Srednjovekovna tvrđava Maglič u dolini Ibra kod Kraljeva, već tri godine je nepristupačna posetiocima, jer nema mosta. Nabujala reka je još 2019. godine odnela jedini most koji je vodio do tvrđave. Nadležni iz gradske vlasti u Kraljevu, sve vreme govore kako su projekat i sredstva za izgradnju novog visećeg mosta obezbeđeni, ali da su radovi odlagani zbog vremenskih uslova i pandemije korone. Međutim, razlog je nerealno niska cena koja je ponuđena za gradnju novog mosta.
Maglič, koga je zbog svoje superiornosti nemoguće ne primetiti s puta, magnet je za turiste. Grupe posetilaca su svakodnevno navraćale. Ali, poslednje tri godine mogu samo do podnožja, odnosno do obale reke.
Avanturisti koji se ne mire sa ovakvom situacijom, sada moraju na sopstvenu odgovornost da se vraćaju pet kilometara ka Kraljevu i onda železničkim mostom da idu ka Magliču.
Ali, ne samo što više nije moguće posetiti ovo srednjovekovno utvrđenje, veliki problem je nastao kada je trebalo krenuti sa obnovom zidina. Više od 40 godina na tvrđavi nisu izvedeni ozbiljniji konzervatorski radovi i ona je pod uticajem vremenskih faktora, ali i zemljotresa 2010. godine, prilično oštećena. Umesto da radnici alat i materijal prenose preko mosta, svakoga dana to moraju da rade, ali čamcima. A svaki prelazak zahteva maksimalnu opreznost.
Na poslednjoj sednici Gradskog veća u Kraljevu, Katarina Grujović Brković direktorka Zavoda za zaštitu spomenika istakla je problem sa radovima na rekonstrukciji Magliča, jer nema mosta. A to znači da ima mnogo problema s prevozom radnika i materijala.
“Radi se znatno sporije od planiranog, ali ministarstvo kulture ne odustaje od finansiranja ovih radova”, rekla je direktorka ovog Zavoda.
Građevinci koji su upućeni u izgradnju ovakvih mostova, kažu da on ne bi mogao da se sagradi za manje od 15 miliona dinara. A iz državne kase su prvobitno namenili svega 8 miliona dinara. A za taj novac, niko neće da se upušta u gradnju novog mosta.
A da je Maglič primer jedne velike nebrige vlasti, pokazuju i raniji primeri. Prilazni viseći most je i pre nego što ga je Ibar odneo bio nebezbedan, pa je prelazak preko njega zabranila građevinska inspekcija.
BONUS VIDEO: Protest poljoprivrednika iz okoline Kraljeva
Pratite nas i na društvenim mrežama:
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare