Jedna osoba povređena je u nesreći kod Bora, kada su se dva automobila sudarila nakon što je jedan od njih morao naglo da zakoči zbog vozila u pratnji predsednika Srbije Aleksandra Vučića. Ove informacije, međutim, iz MUP i Ministarstva odbrane od juče negiraju. Ipak, naša saznanja kažu da je vozilo iz pratnje, pri velikoj brzini, prešlo u suprotnu traku, usled čega je vozač automobila morao naglo da zakoči i u njega se drugo vozilo zakucalo. Saobraćajni inženjer Igor Velić kaže za Nova.rs da je neophodno da nadležni izađu sa svim informacijama, kako bi javnost imala jasnu sliku, posebno kada ima svedoka koji su ispričali pod kojim okolnostima se dogodila nesreća.
Kako je TV Nova ranije objavila, a prema rečima svedoka, vozilo iz kolone predsednika Vučića iznenada je prešlo u traku suprotnog smera, usled čega je vozač automobila „volvo“ morao naglo da koči, zbog čega se u njega zakucao vozač „opela“, u kom je bilo i dete sa cerebralnom paralizom. Umesto da javnosti pojasne okolnosti događaja, nadležna ministarstva, odbrane i policije, tvrde da u nesreći nije učestvovalo vozilo iz pratnje, iako je, prema rečima svedoka, zbog njega i došlo do sudara.
Igor Velić, saobraćajni inženjer, za portal Nova.rs objasnio je da je u ovom slučaju najveći problem što imamo izjave svedoka koji su bili na licu mesta, a koje se ne uklapaju u saopštenje koje je pustilo Ministarstvo odbrane.
„Činjenica je da to vozilo nije učestvovalo u samoj nezgodi – sudarila su se dva civilna automobila – ali ono što se prećutkuje u celoj priči jeste da li je njihovo ponašanje doprinelo tom sudaru. Dakle, službeno vozilo nije učestvovalo u sudaru, ali je, prema rečima očevidaca, svojom vožnjom dovelo u zabludu druge učesnike, što je na kraju rezultiralo nesrećom u kojoj je povređeno dete“, objašnjava Velić.
On ističe da je neophodno da se saslušaju svi svedoci i da se sagleda celokupna situacija kako bi mogle da se utvrde sve okolnosti koje su dovele do nezgode.
„Potrebno je da znamo da li je policija bila prisutna, da li je uradila uviđaj, da li su uzete izjave, da li imamo podatke koji bi građanima dali širu i objektivniju sliku o ovom događaju. A mi tih podataka trenutno nemamo. Ovde postoji previše nedoumica koje uznemiravaju javnost, a nadležni ne daju dovoljno informacija. Policija iznosi samo jedan deo priče, bez dodatnih objašnjenja, što dovodi do nesporazuma između javnosti i državnih organa“, kaže naš sagovornik.
Prema njegovim rečima, do nesreće je došlo i moraju se utvrditi sve okolnosti.
„Činjenica je da postoje svedoci koji tvrde da je službeno vozilo prešlo u suprotnu traku. Ali, hajde da vidimo sve okolnosti i da ih zvanično utvrdimo – da li je vozilo zaista prešlo u suprotnu traku, da li je njegova vožnja izazvala nesporazum, jer niko ne očekuje da mu se iznenada u traci nađe vozilo iz suprotnog smera. Ljudi u takvim situacijama reaguju panično – ili će sleteti s puta, ili će naglo zakočiti. Ako se oslonimo na svedoke koji tvrde da je vozilo prešlo u suprotnu traku, onda je jasno da je to izazvalo paniku kod vozača i dovelo do nesreće. Ovde nije problem samo u tome da li je službeno vozilo direktno učestvovalo u udesu, već da li je svojom vožnjom izazvalo opasan nesporazum“, ističe Igor Velić.
Kako kaže, od suštinske važnosti je da policija izađe sa zvaničnim informacijama i da objavi šta je do sada urađeno.
„Međutim, iskustvo nas uči da najverovatnije nikada nećemo saznati sve okolnosti ove nesreće – kao što nismo saznali sve detalje nesreće sa vojnim vozilom kod Kraljeva u kojoj je poginulo pet osoba, uključujući troje dece. Voleo bih da saznamo sve činjenice, iz jednostavnog razloga – Srbija je na samom dnu Evrope po bezbednosti saobraćaja. Kada se dogodi ovakva vrsta incidenta, gde je vozilo državne institucije umešano, trebalo bi da se cela stvar do kraja istraži i da se utvrdi istina. Kako inače očekivati od građana da poštuju pravila i veruju u pravdu, ako imamo slučajeve u kojima državne institucije kriju informacije“, pojašnjava Velić.
Takođe, on je za Nova.rs objasnio kako funkcioniše kretanje službenih vozila na putevima, ne samo u Srbiji, već i u celom svetu.
„Vozila pod pratnjom moraju da imaju svetlosne i zvučne znake upozorenja – plavo-crvenu rotaciju i sirenu. Kada su upaljeni znaci upozorenja, tada se na njih ne primenjuje Zakon o bezbednosti saobraćaja. Za njih ne važi ograničenje brzine, oni mogu da idu 150 kilometara na sat. Oznake na putu ne važe, smeju da pretiču na punoj liniji, saobraćajni znaci za njih ne važe, ne moraju da stanu na znak „Stop“, a mi ostali vozači, dužni smo da ih propustimo. Smeju da preseku kolonu pešaka, pri čemu su pešaci dužni da im se sklone sa pešačkog prelaza“, kaže on.
Postoje samo dve stvari kojih moraju da se pridržavaju, a to je crveno svetlo na semaforu, bez izuzetaka i kada policajac reguliše saobraćaj i svojim leđima ili grudima je okrenut prema koloni pod pratnjom.
„U zakonu stoji da ne smeju da ugrožavaju bezbednost drugih učesnika u saobraćaju, i upravo je to ključna stvar u ovoj priči. Sve mogu – ako ne ugrožavaju druge učesnike. To su vozila različitih prioriteta, i takav sistem nije primenjen samo kod nas, već svuda u svetu. Zakon im dozvoljava određene povlastice, ali ne po svaku cenu. Svi ostali učesnici u saobraćaju dužni su da im omoguće bezbedno preticanje, mimoilaženje i prolazak, kao i da se po potrebi zaustave ili da pomere vozilo sa kolovoza. To je zakonski propisano“, opisuje sagovornik.
Kako ističe Velić, na pomentuoj deonici puta, na kojoj se desio incident sa predsedničkom pratnjom, od 2015. do 2023. godine dogodile su se 32 nezgode – od toga 22 sa povređenima, devet sa materijalnom štetom i jedna sa smrtnim ishodom.
„Za tu deonicu sam ja, kao master inženjer saobraćaja, zajedno sa svojim udruženjem „Sigurne staze“ i omladinskim udruženjem „Tebrizam“, u poslednjih šest meseci sprovodio mini-kampanju kroz spotove i objave, u kojima smo ukazivali na sve moguće probleme na tom putu. Na njemu postoje dve crne tačke, a upravo se ova nezgoda dogodila na jednoj od njih. Nadležne smo više puta obavestili o propustima i problemima u putnoj infrastrukturi, ali nam nikada nisu odgovorili“, rekao je saobraćajni inženjer Igor Velić.
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare