Postoje tačne procedure i protokoli koji moraju biti ispoštovani prilikom svake dojave o bombi, a tokom akcije nesumnjivo svako zna tačno svoju ulogu. Najteži teret pada na članove kontradiverzione ekipe (KD) MUP Srbije, koji ne smeju da naprave grešku, jer svaka od njih može skupo da ih košta. Portal Nova.rs otkriva kakva je procedura prilikom dojave o bombi.
Avion „erbas“, kompanije „Er Srbije“, koji je najveći po kapacitetu, prebačen je juče sa linije za Njujork na liniju za Moskvu. Zbog političke situacije i rata u Ukrajini, Beograd je postao jedina veza između Moskve i Evrope.
Kada se juče više od 200 putnika ukrcalo oko 14 časova na let i krenuli put Moskve, stigao je imejl u kome je dojavljeno da je u letelicu podmetnuta eksplozivna naprava. Istog trenutka pokrenute su procedure predviđene za takav slučaj.
Avion je preusmeren nazad, na aerodrom „Nikola Tesla“. Po sletanju je odrulao na odvojenu pistu, koja se ne koristi za sletanje i poletanje, već je izdvojena, između ostalog i zbog ovakvih slučajeva. Sletanje dočekuju intervetne službe, aerodromski vatrogasci, hitna pomoć, dok aerodromska policija blokira taj deo piste i aerodroma.
Avion verovatno još nije ni sleteo, a na aerodrom su već pristigli momci od kojjih mnogo zavisi – KD ekipa, ljudi koji, kako poslovica kaže, „greše samo jednom“.
Po sletanju na aerodrom „Nikola Tesla“ kontrola leta upućuje „erbas“ na najudaljeniju pistu, kako ne bi bila blizu drugih aviona ili objekata i ne bi ometala sletanje i poletanje drugih letelica. Sve su to uobičajene mere predostrožnosti.
Čim vazduhoplov stane, počinje što brža evakuacija putnika a potom i posade. Iz zvučnika se začula sledeća poruka:
„Pažnja, pažnja, ovo je važno obaveštenje, svi putnici moraju da napuste avion i to preko najbližih vrata za iskrcavanje, brzo, ali u redu. Ostavite sve vaše lične stvari pokraj vas i pratite uputstva kabinskog osoblja“.
Još dok je avion bio u vazduhu, po rečima Branislava Kapetnovića, bivšeg deminera Vojske Srbije, počinju uobičajeni policijski poslovi.
„Najveća mogućnost je da je eksploziv u avion uneo neko od putnika. Mnogo je manja mogućnost da eksplozivnu napravu postavi neko od osoblja sa zemlje, aviomehaničari ili neko drugi. Proveravaju se svi podaci, ko je kupio kartu, ko se čekirao, ko je ušao u avion, jer postoji opasnost da terorista uđe, preda prtljag i ode. Ukoliko se brojevi razlikuju, to je jasan znak da nešto nije u redu“, kaže Kapetanović za Nova.rs.
Putnici i posada se evakuišu i smeštaju na aerodrom, U ovom slučaju putnici za Moskvu bili su u tranzitnoj zoni i čekali da se sve završi. Naravno, u međuvremenu, niko ne sme da izađe i svi su pod nadzorom.
Specijalci dolaze do letelice i počinje temeljna pretraga koja traje po nekoliko sati.
„Najviše pažnje se obraća na prtljag putnika. Za pretragu se koriste specijalno dresirani psi koji mogu da nanjuše eksploziv, ali tu su i druge sprave. Teroristi najčešće upotrebljavaju plastični eksploziv, jer on može da se oblikuje kako god im treba, a ne može slučajno da se aktivira. Njega je moguće aktivirati samo pomoću upaljača“, objašnjava Kapetanović.
Posle temeljnog pregleda, u ovom konkretnom slučaju, ustanovljeno je da je, na sreću, dojava lažna. Putnici su kasnije ukrcani u isti avio, „erbas“ sa likom Nikole Tesle na repu i poleteli su ka Moskvi.
Ali tu nije kraj. Tada istragu preuzima „obična“ policija. Nažalost, u Srbiji nije redak slučaj da se prijavljuju bombe, a razlozi su različiti. Od studenata i đaka koji žele da odlože ispit ili propitivanje za ocenu, do kriminalaca koji hoće da odlože neko suđenje.
To je krivično delo lažnog prijavljivanja i veliki broj ljudi je u Srbiji osuđen zbog tog krivičnog dela.
Ipak, najviše je onih koji ne shvataju ozbiljnost jedne ovakve prijave.
Čak je zabeležen slučaj i da su dva sredovečna čoveka, pod uticajem alkohola i droge prijavili bombu. Kada su uhapšeni, rekli su da su se šalili.
BONUS VIDEO: Eksplozija bombe u beogradskom naselju Karaburma
***
Pratite nas i na društvenim mrežama: