Foto:shutterstock; shutterstock by Alex Linch;shutterstock by BalkansCat

Električni trotineti su u poslednje tri godine postali jedno od najpopularnijih prevoznih sredstava, a procenuje se da oko 200.000 stanovnika Srbije vozi ove dvotočkaše. Ipak, za sve to vreme oni su bili izuzeti od zakona. Međutim, uskoro će se u skupštinskoj proceduri naći Predlog izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja, koji sadrži pravila koja će se za trotinete primenjivati kao i za bicikle.

Prednosti trotineta su brojne – lako se voze, malo troše i za njih nije potrebno parking mesto. Upravo zbog toga, električni trotinet postao je apsolutni kralj beogradskih ulica kojem ni saobraćajne gužbe ne mogu ništa. Ali, kako njihova vožnja nije regulisana zakonom, a Nikola Grujović vlasnik firme za izdavanje trotineta kaže da bi to moglo da se promeni i da bi uskoro ovakva vožnja i kod nas bila tretirana kroz zakon, što je praksa u gotovo svim evropskim zemljama.

„Do sada je bez ikakve zakonske regulative trotinetašima bilo dozvoljeno da se kreću svuda. Naravno, gotovo da niko nije koristio veće saobraćajnice, mada smo imali priliku i to da vidimo. Kao i svako drugo prevozno sredstvo, različiti tipovi vozača voze trotinete, kao što je slučaj i sa biciklom, motorom i automobilom. Svakako, regulacija bi bila potrebna, prevashodno za mlađe učesnike u saobraćaju, jer oni ne poznaju dobro saobraćajne propise“, objasnio je Grujović.

Štaviše, postoje najave da će vožnja električnih trotineta biti zabranjena deci mlađoj od 14 godina. Za sada je poznato da će se trotineti svrstati u laka vozila, kretaće se isključivo biciklističkim stazama, najvećom dozvoljenom brzinom od 25 kilometara na čas, piše Euronews Srbija.

Samo u posebnim situacijama, moći će da budu na putu. Međutim, neki trotineti razvijaju brzinu i do 100 kilometara na sat, pa se postavlja i pitanje je kako će ih zakon tretirati?

Grujović objašnjava da detalji zakona u tom slučaju nisu poznati, ali da on pretpostavlja da će se takvi trotineti tretirati drugačije.

„Još uvek ne znamo sve detalje zakona. Svakako bi bilo dobro uraditi iregulaciju trotineta koji mogu da razviju više od tih 25 na sat. Jednostavno da se oni svrstaju u neka vozila uz mopede u određenu klasu vozila. Jedna dobra strana zakona biće nošenje bezbednosne opreme poput kaciga, jer trotineti ipak imaju manje točkove, a naša infrastruktura nije dovoljno dobra tako da može doći do raznoraznih padova – što se već događalo“, objasnio je.

Problem je, dodaje, i nedovoljan broj biciklističkih staza po kojima bi se trotineti kretali, ali Grujović tvrdi da je i njih sve više.

„Svakako bi bilo idealno, ukoliko ovo prevozno sredstvo krene da se razvija, u toj meri da ih ljudi češće koriste nego automobil, da se gradovi organizuju i da odvoje desnu stranu kolovozne trake, i da naprave stazu za bicikle“, kaže on.

Foto:shutterstock by Alex Linch

Trotineti će i dalje moći da se kreću trotoarima, ali brzinom kretanja pešaka – maksimalno pet kilometara na čas. Međutim, kolike će biti kazne i za koje će sve prekršaje biti sankcionisani njihovi vozači, još nije poznato.

Belencan: Predložićemo da se električni trotineti definišu kao vozila

Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Zlatko Belencan rekao je da bi predlog izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja trebalo da definiše električni trotinet kao vozilo i da se na taj način odredi kaznena politika za vozače.

„Predlog je da trotinete definišemo kao vozilo. Definisaćemo kao električno vozilo. To znači da se onda trotineti neće voditi kao sredstvo prevoza. Zatim, brzina kretanja za trotoar će ostati pet kilometara na sat, s tim da je predlog koji smo mi usvojili, na našoj radnoj grupi, da bude 30 kilometara na čas, jer ima vozila, tačnije trotineta, koja se kreću i brže“, kaže on.

Belencan dodaje da će postojati određena pravila koje će vozači trotineta morati da poštuju.

„Ono što je bitno jeste da će moći da koriste biciklističke staze, pešačko-biciklističke staze i biciklističke trake, i u pojedinim slučajevima moći će da koriste kolovoz, ukoliko ove tri površine ne mogu da koriste. Ono što je izuzetno bitno jeste da smo definisali da moraju noću i u slučajevima smanjene vidljivosti, biti označeni svetlo obojenim prslucima ili fluorescentnim materijalima. Tačnije, kaznena politika biće kao za vozače bicikla, s tim da kaznene odredbe moramo još da upodobimo“, kazao je on.

To znači, objašnajva Belencan, da ukoliko se trotineti budu u budućnosti definisali kao vozilo, onda će morati da se razmišlja i o tome da poštuju i određene kazne za njihove vozača koje moraju biti ozbiljnije.

„Naročito tamo gde dođe do saobraćajnih nezgoda. To je znači jedan problem o kome ćemo tek razgovarati, ali je dobro da smo već krenuli. Mi smo na to već bili spremni 2020. godine. Međutim, radna grupa koja je radila na izmenama i dopunama morala je da prekine rad zbog kovid mera. Tada je bilo je zabranjeno okupljanje. U svakom slučaju, spremno smo sada ušli u ovu priču, već imali materijal za razgovor u radnoj grupi, tako da sam siguran da će se u narednom periodu to definisati“, kazao je Belencan.

On je naveo i da je pitanje kako treba da se definiše električni tronitent, zapažen i u drugim delovima Evrope, te da Srbija nije usamljen primer.

Foto: Shutterstock

„I u Evropi ranijih godina nije postojalo jedinstveno mišljenje o tome šta je to – da li je vozilo, ili sredstvo. Tu postoji razlika. Recimo, stručnjaci koji se bave mašinskim naukama kažu da to nije vozilo, jer nema karoseriju i određene karakteristike vozila koje podrazumevaju između ostalog i dimenzije. S druge strane, imamo vozača koji upravlja njime. Moramo ga, dakle zbog toga definisati kao vozilo“, rekao je Belencan.

Upitan da li će starije osobe na trotinetima moći da prevoze decu, Belencan kaže da to nikako neće smeti da rade.

„To je izuzetno nebezbedno, a u narednom periodu će biti i sigurno zabranjeno. Zbog širine i dužine tog vozila, nije bezbedno prevoziti drugo lice. Čak je i u predlogu koji smo sačinili definisano da neće moći da se prevozi drugo lice“, kaže on.

Međutim, put do Parlamenta i usvajanja je, dodaje, dug jer je reč o multidisciplinranom pitanju koje se odnosi samo na saobraćaj.

„Moramo još da radimo na tome. Imamo neke detalje koje treba da rešimo. Ovo nije samo pitanje saobraćaja. Moramo da uključimo i Ministarstvo trgovine o tome da li smeju da se uvoze, pa da ne bude da može da se kupi, a da ne može da se koristi. Biće ovo jedan proces, koji će se, siguran sam završiti usvajanjem, verovatno početkom iduće godine. Za definisanje pravne norme morate da imate multidisciplinarni pristup“, zaključio je Belencan.

***

BONUS VIDEO – Električni trotineti će konačno biti regulisani zakonom

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare