi u novembru rekao da je strateško opredeljenje Grada i Srbije da metro bude napravljen napravimo metro u naredne tri i po godine, odnosno do sredine 2019. godine.

Ubrzo je Mali gradnju prve linije metroa prolongirao za 2017. godinu, a u martu 2015. produžava rok za početak za još godinu dana. Sada je izvesno da ni poslednji zacrtani rok – decembar 2020. neće biti ispoštovan.

(Nataša Latković, Vojislav Milovančević)

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare