Foto:Dragan Mujan/Nova.rs; Nova.rs video; shutterstock

U izgradnju nove autobuske stanice u Beogradu do sada je uloženo oko 20 miliona evra. Iako je osnovna konstrukacija stanice izgrađena, ovaj objekat u Bloku 42 na Novom Beogradu zuji zapušten i prazan. To bi možda mogao da promeni kredit od 915 miliona dinara koji bi trebalo da radnike vrati na gradilište. Do sada ništa novo nije urađeno, osim što su se, kao na traci, ređala obećanja, pusta kao i samo gradilište.

Ovaj projekat samo je jedan u nizu koji je podređen širenju Beograda na vodi – svojevrsnom simbolu aktuelne vlasti koja čini sve kako bi privela kraju izgradnju megalomanskih objekata na obali Save.

Beograd Kompleks autobuske stanice u bloku 42. Autobuska stanica, blok 42, gradilište
Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Beogradu na vodi svakako smeta autobuska stanica na sadašnjoj lokaciji, pa je plan za njeno izmeštanje praktično logičan sled događaja.

Celokupan projekat izmeštanja autobuske stanice počeo je tokom 2016. godine pregovorima rukovodstva BAS-a i čelnika Grada Beograda, kako bi tokom 2019. počela izgradnja nove autobuske stanice na Novom Beogradu.

Od tada su se nizala samo obećanja da će stanica biti završena, a najviše je obećavao tadašnjeg zamenika gradonačelnika Beograda Goran Vesić.

Nekoliko puta je pomerao rokove, spominjan je i april prošle godine, ali za sada gradnja stanice stagnira.

Beograd Kompleks autobuske stanice u bloku 42. Autobuska stanica, blok 42, gradilište
Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Ekipa Nove je u više navrata posećivala skupo gradilište u Bloku 42 na Novom Beogradu, ali iz meseca u mesec situacija je identična – bageri stoje ili ih nema, konstrukcija se ne menja, a novac nastavlja da „curi“ iz budžeta.

Ovogodišnjim budžetom za novu stanicu predviđeno je 126.500.000 dinara u, te 283.500.000 dinara u 2024. godini.

Kreditom do nastavka radova

Nastavak radova na izgradnji nove autobuske stanice u Beogradu biće finansiran iz kredita državnog Fonda za razvoj u iznosu od 915 miliona dinara, pokazali su podaci iz akcionarskog društva „Beogradska autobuska stanica (BAS)“.

U ugovoru o zaključenju kredita za nastavak prve faze radova, navodi se da je „BAS-u“ početkom juna zaključkom Vlade Srbije „odobreno raspolaganje imovinom velike vrednosti“.

Beograd Kompleks autobuske stanice u bloku 42. Autobuska stanica, blok 42, gradilište
Foto: Vesna Lalić/Nova.rs

Uzimanju ovog kredita prethodila je odluka o imenovanju šest novih direktora Beogradske autobuske stanice.

Kako se može videti iz zvaničnih biografija imenovanih direktora, u odlučivanje u BAS-u su se uključili kadrovi bliski ministru Siniši Malom, projektu Beogradu na vodi, a među njima su i predsednik opštine Stari Grad, te izvršna direktorka „Wireless media“, firme koja je u vlasništvu Igora Žeželja.

Na početku sednice usvojene su ostavke šest dosadašnjih direktora „BAS-a“, a odmah su imenovani novi vršioci funkcije. U preduzeće je ušao Svetislav Đurović, diplomirani pravrnik koji trenutno obavlja funkciju koordinatora i savetnika u sektoru za informacione tehnologije u Ministarstvu unutrašnjih poslova (MUP). Novi izabrani direktori su i Dušan Petrić, predsednik Skupštine Stari Grad, Nemanja Vulović, savetnik u Ministarstvu finansija kod Siniše Malog. Upravo je Mali bio jedan od glavnih nosilaca gradnje projekta Beograd na vodi, budući da je za vreme njegovom mandata na čelu Beograd pokrenut projekat.

Siniša Mali Foto: TANJUG/ ZORAN ŽESTIĆ

Što se tiče ovog projekta, i Skupština „Beograda na vodi d.o.o“ će imati „svog“ neizvršnog direktora u BAS-u. Na toj poziciji biće Danilo Jerinić koji radi kao koordinator za dozvole. Na novoj funkciji biće i Jadranka Radonjić, koja na poziciju neizvršne direktorke dolazi sa funkcije u „Wireless media“, firme u vlasništvu Igora Žeželja, vlasnika „Adrija medije grupe“.

Jedina stručna osoba sa dokazanim kvalifikacijama za obavljanje ove funkcije u BAS-u biće Andrea Nađ, docentkinja na Saobraćajnom fakultetu u Beogradu.

Rok za izgradnju probijen još pre četiri godine

„Za mesec dana imate kamen temeljac za novu autobusku stanicu u Bloku 42. To je 20 miliona evra, ogromna investicija od koje će taj deo Novog Beograda biti novi centar Novog Beograda“,rekao je sadašnji ministar finansija Siniša Mali 2017. godine.

Kako je tada najavljivano, otvaranje stanice planirano je nakon dve godine od početka radova, što znači da je prvi rok bio kraj 2019. godine.

Od tada, skoro četiri godine rokovi su pomerani, a izjave su se ređale „kao na traci“ da će stanica biti otvorena.

Odmah nakon toga, spominjana je 2020, pa 2021, da bi poslednja izjava zamenika gradonačelnika Gorana Vesića bila da će stanica biti završena do aprila prošle godine.

Naravno, to se nije desilo.

Beograd je u međuvremenu dobio i novog gradonačelnika, Aleksandra Šapića. Jedna od prvih stvari koju je prvi čovek Beograda najavio pre oko godinu dana jeste preuzimanje stanice i završavanje iste u roku od nekoliko meseci.

Aleksandar Šapić konferencija za novinare Foto:Filip Krainčanić/Nova.rs

Ni to se nije desilo.

Nikola Jovanović iz Centra za lokalnu samoupravu u izjavi za Novu kaže da je autobuska stanica na Novom Beogradu „simbol nesposbnosti gradskih vlasti“.

Nikola Jovanović Foto: N1

„Predlog CLS-a je bio da se glavna železnička i glavna autobuska stanica budu na istom mestu u Bloku 42, jedna ispod druge, kao što je to slučaj svuda u razvijenom svetu“, kaže Jovanović.

Plan za novu stanicu

Aneks od oko 1.200 kvadrata bruto površine adaptiran je za prodaju karata i najneophodnije administrativne i komercijalne delatnosti, a posao na njegovoj izgradnji dobilo je lazarevačko preduzeće „Bauwesen“.

Prema Nacrtu izmena i dopuna Plana detaljne regulacije, nova autobuska stanica prostiraće se na površini od 9,2 hektara, a deo kompleksa železničke stanice trebalo bi da zauzme površinu od tri i po hektara.

Nova autobuska stanica imaće 44 polazna perona, 12 dolaznih i devet dolazno-polaznih za turističke linije, odnosno ukupno 65 perona u okviru građevinskog kompleksa, kao i još oko 30 parking-mesta za duže zadržavanje autobusa u neposrednoj blizini.

PROČITAJTE JOŠ

Nacrtom je predviđena i izgradnja peronskog prostora i javne garaže sa minimalno 200 parking-mesta sa ulazom i izlazom iz Ulice Đorđa Stanojevića, kao i velike taksi stanice.

Takođe, predviđena je i izgradnja staničnog trga koji će gledati ka ulici Antifašističke borbe, dok će glavna stanična zgrada od 25.000 kvadratnih metara biti izgrađena između trga i peronskog prostora.

Nova stanica sadržaće i prateće objekte, kao što su pumpa, supermarket i brojni ugostiteljski objekti. Takođe, biće postavljen ulični mobilijar – klupe, korpe za otpatke, osvetljenje, zatim javne česme, kao i pešačka staza.

Projekat autobuske stanice Novi Beograd gradi se kroz javno-privatno partnerstvo između Grada Beograda i preduzeća BAS koje upravlja postojećom glavnom autobuskom stanicom u Savamali.

BONUS VIDEO: Snimci dronom – nova beogradska autobuska stanica decembar 2021.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare