Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Srpska napredna stranka potrošila je u toku prošlogodišnje izborne kampanje nešto više od šest miliona evra na oglašavanje, bilborde, plakate, letke i brošure. To je iznos koji je zvanično prikazan u finansijskom izveštaju SNS za 2020. godinu, a prema mišljenju sagovornika portala Nova.rs to sasvim sigurno nisu svi troškovi.

Da je SNS stranka koja najviše novca zarađuje, ali i dobija iz republičkog budžeta, zapravo i nije neka tajna.

Veliki deo tog novca i onog koji dobijaju na ime donacija, kako pokazuje finansijski izveštaj za prošlu godinu otišao je na reklamu i oglašavanje putem medija tokom prošlogodišnje izborne kampanje. Za te namene stranka je, bar prema onome što je zvanično prikazano u izveštaju, u 2020. godini izdvojila više od 700 miliona dinara, odnosno oko 6,1 milion evra.

Od toga je za troškove reklamnog materijala i publikacija, što podrazumeva letke, bilborde, brošure i plakate potrošeno blizu 140 miliona dinara.

Interesantno je da je najveći broj opština u Srbiji u letke, plakate i izbore trošio nekoliko desetina, najviše par stotina hiljada, a milionski iznosi namenjeni su za Kruševac, Niš, Novi Sad, Požarevac, Pančevo…

Za troškove javnih događaja SNS je tokom predizborne kampanje potrošila  215.525 dinara, dok je za oglašavanje u medijima otišlo čak 577.298.828 dinara. Bar prema onome što je zvanično prikazano.

Foto:Screenshot/Tv Pink

Kad je reč o oglašavanju najviše je, logično, otišlo televizijama i to tačno 480.447.021 dinara, zatim ide štampa sa 45.680.607 dinara, za oglašavanje na internetu dato je 49.156.334, dok je radio stanicama dopalo 496.169 dinara. Za ostale troškove oglašavanja naprednjaci su prošle godine dali 1.518.695 dinara.

Kad su mediji u pitanju za reklamu je SNS najviše platila televiziji Pink i to 186.245. 045 dinara, duplo više nego RTS sa 85.995.892 dinara. Milionske iznose SNS je za reklamu dao i Blicu, Kuriru, Alo-u, Informeru…

Nenadić: To nije sve

Programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić kaže da postoji sumnja i u brojke koje su objavljene u finansijskom izveštaju za prošlu godinu.

prodaja komercijalne banke srbija 2025
Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbija / Foto: Medija centar Beograd

„To sasvim sigurno nisu svi troškovi. Koliki je obim neprijavljenih troškova mi ne znamo, jer kontrola nije sveobuhvatna. Sigurno je da se prijavljuje većina onih troškova koji su vidljivi. Recimo većina tih troškova na najvećim TV stanicama prikazana je i u finansijskim izveštajima. Postoji dilema, recimo, da li su neke vrste troškova dozvoljene. Bilo je ranije nekih zakupljenih termina koji premašuju ono što je dozvoljeno, a 2016. i 2017. godine smo imali situaciju da je SNS imala na TV Hepi nešto što nije bilo prikazano u finansijskom izveštaju, pa je na kraju ispalo da je to televizija Hepi emitovala na svoju ruku, bez znanja SNS“, kaže Nenadić za Nova.rs.

Šta je sa funkcionerskom kampanjom?

Govoreći o troškovima koji izvesno ostaju sakriveni, Nenadić kaže:

„Tu pre svega mislim na angažovanje ljudi iz javnih preduzeća, lokalnih uprava da rade nešto za stranku, a ne ono za šta su plaćeni. Pod sumnjom su ostali i troškovi telekomunikacija, jer su tokom izborne kampanje mnogi građani dobijali pozive iz SNS, a to u finansijskom izveštaju nije prikazano. Kao ni društvene mreže, a ne treba zaboraviti da je Tviter svojevremeno ugasio nekoliko hiljada naloga koji su dovedeni u vezu sa SNS. Taj slučaj nikada nije istražen. Na kraju krajeva u finansijskim izveštajima se ne vide ni državni funkcioneri koji su navodno vršili funkciju, a zapravo su bili u kampanji. To daleko više vredi nego bilo koji plaćeni oglas“, zaključuje Nenadić.

Sedimo nas dvoje i bude tu neki treći čovek…

Prema finansijskom izveštaju za 2020. godinu, više od 1.000 ljudi je uplatilo donaciju toj stranci. U najvećem broju slučajeva reč je o iznosima od 40.000 dinara.

To je sada postalo već pravilo, kao i činjenica da se slučaj sumnje u pranje novca tokom finansiranja kampanje SNS 2014. očito drži u fioci. Agencija za sprečavanje korupcije je podnela 2017. prijavu protiv naprednjaka zbog sumnje u pranje novca tokom kampanje ali se tim povodom do danas nije ništa dogodilo.

Birn je otkrio da su se među donatorima SNS našli i socijalni slučajevi, a lider naprednjaka i predsednik Srbije Aleksandar Vučić je to u emisiji Insajder, objasnio ovako:

„Sad ću da vam objasnim kako. Sedimo nas dvoje, i bude tu i neki treći čovek. Ja ne znam da li je to tako, al’ pretpostavljam – ja kažem: A ja hoću da dam 800 evra, ali ja ne mogu da dam 800 evra, dozvoljeno je to. Evo ti, izvoli novac, molim te, plati za našu stranku“, objasnio je u emisiji Insajder Aleksandar Vučić.

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare