Zemun, igralište, park, nesreća, autobus uleteo na dečije igralište, gsp
Foto: Dragan Mujan/Nova.rs

Treće osnovno javno tužilaštvo u Beogradu saslušalo je Dragomira H. (72), koji se sumnjiči da je izazvao nesreću u Zemunu u kojoj je povređeno pet osoba, a prema nezvaničnim saznanjima, pretpostavlja se da je autobus pomahnitao i izleteo s puta zbog havarije na motoru - takozvane iberture ili iberturaže. U pitanju je kvar na dizel motorima, do kog dolazi kada umesto goriva, počne da sagoreva motorno ulje, što dovodi do nekontrolisanog ubrzanja motora i to do fabričkog maksimuma.

Kada vozilo zapadne u iberturu, gotovo ga je nemoguće kontrolisati, zbog čega i u najvećem broju slučajeva dolazi do udesa i nesreća.

Upravo je Ibertura bila krivac velikog broja udesa u kojima su učestvovala vozila gradskog prevoza u glavnom gradu, zbog čega ne bi bilo iznenađujuće da je to bio slučaj i sa 45icom u Zemunu.

D. H., vozač autobusa koji je uleteo u dečije igralište, rekao je na saslušanju da je, nakon što je seo za volan i prešao nekih stotinak metara, iz nepoznatih razloga, izgubio kontrolu nad vozilom.

Pročitajte još:

Sa druge strane, očevici stravične nesreće tvrdili su da je autobus praktično „leteo“, te da se činilo kao da vozač uopšte nije kočio. Kako je naš portal ranije pisao, majstori, koji su pregledali autobus na licu mesta, istakli su da je kočnica maltene bila blokirana, te se pretpostavlja da je vozač zapravo pokušavao da zakoči.

Upravo zbog toga sumnja se da je do nesreće došlo zbog iberture. To znači da je motor nekontrolisano ubrzao, odnosno, situacija u kojoj umesto goriva počinje da sagoreva motorno ulje, a broj obrtaja motora skoči na maksimalan.

Podsetimo, dosad je bilo nekoliko slučajeva u kojima je došlo do stravičnih nesreća upravo zbog kobne iberture.

Tako se pre nekoliko meseci, na uglu Bulevara Kralja Aleksandra i Ustaničke ulice, dogodio udes u kojem je autobus izleteo s ulice na trotoar i „pokosio“ automobile koji su bili parkirani ili u saobraćaju. Četiri automobila su oštećena, a sekretarijat za javni prevoz saopštio je da je vozilo dobilo ubrzanje, udarilo u parkirana putnička kola i zatim se zaustavilo na trotoaru.

ilustracija Foto:Nova.rs

Ipak, to nije jedini slučaj s problemom iberture.

Identična situacija je bila i jula prošle godine, kada je na okretnici autobusa 48 na Miljakovcu došlo do nesreće u kojoj je teško povređena žena.

Kako su tada očevici ispričali, samo je u jednom trenutku autobus počeo da ubrzava, a potom pokosio ženu koja se nalazila u neposrednoj blizini.

„Stajao sam na stanici oko 15 do 12 i video trenutak kada je autobus krenuo da pokupi putnike koji su se nalazili na stanici. Samo sam u jednom trenutku kako vozilo naglo ubrzava, promašuje stanicu i udara u drvo. Potom se odbio i udario ženu“, rekao je tada očevidac.

I tokom 2019. godine bilo je nesreća do kojih je došlo usled iberturaže. Tada se autobus na liniji 20 zakucao u kuću.

Iberturaža na koju se godinama unazad žale vozači gradskih autobusa predstavlja izvesnu pojavu na dizel i turbo-dizel motorima, a do nje dolazi kada u kompresioni prostor počne ulaziti znatna količina ulja koju motor počne trošiti umesto dizela, što dovodi do nabijanja obrtaja i stvaranja maksimalnog gasa.

Samo u glavnom gradu Srbije, u proteklih nekoliko godina, bilo je desetak nesreća zbog pomenute pojave. Najčešče se radilo o vozila gradskog prevoza.

Verovatno najpoznatiji slučaj iberturaže na autobusu u prestonici dogodio se u novembru 2011. kda je autobus na liniji 77 u blizini okretnice na Zvezdari uleteo u park i pokosio studente Radomira Vučkovića (19) i Dijanu Đorović (22). Vozač autobusa Jovan Stolić je nakon osam godina suđenja oslobođen krivice jer je utvrđeno da autobus nije pomahnitao njegovom krivicom, kao i da nije postojala mogućnost da vozilo zaustavi i spreči nesreću.

 

BONUS video: Autobus uleteo u igralište u Zemunu

 

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare