JP Putevi Srbije zakupiće 70 automobila na period od tri godina, a najam jednog platiće čak 14.600 evra, pokazuje dokumentacija u koju je Nova.rs imala uvid. To znači da će iznajmljivanje koštati kao kupovina novog automobila. “Putevi” će vozila iznajmiti putem operativnog lizinga i to od “Auto Čačka”, koja važi za firmu bliskoj Srpskoj naprednoj stranci.
Javno preduzeće “Putevi Srbije” odlučilo je da obnovi svoj vozni park, ali ne kupovinom, već zakupom vozila i to na tri godine. Sudeći po ugovorenoj ceni, “Putevi” će trogodišnji najam jednog vozila praktično platiti kao da kupuju novi automobil.
Naime, prema Odluci o dodeli ugovora, nabavka službenog vozila putem operativnog lizinga (po isteku zakupa predviđa se vraćanje) to državno preduzeće koštaće 119.952.000 dinara bez PDV ili oko milion evra. U dokumentu koji se odnosi na tehničku specifikaciju navodi se da je reč o nabavci 70 nekorišćenih vozila, proizvedenih u 2019. ili 2020. godini, a rok isporuke je 30 dana.
Kada se uzme u obzir ukupan iznos koji će biti plaćen za zakup, kao i broj vozila koji će biti nabavljen, prostom računicom dolazi se do zaključka da će “Putevi Srbije” iznajmljivanje jednog automobila na tri godine platiti čak 14.500 evra.
Nemanja Nenadić, programski direktor “Transparentnosti Srbija”, kaže za Nova.rs da kod zakupa vozila kroz javne nabavke neretko dolazimo do situacija da je cena koja se plaća bude blizu cene nabavke novog automobila.
“Zbog toga bi naručilac trebalo da pripremi analizu koja bi pokazala zbog čega smatra da je iznajmljivanje isplativija opcija od kupovine novih automobila i da takvu analizu podeli sa građanima koji su zainteresovani za racionalno trošenje budžeta”, navodi on.
Kao i u mnogim drugim slučajevima i na ovaj tender javio samo jedan ponuđač, a Nenadić kaže da ta činjenica ukazuje da su kriterijumi postupka postavljeni diskriminatorno, bez valjanog istraživanja tržišta ili da je postojao neki dogovor među potencijalnim ponuđačima o tome da se samo jedna firma javi.
“Takođe, u ovom slučaju bi naručilac trebalo da obelodani šta je utvrđeno ispitivanjem tržišta, koliko ima automobila na tržištu koji su zadovoljavali tražene uslove, koji je broj distributera tih automobila u Srbiji i da li je još neko, osim firme koja je dobila posao, bio u mogućnosti da u roku od 30 dana isporuči tako veliki broj vozila, tih karakteristika”, ističe on.
Pitanje zašto su Putevi Srbije odlučili da uđu u taj aranžman pokušali smo da postavimo direktoru tog preduzeća Zoranu Drobnjaku. On se javio na telefon, ali je brzo prekinuo vezu, uz objašnjenje da je na putu.
Firma “Auto Čačak”, koja je poznata kao glavni distributer “škode” u Srbiji, u nekoliko navrata je bila u centru pažnje srpske javnosti. Kako je pisao “Birn”, sa državom je ova kompanija 2017. sklopila ugovor o kupovini 710 “škoda” za potrebe Ministarstva unutrašnjih poslova direktnom pogodbom, a taj posao Vlada je proglasila tajnom.
Od iste firme MUP je i u 2019. nabavio automobile i to u vrednosti od 8,1 milion evra.
Sličnu praksu koju je imao kao ministar policije Nebojša Stefanović je nastavio i u Ministarstvu odbrane, pa je posle nepuna dva meseca provedena u tom resoru bez raspisivanja tendera kupio automobile čija je cena tajna. Posao je i tada dobila firma “Auto Čačak”.
Poslove o zakupu putničkih vozila, “Auto Čačak” sklapao je i sa Gradskim saobraćajnim preduzećem Beograd. Kako je pisala Nova ekonomija, GSP je u 2019. zaključio tri ugovora vredna 46 miliona dinara sa grupom kompanija u kojoj je nosilac posla pomenuta firma.
Prošle godine Nova ekonomija je objavila da je i Grad Beograd zaključio ugovor o zakupu vozila vredan 20,8 miliona dinara sa grupom ponuđača, čiji je nosilac posla opet “Auto Čačak”.
Mediji su pisali da je vlasnik “Auto Čačka” Milenko Kostić blizak Srpskoj naprednoj stranci. U njegovoj firmi direktor je bio Milun Todorović, funkcionera SNS, i to do izbora na funkciju gradonačelnika Čačka 2016. godine.
Nova ekonomija je objavila i da je još član SNS-a Milijan Minić direktor drugog Kostićevog preduzeća – Auto Čačak Inženjering, koji je bio gradski većnik u Čačku.
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare