Novi sistem naplate karata u gradskom prevozu u Beogradu trebalo bi da putnicima olakša svakodnevnicu. Međutim, nakon što je grad jednsotrano raskinuo ugovor sa "Kentkartom" i poskidao njihovu opremu, napravljen je problem. Pred građanima koji su slabovidi ili slepi našao se novi izazov - nema govornog automata koji saopštava autobuska stajališta, pa su u potpunosti prepušteni sebi.
Nikola Đorđević predsednik gradske Asocijacije slepih – Beograd, za naš portal kaže da je za njih gradski saobraćaj skidanjem validatora vraćen dvadesetak godina unazad.
„Sada se uopšte ne čuje koje je sledeće stajalište, ni gde staje trenutno. Ne može da se proveri SMS-om koje vozilo dolazi. Počela je ova aplikacija Beograd + koja je za naše telefone sa govornim softverima delimično pristupačna“, kaže Đorđević.
Građane koji imaju probleme sa vidom zbunuju i zvučni semafori, kojih po gradu ima nekoliko vrsta.
„Neki imaju taster koji mora da se pritisne, neki to nemaju. Neki pišti, neki govori. Prosto ljudi kada dođu na semafor ne znaju šta da rade“, navodi sagovorik Nova.rs.
Kaže da su pisali i gradonačelniku Aleksandru Šapiću, koji je njihov zahtev prosledio Sekretarijatu za javni prevoz.
„Dobili smo odgovor da je za povlastice što se tiče karata sve isto. Kada je reč o najavi stajališta, rečeno nam je da pratimo sredstva javnog informisanja, kao i da će to biti realizovano u narednim mesecima. Nije baš da nismo dobili odgovor, ali je on neprihvatljiv za jednu veliku grupu ljudi koja koristi prevoz“, kaže Đorđević.
Ono što je preostalo građanima koji su slepi jeste da se dovijaju na različite načine. Traže pomoć od drugih putnika ili da broje stanice, ako je to moguće.
„Ljudi su godinama navikli da aparat govori, a sada kada se to ne dešava, poremetili su celu koncepciju“, kaže Đorđević.
I on sam navodi da mora više ljudi da pita koja je stanica.
U svega nekoliko vozila trenutno postoji zvučna signalizacija preko koje građani mogu da čuju koje je stajalište sledeće.
Na sajtu Gradske Asocijacije slepih, sredninom maja, neposredno nakon što su u gradski prevoz uvedene velike promene, objavljen je dopis upućen Gradu Beogradu.
Osim nedoumica oko povlašćenih karata koje su u međuvremenu rešene, u prosleđenom dopisu navodi se i pitanje o uvođenju adekvatnog rešenja za zvučnu signalizaciju koja bi omogućila da slepi i slabovidi mogu da čuju gde su.
Gotovo tri meseca kasnije još uvek ništa nije urađeno.
Nova.rs se sa istim pitanjem obratila Gradu Beogradu, ali po običaju, do objavljivanja ovog teksta nismo dobili odgovor.
****
BONUS VIDEO: Gradski prevoz nam je u haosu, a šta je sa metroom?