Nakon što je objavljeno da će Ana Brnabić biti predložena za novu predsednicu Skupštine, pokrenuta je nova lavina pitanja, a jedno od njih je i može li uopšte biti postavljena na ovu funkciju ako je i dalje premijerka u tehničkom mandatu. Zaključak je da tehnički može, ali uz jedan nonsens u stilu SNS, pa se može desiti da u slučaju uobičajenog “razvlačenja” sa izborom Vlade, ona može biti istovremeno na čelu i zakonodavne i izvršne vlasti. I to gotovo tri meseca.
Ovo pitanje u javnosti je pokrenuo profesor Pravnog fakulteta Tanasije Marinković. On je rekao da premijerka u tehničkom mandatu Ana Brnabić ne može da bude kandidat, a još manje predsednica Skupštine Srbije, jer za to postoje ustavne prepreke, zbog kojih možemo doći u situaciju potencijalne ustavne krize.
Marinković je istakao i da je upravo to razlog odlaganja sednice Skupštine Srbije, na kojoj je Brnabić trebalo da bude izabrana na novu funkciju.
Odmah se oglasilo Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, sa stavom da za izbor Brnabić na mesto predsednice parlamenta nema nikakvih prepreka.
“Narodna Skupština izabrana 3. aprila 2022. godine raspuštena je 1. novembra 2023. godine (Ukazom predsednika Republike). Tog dana prestao je mandat Vlade, a takođe i članovima Vlade (prema članu 17. stav 4. Zakona o Vladi, članu Vlade prestaje mandat usled prestanka mandata Vlade)”, piše između ostalog u njihovom saopštenju i dalje se navodi:
“Iz navedenog, jasno proizlazi da član Vlade kojoj je prestao mandat može biti izabran za narodnog poslanika, što povrđuju i primeri iz prakse. Predsednik jedne vlade kojoj je prestao mandat Mirko Cvetković postao je narodni poslanik 31. maja 2012. godine, a obavljao je poslove predsednika Vlade i istovremeno ministra finansija sve do 27. jula 2012. godine (naravno u Vladi kojoj je prestao mandat)”.
Advokat i bivši poverenik za informacije od javnog značaja Rodoljub Šabić ovim povodom za Novu kaže da o tome da il nešto u Srbiji može ili ne može da se dogodi, “ne zavisi od Ustava već od političke volje ili bolje rečeno samovolje”.
“Svi znamo da će, ako je predsednik Vučić rekao da će Ana Brnabić biti predsednik Skupštine, glasačka mašina u Skupštini to i faktički sprovesti u delo, šta god da piše u Ustavu.
Međutim, sa ustavno pravnog stanovišta taj izbor, najblaže rečeno, izaziva brojne dileme”, kaže Šabić.
Kako dalje navodi, Ustav zaista formalno predviđa da mandat Vlade prestaje raspuštanjem Skupštine koja ju je izabrala, ali…
“Ustav i Zakon o Vladi takođe predviđaju da Vlada kojoj je prestao mandat ‘vrši tekuće poslove do izbora nove’ pri čemu to ‘tekuće’ u praksi tumače izuzetno široko i rade praktično što požele. Brnabić će kad bude izabrana istovremeno biti i predsednik Skupštine i predsednik Vlade, što je nonsens. I to ne samo na trenutak”, navodi Šabić i zaključuje:
“Još se ne zna ni ko je mandatar za sastav nove Vlade, pa pogotovo ni kad će biti izabrana nova Vlada, a sve dok ne bude izabrana Brnabić će biti i predsednik Skupštine i premijer. Hipotetički, to stanje u slučaju bilo kakvih komplikacija u vezi sa izborom Vlade ili ‘taktičkih’ odlaganja može potrajati do 90 dana”.
Podsetimo, nakon što je nastavak konstitutivne sednice Skupštine Srbije bio zakazana za ponedeljak, 11. mart, predsednik Srbije Aleksandar Vučić saopštio je da se ona odlaže za 18. mart. Na ovom zasedanju trebalo bi da Ana Brnabić bude izabrana za predsednicu parlamenta.
BONUS VIDEO: Brnabić o novoj funkciji
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare