Za 10 godina koliko je Srpska napredna stranka na vlasti u Beogradu, lice glavnog grada značajno je drugačije, a velike promene tek nas očekuju. Tako će prema najavama nestati Sajam i njegove čuvene kupole, autobuska stanica u centru grada, a na udaru je i Stari savski most koji naprednajci žele da ruše. Nisu odsutali ni od gondole na Kalemegdanu koja može da ugrozi Beogradsku tvrđavu.
U pohodu na srpsku prestonicu i želji da njen autentičan izgled promene do neprepoznatljivosti, praveći ga pristupačnim za novopečenu elitu, akutelna vlast ne preza ni od čega.
Na spisku njihovih želja našli su se Sajam i Kalemegdan, koji su svojevrsni simboli Beograda, ali i Stari savski most koji je od Nemaca odbranio jedan učitelj, kao i glavna autobuska stanica.
„Mesto koje je video ceo svet“ jedan je od natpisa na zidovima u podzemnom prolazu koji vodi do hala Sajma. Međutim, upravo te hale uskoro će nestati, a u Surčinu će biti sagrađene nove. Bar tako najavljuju.
Izvesno je da će na njihovom mestu biti sagrađeno novo naselje. Zvanično je najavljeno da će se na prostoru koje sada zauzima Beogradski sajam širiti Beograd na vodi.
To je otkrio predsednik države Aleksandar Vučić, ali ne i detalje.
Kako se moglo videti prilikom njegove prezentacije, država je osnovala posebno preduzeće u koje je država unela deo zemljišta kao svoj ulog, a potom je svoj udeo, odnosno zemljište, prodala “Beogradu na vodi”.
Ono što će jedino ostati na mestu današnjeg Sajma jeste Hala 1, koja predstavlja zaštićeno kulturno dobro.
Već početkom 2024, sudeći prema najavama Aleksandra Šapića, Beograđani će moći da koriste novoizgrađenu autobusku stanicu na Novom Beogradu.
Dok traju radovi na novom BAS-u, Beograd na vodi se punom parom sprema da zauzme deo zemljišta u strogom centru grada, na mestu gde se i dalje nalazi autobuska stanica.
Naime, kako je objavio Forbs, pokrenuta su dva postupka za dobijanje lokacijskih uslova za izgradnju na 14 građevinskih parcela. Za oba je u sistemu kao investitor navedena firma Beograd na vodi d.o.o.
Lokacijski uslovi traženi su za dva dela ovog velikog kompleksa – glavnu autobusku stanicu, poznatiju kao BAS, i parcelu koja „udara“ na stari železnički most i u neposrednom je susedstvu Beogradskog sajma.
Ako se obećanja Aleksandra Šapića obistine, u narednoj godini počeće i rušenje Starog savskog mosta, a zatim i gradnju nvoog. Za taj poduhvat Srbija uzima kredit od skoro 80 miliona evra.
Naime, Vlada Srbije potpisala je ugovor u vrednosti do 79,9 miliona evra sa francuskom bankom BNP Paribas, a tim novcem finansiraće rušenje starog mosta preko Save i gradnju novog.
Rušenje Starog savskog mosta odavno je najavljeno, ali do toga nije došlo. Predstavnici vlasti govorili su da će rušenje početi u junu 2019. godine, kao i da će na njegovom mestu biti izgrađen novi most, vredan oko 50 miliona evra. To se nije desilo ni tri godine nakon isteka tog roka.
Inače, u javnosti se moglo čuti da je izgradnju novog modernijeg mosta predviđena ugovorom o Beogradu na vodi. Postojeći ima sentimentalnu vrednost kod Beograđana jer podseća herojsko delo učitelja Miladina Zarić, koji ga je 20. oktobra 1944. spasio od miniranja nacista koji su planirali da ga tokom povlačenja sruše.
Vlast nije odustala ni od gradnje žičare na Kalemgdanu. Iako je 2021. godine Upravni sud poništio dozvolu za pripremne radove na projektu gondole i svi smo mislili da je stavljena tačka na ovaj projekat vlasti, čini se da to toga ipak nije došlo.
Njena gradnja i postavljanje pominje se u gotovo svim gradskim dokumentima – budžetima i rebalansima budžeta.
Konkretno, kako se moglo videti u budžetu za 2023. predviđeno je da tokom 2024. bude potrošeno 420 miliona dinara za taj projekat.
Da predsednika Srbije Aleksandra Vučića niko ne može da zaustavi u nameri da Kalemegdan dobije gondolu, podsetila nas je svojevremeno i nejgova savetnica za medije, Suzana Vasiljević.
“Predsednik Vučić se jako radovao gondoli na Zlatiboru, raduje se i gondoli na Kalemegdanu. Niko ne može u tome da ga spreči. Niko ga neće sprečiti da i taj projekat završi. Znam čoveka”, rekla je Vasiljević u emisiji “Hit tvit” na Pinku, u januaru 2021.
U izveštaju Saveta za borbu protiv korupije, dostavljenom nadležnim državnim institucijama, rečeno je da je izgradnja gondole Kalemegdan–Ušće projekat protivan javnom interesu i štetan za grad Beograd iz više razloga.
Evropa nostra, vodeća evropska organizacija posvećena kulturnom nasleđu rekla je da je ceo projekat izgradnje gondole zakonski sporan, bez jasne svrhe i utemeljenja, i da bi imao razarajuće posledice na autentičnost i integritet kulturnog nasleđa, koje je simbol Beograda.
Ukoliko budu poštovani najavljeni rokovi za početak radova izgradnje tunela „mali metro“, u 2024. godini Beograđane i stanovnike brojnih prigradskih naselja čeka pravi saobraćajni „pakao“.
Ako je suditi prema planu projekta, iz dostupne dokumentacije se vidi da će deo jedne od najprometnih ulica u prestonici, Bulevar despota Stefana, biti raskopan i zatvoren za saobraćaj. U tom delu je predviđen izlaz iz budućeg novog tunela koji bi trebalo da spoji ovaj deo grada sa Beogradom na vodi.
Tunel bi trebalo da spoji Ekonomski fakultet, koji se nalazi u neposrednoj blizini Beograda na vodi, sa Bulevarom despota Stefana, koja je, pored Kneza Miloša, druga najprometnija ulica u gradu.
***
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare