Foto: Nenad Mihajlovic / AFP / Profimedia/Privatna arhiva

Siniša Janković dugo godina se bavio istragama vezanim za privredni i finansijski kriminal i kaže da postoje jake indicije, koje bi policija morala da proveri, da je bilo finansijskih malverzacija prilikom rekonstrukcije Železničke stanice u Novom Sadu, čija nadstrešnica je pala 1. novembra i ubila 15 ljudi, a dvoje teško povredila.

Janković u razgovoru za Nova.rs govori o tome šta je neophodno da se uradi kako bi se utvrdile sve okolnosti vezane za pad nadstrešnice.

Pročitajte još:

„Sigurno da niko od državnih zvaničnika nije imao nameru da nekog ubije, ali ta trka za novcem, ta žurba da se projekat što pre završi i pre nego što je izvršena kontrola, dovela je do niza propusta koji su prouzrokovali tragediju i pogibiju ljudi. Po pravilu kriminalističke struke, kada je policija već ušla u predmet, mora da istraži sve okolnosti. Ne samo uzroke tragedije koji su neposredno doveli do pada nadstrešnice, već bi trebalo, kako kriminalistika nalaže, da se obavi i finansijska istraga, koja je, možda posredno dovela do nesreće“, objašnjava Siniša Janković.

Zeleznicka-stanica-9-scaled-1.jpg
Zeleznicka-stanica-9-scaled-1.jpg

Siniša Janković ima iza sebe bogatu policijsku karijeru, bio je i deo tima koji je istraživao sumnjive privatizacije, radio je i u predmetu pančevačke Azotare, a kada su policajci došli do dokaza, umesto podizanja optužnice, taj policijski tim je ukinut i „razvejan“ na sve strane, tako da mu nije nepoznat ni uticaj političke volje na rad policije. Osnivač je nevladine organizacije Institut za istraživanje korupcije „Kareja“.

„Policijski posao i kriminalistika kao struka nalažu jedno, ali politički moćnici nalažu drugo i to je veliki problem. Mi ne znamo da li se išta radi po pitanju finansijske istrage, policija i tužilaštvo se tim povodom nisu oglasili, a u pitanju je događaj od velikog značaja koji je duboko uznemirio srpsku javnost. Ministar policije se oglašava za sve i svašta, ali se ne oglašava po tako važnom pitanju. Neophodno bi bilo, da bi se sprečilo nagađanje, da se javnosti saopšti da li se i šta radi. Ne mora da se ulazi u detalje, ali nešto mora da se saopšti“, objašnjava bivši inspektor policije.

Siniša Janković Foto: Privatna arhiva

Po njegovim rečima, ima mnogo indicija i ozbiljnih sumnji da je bilo malverzacija prilikom rekonstrukcije Železničke stanice i upravo bi te tragove trebalo da prate i policajci.

„Taj posao nije težak, ali je obiman. Potrebno je pratiti puteve „belog novca“, a to je, za policiju mnogo lakše. Znate postoji „crni novac“, koji je dobijen iz krivičnih dela, recimo od trgovine drogom i njegovo poreklo se krije od samog izvora. „Beli novac“ su pare koje dolaze iz legalnih izvora, u ovom slučaju od države, iz budžeta. Sistem jeste na neki način složen, ali nije preterano komplikovan. Imate državu koja je platiša i daje novac „Infrastrukturi železnice“, koja raspisuje tender i angažuje izvođača radova. I tu već kreću sumnjiva dešavanja, jer izvođači angažuju podizvođače, koji angažuju podizvođače, koji angažuju podizvođače. Upravo je toliki broj podizvođača pokazatelj da tu postoje neke zakulisne radnje. Treba ići kroz papire, ko je kome platio, koliko i za šta. Na kraju će morati da se pojavi nepravilnost, da je nešto preplaćeno i to je znak za uzbunu. Ako je nešto što košta, recimo, 1.500 dinara, plaćeno 5.000 dinara, to je jasan znak da je u pitanju korupcija. Zato se i potpuno slažem sa sloganom protesta: „Korupcija ubija““, objašnjava Janković.

Srušio se deo nadstrešnice ispred glavne železničke stanice u Novom Sadu Foto:Nenad Mihajlović/Nova.rs

Policijski posao je više da ustanove ko je sa kim podelio novac, a ne da li je zloupotreba bilo.

„Krade se na niskogradnji, nikada na visokogradnji“

Ipak, pokazatelja da se nešto „mulja“ bilo je i pre nego što je rekonstrukcija počela.

„Od samog početka je bilo vidljivo da tu nešto nije u redu i to su indicije za policajce koji treba da rade. Tender je raspisan pod jednim uslovima i jednoj ceni, mislim oko tri milona evra, a onda su troškovi narasli na oko 16 miliona evra, koliko je, navodno, koštala rekonstrukcija Železničke stanice. Kako je to moguće? To je pokazatelj da je neko hteo da uzme novac i to je uzrok te žurbe da se objekat što pre otvori, čak i ako nije prošao sve inspekcije i zato nam se sve ovo i dešava. Pa na svakom gradilištu postoji znak: „Pazi gradilište“ i to nije bez razloga. Druga stvar je što se u trci za državnim novcem ne poštuju ni osnovna pravila kriminalaca. Kod privrednih kriminalaca postoji jedna izreka: „Kradi na niskogradnji, nikada na visokogradnji“. Ta izreka je smišljena upravo zbog toga što ako propadne asfalt ili bankina, to nikoga neće ugroziti, ali kada radite terasu, ili u ovom slučaju nadstrešnicu, a umesto armature 12 ugradite armaturu 8, a razliku sebi stavite u džep, to se ne može sakriti, ta terasa će pasti i neko može da pogine“, slikovito objašnjva inspektor u penziji Siniša Janković.

Novi Sad železnička stanica Foto:MUP

Jedan od velikih problema je što je pitanje da li će finansijske istrage uopšte biti, jer ona može dovesti do neželjenih rezultata.

„Zna se kako se takav novac deli, mora da bude umešan i neko ko je blizak naručiocu posla i onome ko ga finansira, u ovom slučaju državi i Srpskoj naprednoj stranci, koja je na vlasti. Taj novac, koji je razlika između stvarne cene i one koja je plaćena se deli, a upravo zbog toga je pitanje da li će finansijska istraga biti sprovedena i koji će biti njeni dometi, jer bi to moglo da razotkrifje celu šemu. Iako je najveći gubitak u ljudskim životima, treba imati u vidu i finansijski momenat, da je neko prisvojio novac kojim je obnovljena želenička stanica na kojoj je poginulo 15 ljudi“, objašnjava Siniša Janković.

Dve osobe i dalje životno ugrožene

Podsetimo, prilikom pada nadstrešnice Železničke stancice u Novom Sadu poginulo je 14 osoba na licu mesta, dok je jedna podlegla povredama 17. novembra. Time se broj žrtava stravične tragedije povećao na 15.

Srušio se deo nadstrešnice ispred glavne železničke stanice u Novom Sadu Foto:Nenad Mihajlović/Nova.rs

Dve osobe su teško povređene, smešene u Kliničkom centru Vojvodine i lekari prate njihovo stanje.

Pomenuta Železnička stanica je renovirana, a iako je vlast pokušala da predstavi kao da samo nadstrešnica nije, ljudi koji su radili na poslovima rekonstrukcije, kao i fotografije, demantovale su te navode. Pomenuta Železnička stanica svečano je otvorena početkom jula.

BONUS VIDEO: U padu nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu stradalo 15 ljudi

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare