Foto: TANJUG/ ALEKSANDAR ĆIRIĆ, Marinika Tepić, N1

Na nedavno rekonstruisanoj pruzi Zaječar-Knjaževac u sredu je iskliznuo iz šina teretni voz, u kojem je bila fosforna kiselina, ali srećom nije došlo do izlivanja i niko nije povređen. Za samo nekoliko dana došlo je do isklizavanja čak dva teretna voza, te se postavlja pitanje da li su srpske pruge zaista bezbedne za teretni saobraćaj.

Oko pola sata nakon ponoći na nedavno rekonstruisanoj pruzi Zaječar – Knjaževac iskliznula je iz šina teretna kompozicija kod sela Vratarnica. Fosforna kiselina se nije izlila, te nema opasnosti.

Ono što je pravo iznenađenje jeste da je na pomenutoj prugi i ranije dolazilo do iskliznuća. Najkobnija bila je 2019. godine kada je za samo mesec dana došlo do četiri iskliznuća.

Na rekonstruisanoj pruzi kod Zaječara i dalje šrafovi iz 1962. godine
Na rekonstruisanoj pruzi kod Zaječara i dalje šrafovi iz 1962. godine

Dva puta je došlo do iskliznuća kod negotinskih sela, a dva puta su se nezgode desile kod Matejevca prema Nišu.

Poslednja nezgoda dogodila se 10. februara 2019. godine, kada je iskliznulo čak pet vagona sa fosfornom kiselinom. Pre toga, bilo je i nezgoda sa vagonima koji su prenosili amonijak.

Odlučeno je da se nakon toga izvrši rekonstrukcija, ali stanje pruge je očigledno i dalje izuzetno loše. Tako je reporterka televizije Nova S na licu mesta zatekla šrafove iz 1962. godine.

Uzroci nesreće, odnosno iskliznuća, nisu poznati, ali je nakon akcidenta koji se dogodio u Pirotu samo je produbljeno pitanje – da li su srpske pruge bezbedne za prevoz opasnih materija, s obzirom da se svako malo događaju nesreće.

Kada je u nedelju popodne, 25. decembra, došlo do iskliznuća četiri cisterne kod Pirota, selo Sopot, stradale su dve osobe od gušenja amonijakom. U Pirotu je na snazi bilo vanredno stanje, a više od 50 ljudi je primljeno u bolnicu.

Umesto preuzimanja odgovornosti, nadležni poput ministarke zaštite životne sredine Irene Vujović su se poneli bahato i ostali dužni odgovore na pitanja – ko je krivac za ovaj akcident koji je mogao da bude koban po građane Pirota?

Irena Vujović
Irena Vujović

Pruga kod Pirota takođe ima istoriju nesreća, a čini se kao da je potrebna nesreća sa smrtnim ishodom da bi nadležni organi reagovali.

Samo kratkom pretragom na internetu, može se ustanoviti da je u poslednjih godinu dana na istoj ovoj deonici Niš – Dimitrovgrad bilo najmanje tri isklizavanja vagona sa opasnim teretom.

Poslednja nesreća u nizu, pre Sopota, dogodila se u Pirotu i to u samoj železničkoj stanici, septembra ove godine.

Foto: Nemanja Jovanović/Nova.rs

Kako su javili lokalni mediji, tada je sa šina iskliznuo osmi vagon iz sastava teretnog voza privatnog prevoznika „Transagent“, a srećom nije bilo povređenih.

Na samom kraju 2021. godine, u decembru, isto su vagoni sa fosfornom kiselinom izleteli iz šina.

Pet milijardi za rekonstrukciju

Saobraćaj na pruzi Niš-Zaječar obustavljen je februara 2019. godine, tek nakon brojnih nezgoda. Prvobitni rok za završetak radova bio je avgust 2020. godine, ali su radovi kasnili i najvećim delom završeni juna prošle godine. Putnički saobraćaj je krenuo decembra 2021. da ponovo saobraća.

Pročitajte još:

Kada je izvršena rekonstrukcija, obećanje da će brzina vozova biti 90km/h nije ispunjeno, već se oni i dalje sporo kreću, pa im tako kao i ranije treba skoro 4 sata da pređu 108 kilometara. Za radove je izdvojeno oko 5 milijardi dinara.

Svi incidenti na šinama

2018. godine – pruga Zaječar – Prahovo, kada je cisterna sa amonijakom teretne kompozicije prevoznika Srbija Kargo izletela iz šina

2018. godine – na pruzi Niš – Zaječar – Prahovo došlo je do ispadanja cisterni koje su prevozile opasne i toksične materije

2019. – Dizalica koja je stigla u selo Jasenovik kraj Niša, kako bi sklonila cisterne sa amonijakom, ispala je iz šina. Cisterne koje su prevrnute pre toga, danima su čekale da budu prebačene

Foto: Printscreen/Twitter

2020. godine – na deonici pruge Niš – Lapovo prevrnuo se vagon natovaren sumpornom kiselinom

2021. godine – na deonici pruge Zaječar-Požarevac došlo je do naprsnuća cisterne natovarene fosfornom kiselinom i njenog curenja

Oglasila se Infrastuktura železnice Srbije

Povodom gore pomenutih dešavanja kontaktirali smo i Infrastukturu železnice Srbije, kojoj smo uputili pitanja o čestim iskliznućima vozova. Njihov odgovor prenosimo u celosti:

„U prethodnom periodu nije rađen remont pruge između Knjaževca i Zaječara, na čijem se delu sinoć dogodilo iskliznuće. Kapitalni remont pruge urađen je na deonici od Niša do Knjaževca.

Na pruzi Knjaževac – Zaječar, na čijem delu se sinoć dogodilo iskliznuće, u ovoj i prošloj godini radnici „Infrastrukture železnica Srbije“ obavljali su pojačano tekuće održavanje koloseka. Ono je podrazumevalo delimičnu zamenu pragova na pruzi, pa je u prethodne dve godine zamenjeno oko sedam hiljada pragova, zatim zamenu pojedinih šina, dopunu tucanika, kao i regulisanje koloseka.

Predloženim programom poslovanja „Infrastrukture železnice Srbije“, koji je u proceduri usvajanja, predviđeno je da se u dužini od 22 kilometra između Knjaževca i Zaječara uradi kapitalni remont pruge, odnosno rekonstrukcija železničke infrastrukture na tom potezu. Predlogom o rekonstrukciji 22 kilometra pruge između Knjaževca i Zaječara obuhvaćena je i deonica na kojoj se sinoć dogodilo iskliznuće cisterne.

Inače, prema podacima stručnih službi „Infrastrukture železnica Srbije“, u proteklih deset godina na delu pruge Knjaževac – Zaječar do juče nije bilo iskliznuća vozova.

Pruga od Crvenog krsta do Zaječara nakon iskliznuća cisterni u Jasenoviku 19.01.2019. godine bila je zatvorena za železnički saobraćaj. Nakon delimično izvršenog remonta ponovo je 16. avgusta 2021. godine otvorena za saobraćaj vozova noću, i to u periodu od 19.00 do 07.00 sati. Potpuni saobraćaj uspostavljen je 12. decembra 2021. godine.

Nakon što je kamion sa bagerom udario u železnički nadvožnjak između stanica Crveni Krst i Matejevac, ova deonica pruge Niš – Zaječar zbog toga je ponovo bila zatvorena za saobraćaj vozova 19. ferbuara 2022. godine. Nakon zamene nadvožnjaka i remonta pruge od Niša do Matejevca, pruga je ponovo otvorena za saobraćaj vozova 11. decembra 2022. godine.

Prosečan broj teretnih vozova na delu pruge Knjaževac – Zaječar, za periode kada je saobraćaj vozova bio moguć, iznosio je tri teretna voza dnevno“, odgovorili su.

BONUS VIDEO: Lekcija iz Pirota: Koliko je bezbedan transport opasnih materija kroz Beograd?

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar