Stara Železnička stanica u centru Beograda na Savskom trgu prestala je da bude saobraćajno čvorište sredinom 2018. godine. Tada je zvanično ugašena. Najavljeno je da će u zgradi bivše Železničke stanice biti preseljen Istorijski muzej Srbije. To se ni nakon četiri godine od zatvaranja stanice nije desilo. Jedino što je sređeno je fasada, dok unutrašnjost zgrade i dalje izgleda napušteno i ruinirano.
Stara Železnička stanica u centru Beograda prestala je da radi još u julu 2018. godine. Bilo je dosta dileme šta će tu da bude i ko će u budućnosti da upravlja ti objektom.
Naime postojala je mogućnost da ga preuzme preduzeće Beograd na vodi. To bi se i dogodilo da je arapski investitor uložio novac u renoviranje objekta.
Ugovorom koji je sklopljen sa preduzećem Beograd na vodi, u kojoj je većinski vlasnik arapska firma Igl hils, daje se mogućnost besplatnog korišćenja određenih objekata uz uslov da se uloži novac u renoviranje. Na tom spisku su osim zgrade Geozavoda, hotela Bristol i grupa zgrada u četvrti Savamala, glavna zgrada Železničke stanice, Fabrika hartije, Okretnica vagona, zgrada Pošte.
Plan za Železničku stanicu
Stanica na Savskom trgu zvanično je prestala da služi železničkom saobraćaju 1. jula 2018. i pored negodovanja brojnih putnika i saobraćajnih stručnjaka. Nova je prebačena na Prokop koji do dan danas nije završen.
Sledeće godine, u septembru 2019. počela je rekonstrukcija fasade. Tender je raspisala republička Direkcija za imovinu.
Posao je dodeljen bez tendera, u pregovaračkom postupku. To znači u direktnim pregovorima sa izabranim konzorciojumom dve frme Koto i ALP inženjering iz Beograda.
Rekonstrukcija je koštala prvobitno oko dva miliona evra. Taj iznos se u međuvremenu nekoliko puta menjao, jer su se pojavljivali „nepredviđeni radovi“.
Kakvi su planovi za zgradu Železničke stanice saopštio je godinu dana kasnije predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
„Pametno je osmišljeno da u zgradi stare Železničke stanice, pošto ćemo imati ispred spomenik Stefanu Nemanji, napravimo muzej srednjovekovne Srbije”, rekao je tada Vučić.
Od tada do danas, kako se može videti na licu mesta, u zgradi ništa nije urađeno.
Istorijski muzej Srbije raspisao je tri puta tender za „izradu muzejskog projekta za novi prostor IMS“.
Prva dva postupka su bila obustavljena. Tek iz trećeg puta je uspešno završen tender, krajem novembra 2021.
Ugovor vredan blizu 10 miliona dinara dodeljen je firmi Group brendomania iz Novog Sada. U dostupnoj dokumentaciji se ne navodi rok za završetak radova.
Kao korisnik zgrade Železničke stanice u katastru se vodi Istorijski muzej Srbije, dok je svojina i dalje državna.
Podsetimo, tokom ozvaničenja svoje kanidature za gradonačelnika Beograda ispred dela opozicije okupljenog oko SSP,NS, DS, Vladeta Janković je rekao da će vraćanje Železničke stanice na staru adresu biti prioritet.
Bonus video: Ruinirana unutrašnjost Železničke stanice
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: