Dragan Đilas Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Mostovi ne spajaju obale, nego ljude. Zato se mostovi u miru ne ruše nikada, a u ratu retko. U ove dve rečenice je sadržan odgovor na pitanje o neverovatnoj ideji srpskih i beogradskih vlasti da se sruši Stari most preko Save i na istom mestu napravi novi. Most koji je simbol otpora Beograđana fašizmu, jer ga je profesor Miladin Zarić sam spasio od rušenja 1944. godine!

Svaka reč koju bih dodao objašnjavajući ove četiri rečenice bila bi višak.

A da li je Beogradu potrebno još mostova? Apsolutno da. Posebno što će zbog takođe neverovatnih odluka SNS vlastodržaca Beograd 2024. godine biti grad bez metroa. A trebalo je da 2024. imamo ne jednu, nego dve linije metroa! Dve linije, za koje su glasali i vlast i opozicija u Beogradu, i demokrate i radikali i socijalisti i ldp i g17 i dss! Neznanje, bahatost, koruptivni interesi zaustavili su projekat metroa koji su napravili stručnjaci. Imali smo završen ceo idejni projekat, sva geološka ispitivanja i obezbeđena sredstva od strane EIB-a, EBRD-ija i Francuske vlade. I sve je srušeno da bi se napravio projekat po kome metro ide kroz Beograd na vodi, zbog čijih stanovnika se i ruši Stari most. Kažu ružan im je, a smeta im i buka tramvaja. Ne smeta stanovnicima Resavske, Bulevara, Dušanove, Vojvode Stepe, Požeške, ali njima smeta. To što su plaćali kvadrat i po pet hiljada evra im u ovom režimu daje pravo i mostove da ruše.

Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Vratimo se mostovima. O tome gde treba da budu novi mostovi sud treba da daju stručnjaci. Većina će se složiti sa idejom mosta ispod Kalemegdana, koji bi spojio Zemun i Novi Beograd, odnosno Bulevar Nikole Tesle sa Bulevarom Vojvode Bojovića. Većina bi podržala ideju novog mosta ispod Pančevca ili pešačko biciklističkog mosta između Novog Beograda i Ade Ciganlije, koji ne bi bio skup i mogao bi brzo da se napravi.

Pročitajte još...

Ima i onih koji će reći da bi bilo dobro povećati kapacitet sadašnjeg tzv. Starog mosta. I sam sam se kao gradonačelnik nosio tom mišlju, ali ideju nismo realizovali zbog drvenih stubova u vodi na kojima ovaj most leži i koji ne bi izdržali dodatno opterećenje. Bavili smo se tih pet godina rekonstrukcijom Gazele, izgradnjom mosta na Adi, mosta u Obrenovcu i mosta na Dunavu. Nismo odustali od ideje o proširenju Starog mosta uz izgradnju dodatnih stubova, ali su nas saobraćajni stručnjaci upozorili da bi povećanje saobraćaja koji sa Novog Beograda stiže na gradsku stranu izazvalo kolaps u tom delu grada, posebno u Karađorđevoj i Nemanjinoj ulici i da bi pre bilo kakvih radova na proširenju mosta morao da se napravi tunel ispod Ekonomskog fakulteta sve do Venizelosove ulice (nekadašnje ulice Đure Đakovića). Cena tunela nije precizno određena ali su se pominjali iznosi veći od sto miliona evra. Za gradski budžet, koj je u moje vreme bio duplo manji nego što je danas, to je bilo previše para.

Na proleće nas očekuju izbori u Beogradu. To je prilika da se isti dan organizuje referendum na kome će se svi Beograđani izjasniti da li žele da se Stari most ruši ili ne. Dobili bi stav Beograđana koji bi i mi koji smo protiv i oni koji su za rušenje mosta morali da poštuju. To je najdemokratskiji način da se donese odluka po ovom pitanju. Ako vlast odbije ovaj predlog to je najsigurniji znak da su svesni da su Beograđani protiv njihove ideje i da se plaše da se jasno i glasno čuje šta stanovnici prestonice o ovoj temi zaista misle.

BONUS VIDEO Đilas: I u Nemačkoj bi pale plate kad bi sistem dopustio da ih tržište određuje

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare