Kraj novembra i decembar su među najopasnijim periodima u saobraćaju, stradaju i vozači i pešaci, zbog toga je jako bitno kako se učesnici u saobraćaju ponašaju. Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji, Milan Vujanić, u razgovoru za Nova.rs objašnjava na šta bi učesnici u saobraćaju trebalo da obrate najviše pažnje.

Kasna jesen i početak zime, meseci novembar i decembar, su među najopasnijim po učesnike u saobraćaju, povećan je broj saobraćajnih nezgoda, stradaju i vozači i pešaci, a mnoge kritične, pa i kobne situacije bi mogle biti izbegnute kada bi svi obratili više pažnje i više poštovali propise.

Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji i sudski veštak, Milan Vujanić, kaže da se iz statističkih podataka može sve videti.

JPročitajte j0š:

„Pre svega, vožnju treba prilagoditi uslovima, a u zimsko vreme, kada ranije pada mrak, treba posebno obratiti pažnju. Ono što je posebno alarmantno je ponašanje pešaka koji su među najugroženniijim kategorijama u saobaćaju. Podaci pokazuju da se 70 odsto saobraćajnih nezgoda sa pešacima događa u gradu, a od tog broja čak u 70 odsto slučajeva je to rezultat greške pešaka. Ono što je posebno važno je da obrate više pažnje. Kada je loše vreme, kada je hladno ili pada kiša, mnogi pešaci nose kapuljače koje im smanjuju vidljivost, ali i utišavaju zvuk automobila. To izuzetno povećava rizik od nezgode“, objašnjava profesor Vujanić.

Milan Vujanić, Komitet za bezbednost saobraćaja

Po njegovim rečima, dobro bi bilo da pešaci obrate pažnju i na odeću, jer u slučaju smanjene vidljivosti, crna i tamna odeća ih pogotovo izlaže dodatnoj opasnosti.

„Najbolje je da nose kontrastne boje, koje će ih izdvojiti iz tamne pozadine. Takođe, nije loše da imaju na sebi, na patikama, retro-reflektujuće materijale, koji će zasvetleti vozačima i ukazati im da imaju pešaka na putu. Dobro je da đaci na torbama imaju markere. Motociklistima savetujemo da se ne oblače u crno, već da budu šareniji, kako bi ih vozači automobila lakše uočili“, objašnjava Vujanić.

Profesor posebno upozorava na sneg, koji potpuno menja uslove vožnje, a mnogi vozači ne shvataju koliko su drugačiji.

„Kada ima snega na kolovozu, upravljanje vozilom kao i kočenje su potpuno drugačiji. Samo kočenje je mnogo duže i sneg je jedan od bitnih faktora u vožnji tokom zimskih meseci“, upozorava Vujanić.

Dodatni faktor rizika krajem novembra i u decembru su mnogobrojna slavlja i slave, uz koje često ide alkohol.

Pojačana kontrola saobraćaja, saobraćajna policija Foto:MUP Srbije

„Zbog slava se češće pije, što nije dobro, jer čak i kada je vozač popio manju količinu alkohola, to već utiče na njegove sposobnosti. Prvenstveno je problem sporija reakcija, a ponekad i sekund-dva može biti ogromna razlika. Ljudi koji sedaju za volan moraju da budu svesni da ne smeju to da rade, ne zbog policije i kazne, već zbog ozbiljnih posledica koje to može imati i po njih i po druge učesnike u saobraćaju“, naglašava profesor Saobraćajnog fakuletata u penziji.

Alkohol ne utiče samo na sporije reagovanje već često može vozačima pružiti osećaj lažne sigurnosti i navesti ih na potpuno pogrešnu procenu situacije u saobraćaju.

BONUS VIDEO: Teška saobraćajna nesreća na putu Užice – Zlatibor

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare