Tokom priprema za vojnu vežbu „Munjevit udar 2021“ oklopno vozilo u kome se nalazio stradali vodnik Dejan Stojković (39) pogođeno je eksplozivom „trotilom“ sa usmeravajućim dejstvom čija je upotreba inače zabranjena. Na ovoj vežbi je korišćen zbog snimanja specijalnih efekata, kako bi gledaoci stekli utisak da su oklopna vozila izuzetno otporna i izdržljiva.
Ekspoloziv čija je upotreba zabranjena, osim na vežbama, aktiviran je pre vremena. To je izazvalo ispuštanje gasa koji je bio koban po Stojkovića
Kako saznaje Nova.rs, kritična situacija na vežbi, koju Stojković nije preživeo, usledila je nakon aktivacije „trotila“. On se inače „pali“ nakon prolaska oklopnog vozila, ali kobnog dana to, iz nekog razloga, nije bio slučaj. Usled jakog dejstva eksploziva, u oklopnom vozilu se aktivirao protivpožarni sistem i ispušten je halon, gas koji je, kako se sumnja, bio koban po Stojkovića.
„Eksploziv je bio postavljen duž putanje kojom se kretalo borbeno vozilo u kome je Stojković bio sa svojom posadom. Trebalo je da se aktivira pritiskom na dugme kad prođe vozilo, ali je ovog puta došlo do tri detonacije. Najpre jedne s desne, a zatim i jedne s leve strane vozila“, kaže za naš list dobro upućeni izvor.
Upravo ove eksplozije u pogrešno vreme dovele su do toga da je temperatura u vozilu naglo skočila.
„Kada temperatura dostigne 110 stepeni ispušta se halon, gas koji potiskuje kiseonik iz prostora i zaustavlja lančanu reakciju gorenja. Stojković je svojim nadređenima to prijavio, međutim, dobio je naređenje da nastavi kretanje. Vozilo se kretalo sve dok se vozač nije onesvestio“, kaže izvor.
Stojkovićevo telo su kolege izvukle iz vozila, započeta je reanimacija, ali bez kiseoničke podrške što bi, prema mišljenju našeg izvora, Stojkoviću možda sapasilo život.
„Date su mu četiri doze adrenalina, ali lekari na licu mesta nisu imali bocu sa kiseonikom, tako da je odmah prebačen u helikopter Vojske Srbije i transportovan u Zdravstveni centar „Studenica“ u Kraljevu. Kada je stigao do bolnice već je bio mrtav, a ako se pogledaju nalazi obdukcije, smrt je konstatovana sat vremena i pet minuta nakon što je došlo do incidenta na Pešteru“, kaže on.
Ako se za trenutak vratimo na početak i zapitamo zbog čega se eksploziv trotil uopšte koristi u ovakvim prilikama, naš izvor objašnjava da je njegova svrha bila da pruži što uverljiviji kadar, tako da se ostavi utisak da oklopno vozilo odoleva udarima.
Videvši da se oklopno vozilo ispunjava halonom, koji ima specifičan miris i izaziva takozvano štipanje u nosu, i da se vozač, inače iskusni vojnik, onesvestio, Stojković je rekao svojim kolegama da brzo napuste vozilo, kako bi se spasili gušenja usled nedostatka kiseonika. Oni su izašli, on nije.
„Naš Dejan je umro da bi spasio svoje ljude, a ne zato što je bio narušenog zdravstvenog stanja kako je to Ministarstvo odbrane pokušalo da predstavi. Velika je razlika i važno je da se zna da je naš Dejan poginuo herojski“, kaže za naš list Rade Stojković, Dejanov stric.
Predsednik Vojnog sindikata (VSS) Srbije Novice Antić objašnjava za naš list da postoje lica zadužena za izradu tog imitacionog aparata i oni moraju da imaju izrađen elaborat u koji se upisuje sve što se koristi od sredstava, mesta gde se postavljaju i koja sredstva se koriste.
„U imitacionom aparatu ne smeju se koristiti ubojna i niskoeksplozivna sredstva već samo artificije koja ne mogu da ispolje ubojnu silu. Ukoliko je informacija da su koristili trotil u imitacionom aparatu tačna, to znači da je neko koristio niskoeksplozivna sredstva kao imitaciono sredstvo i to predstavlja ozbiljnu zloupotrebu i najgrublji oblik kršenja mera bezbednosti tokom izvođenja vežbovnih aktivnosti. To povlači krivičnu odgovornost organa komandovanja i lica koja su rukovodila vežbom, jer može da se okarakteriše kao krivično delo iz glave 35 KZ, naročito što je u konkretnom slučaju nastala teška posledica, smrt jednog starešine“, kaže Antić.
Bonus video: Božo Prelević o političkom hohštapleraju
***
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare