Izmena cena i način funkcionisanja javnog prevoza u Beogradu zbunili su svakog ko je pokušao da se informiše o novim odlukama gradonačelnika Aleksandra Šapića. U poslednjih sedam dana, prvi čovek Beograda pokušao je taksativno da navede šta će biti nove odluke gradske vlasti, ali budući da ih gotovo svakodnevno menja tokom televizijskih gostovanja, građani su zbunjeni - šta i koliko ćemo plaćati u javnom prevozu? Na prvi pogled jednostavno i logično pitanje, ali do odgovora put je težak i komplikovan jer se odluke menjaju iz dana u dan ili iz sata u sat. Kompletnu sliku o javnom prevozu trebalo da bi da dobijemo nakon sednice Skupštine Grada u četvrtak, nakon čega ćemo, (nadamo se), znati tačno šta i koliko plaćamo.
Saga oko raskida ugovora turske firme „Kentkart“ i Grada Beograda oko javnog prevoza još uvek čeka svoj kraj. Taj kraj može da ima dva rešenja – prvi je arbitraža, gde bi izvesno Beograd izgubio spor ili drugo rešenje je da obe strane sporazumno raskinu saradnju na obostranu korist. U igri svakako nije opcija gradonačelnika Aleksandra Šapića, koji je želeo da se raskine ugovor bez penala, čime bi umnogome oštetio tursku firmu, a ceo posao odjednom prešao na novoformirano preduzeće.
Iako se afera sa Kentkartom još uvek nije ni slegla, gradonačelnik je izašao sa planom kako bi trebalo da izgleda javni prevoz. Šapić je pokušao da objasni, ali je ujedno svakoga dana menjao svoje prvobitne ideje zbog čega je deo putnika zbunjen – koliko će koštati javni prevoz i kako će ga plaćati?
Osim toga, paralelno, sve su veći pritisci da se raskine ugovor sa Kentkartom, koji će kao nagradu dobiti „drugi posao“.
Pritisci na Kentkart da raskine ugovor, a kao nagrada – drugi posao
Nenad Milanović, šef kabineta gradonačelnika Beograda dr Aleksandra Šapića, na nedavno održanom zvaničnom sastanku u prostorijama Starog dvora, predstavnicima turske firme „Kentkart“ ponudio je da će im „nabaciti drugi posao“ ukoliko prihvate sporazumni raskid odnosa s Gradom Beogradom, saznaje Nova.rs. „Kentkart“ već godinama obavlja posao naplate karata u gradskom prevozu u prestonici.
„Turci su bili šokirani kad su čuli šta im predstavnici Grada nude, i to pred najmanje pet svedoka. Na sastanku je bio i direktor „Kentkarta“ iz Turske. Nakon sastanka sačinili su službenu belešku i predali je turskoj ambasadi u Beogradu. Nepristojnu ponudu izneo je upravo Šapićev šef kabineta Nenad Milanović“, kaže za Nova.rs izvor koji je prisustvovao sastanku održanom u Starom dvoru 9. marta ove godine.
To je bio drugi sastanak na kome je prisustvovao i Milanović, ali ni prvi nije prošao bez tenzija. Kako je to Nova ekskluzivno objavila, iz Grada Beograda upućivali su otvorene pretnje turskoj firmi kako bi raskinuli ugovor.
Šapićeve vratolomije i pokušaji da se u nekoliko činova objasni novi cenovnik karata u javnom prevozu
Nakon najavljenog raskida ugovora sa Kentkartom, turska firma je saopštila da neće prihvatiti uslove koje je Grad predložio, te da će možda cela situacija dobiti i sudski epilog.
Nakon tenzija oko raskida ugovora, gradonačelnik Šapić objavio je kako vidi budućnost javnost prevoza u glavnom gradu. Od konferencije za medije 6. aprila krenula je prava mala „vratolomija“ gradonačenika koji je pokušao da objasni kako će izgledati javni prevoz.
Najpre, Šapić je poručio da će postojati samo jedna dnevn a karta i da će iznositi 200 dinara, te da se ukida postojeća od 89 dinara koja je važila 90 minuta.
Osim toga, dodao je da će umesto četiri zone u novom sistemu biti samo dve.
„U novom postojaće samo dve. U sadašnjem sistemu postoji karta koja važi 90 minuta i košta 89 dinara. Ova karta se ukida. Postojaće celodnevna karta za ceo grad i cena će biti 200 dinara. Ukidaju se i papirne karte za jednu vožnju“, rekao je Šapić.
Napomenuo je da će karta moći da se kupi i putem SMS ili aplikacije, ali i da će biti moguće da se kupi na nekoliko prodajnih mesta u gradu. Rekao je da će se ukinuti kontrolori, a da će u autobuse ulazi Beli, tj. Komunalna milicija.
Posle samo jednog dana, Šapić se predomislio – ipak ostaje karta od 90 minuta
Cena karte koja je trajala 90 minuta i iznosila 90 dinara, prema najnovijim najavama gradonačelnika Beograda Aleksandra Šapića, biće 50 dinara, a mesečna karta će pojeftiniti, pa će tako putnici umesto do sada 3.000 dinara, za nju plaćati 2.500.
Kopernikanski obrt Šapića usledio je samo nakon jednog dana, a na šta je verovatno uticalo i to što su se građani pobunili i izneli sve manjkavosti sistema na društvenim mrežama. Osim ovog medijuma za komunikaciju, drugačije nisu ni mogli da se uključuje u raspravu o javnog prevozu u glavnom gradu jer ih niko nije ni pitao.
Tokom gostovanja na Hepiju, Šapić je 7. aprila rekao da će javni prevoz viti jednostavniji i kvalitetniji nego do sada.
„Grad će ubuduće biti podeljen na dve zone i postojaće dve tarife. Vremenska karta za 90 minuta koštala je 90 dinara, a sada će biti 50, dok će dnevna karta za obe zone iznositi 200 dinara. Sedmodnevna karta, takođe za obe zone, koštaće hiljadu dinara koliko je ranije koštala trodnevna. Sledeća velika stvar jeste cena mesečnih karata, koje su se kretale u zavisnosti od zone od 2.990 do 4.990 dinara. Sada će zona A ili zona B biti 2.500 dinara, a obe zone 3.500 dinara. Pojefetinjenja, dakle, idu skoro i do pedeset procenata, što mislim da će ljude opredeliti da plaćaju prevoz“, istakao je Šapić.
Dva dana kasnije, nova promena – umesto 200 dinara karta će 120 dinara
Iako je 7. aprila najavio sve nove izmene, dva dana kasnije, Šapić ponovo poručio da će biti novih izmena. Nova stvar koju je Šapić predstavio građanima je da će prvobitno najavljena cena karta od 200 dinara, sada biti 120 dinara.
„Imali smo veliko skidanje cene karata, sada je samo 1.000 dinara karta za sedam dana. Da bi proporcionalno skinuli sve cene do kraja danas su mi javili da za ovu sa 200 idemo na 120 dinara. Ona će biti 1 euro. Mora da se pravi gradacija. Ono što mogu da vam kažem do momenta dok ovo ne postane zvanično, cene mogu da idu samo na dole. Mi smo spremni na žrtvu da bismo vratili poverenje u javni prevoz“, kazao je Šapić.
Novi dan, nove odluke – besplatan noćni javni prevoz
Iako su građani pomislili da je gotovo sa svim novim odlukama koje se odnose na javni prevoz, gradonačelnik ih je još jednom demantovao.
U ponedeljak, na televiziji Pink, Šapić je saopštio da će javni prevoz posle ponoći biti besplatan.
„Ko god noću izlazi, neće morati da s bilo kim seda u kola ili da plaća taksi. Postojaće precizno vreme kada ide javni prevoz i građani će se potpuno besplatno voziti“, rekao je Šapić.
„Šapić u sve ovo ušao nepripremljen, bez jasne alternative i u svrhu predizborne kampanje“
Direktor Centra za lokalnu samoupravu (CLS) Nikola Jovanović kaže za Novu da su ovakve odluke gradonačelnika Šapića dokaz da je u sve ovo ušao nepripremljen.
„Sve to, uz dnevna menjanja cenovne politike i pravila, ukazuje da je gradonačelnik ušao u ovo nepripremljen, bez jasnog alternativnog sistema i sa očitom namerom da sve ovo služi isljučivo u predizborne svrhe. Ali, ako se sistem uruši odmah nakon izbora, da li će snositi materijalnu i drugu odgovornos? Isto tako, da će sam iz svog džepa da plati eventualne penale privatnom partneru, sa kim se nije dogovorio oko raskida postojećeg ugovora, iako je prvo rekao da jeste“, poručuje Jovanović.
Naš sagovornik napominje da cenovna politika neće dovesti do veće naplate karata i većeg priliva novca, tako da će i dalje glavni mehanizam finansiranja javnog prevoza ostati plaćanje prevoznika iz budžeta, po pređenom kilometru.
“ A po novom sistemu, grad se odriče validatora, vozačkih kartica i softvera, čime se gubi kontrola nad prevoznicima i ulazimo u rizik da dajemo još više novca iz budžeta, a za još slabiju uslugu GSP-a i privatnika. Tu ima još problema: zašto se grad odriče obučenih kontrolora? Ako komunalni milicajci budu sami kontrolisali naplatu karata, ko će raditi druge stvari iz njihove nadležnosti? Ko će kontrolisti komunalni red, buku, divlju gradnju, uređenje priobalja? Poseban problem je i plaćanje sms-om. Što bi neko kupovao dnevnu, nedeljnu, ili mesečnu kartu, ako može pustiti sms tek kad vidi da komunalac ulazi u autobus i traži kartu“, zaključuje Jovanović.
Bonus video: Šapićevi problemi sa prezentacijom
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare