"Mama, danas neću moći da idem u park, imam puno zadataka za domaći. Učiteljica nam je dala iz skoro svakog predmeta po jedan", ovako se Jovica Marić, učenik četvrtog razreda jedne beogradske škole, požalio svojoj majci Dragici kada ga je pitala da li želi posle ručka da izađe ispred zgrade sa drugarima. Rekla mu je da će mu pomoći oko domaćeg, ali joj je odgovorio: "nema šanse, učiteljica je rekla da se sami potrudimo, jer će nas i usmeno proveriti". Zbog ovoga se Dragici, kako kaže za Nova.rs, digla kosa na glavi – ne zato što Jovica tog dana neće otići u park, nego što je tek stigao iz škole u kojoj je proveo pola dana, a sada i kući mora da uči. Ova mama digla je bunu na društvenim mrežama.
„Koja je svrha toga?“, pitala se Dragica, pa je zato i odlučila da pita učiteljicu. I to nije sve – ova majka je zatražila da se domaći zadaci ukinu, a njenom objavom na Fejsbuku, usledio je „roditeljski rat oko domaćih zadataka“.
Dragica je pre tri dana objavila post na Fejsbuku u kom je detaljno opisala kako izgleda jedan dan u njihovoj porodici. To je, kako je ispričala za Nova.rs, uradila da bi videla kakvi će biti komentari njene objave i da li se svima dan svodi na isto – na rešavanje domaćih zadataka.
„Imam dva sina, jedan je šesti, a drugi je četvrti razred. Obojica idu u istu školu na Čukarici i obojica svakog dana imaju makar jedan domaći zadatak. S obzirom da radim od kuće, kada dečaci stignu iz škole, dočekam ih s ručkom, a kada završe, ili idu napolje ili rade domaće zadatak. Nemoguće je uraditi obe stvari jer su zadaci toliko obimni, da dečaci ne stignu da odu u park. Ako nekome od njih treba pomoć, pozovem komšinicu Slavku koja je učiteljica u penziji. Ja ne razumem njihovo gradivo, a nisam nešto ni obrazovana, završila sam trogodišnji kožarski smer. I, prođe dan – Slavka ode, dečaci se već spremaju za spavanje i tako svaki Božiji dan. Da li je svrha domaćih zadataka upravo ovo, da deca zbog njih ne mogu da stignu ništa drugo da urade? Pa šta onda rade u školi?“, napisala je ova majka.
Kako nam je Dragica istakla u razgovoru, domaći zadaci jesu poželjni da bi dete steklo radnu naviku. Međutim, ovakvim gomilanjem školskih obaveza, deca, prema njenom mišljenju, stvaraju sve veću odbojnost prema školi.
„Jovici se smrkne kad dođe iz škole. Umesto da bude raspoložen i srećan, on je zapravo tužan jer zna da neće stići da završi domaći ukoliko bude izašao napolje. Ne kažem da će biti smak sveta ako ne izađe napolje, ali čekajte, koliko domaći ima smisla ako mi dete provede pola dana u školi, pa ostatak dana opet sedi i gleda u knjigu“, kaže nam ova majka.
Tragom ove priče, pitali smo korisnike Fejsbuka šta oni misle – da li deci treba ukinuti domaće zadatke u školama. A komentari su, u najmanju ruku, izazvali pravi rat između onih roditelja koji smatraju da deca treba non-stop da uče i onih koji su stava „odmori se malo od knjige“.
„Sve ste u pravu, bravo za vas“.
„Ne, ne treba. Ali domaći treba da bude praćenje „zadruge“ i „parova“ i da sutra prepričaju u školi ko je sa kim imao seks i ko se sa kim pobio i posvađao. Kad već nemamo školski program, da ovaj pink iskoristimo u svhu obrazovanja…“
„Naravno, kad sam to predlagala, učiteljica je prvo mislila da se sprdam, a potom da nisam normalna. Kakav bre domaći, škola služi da se u njoj uči. Kući kad dođu, imaju druge aktivnosti. Moraju da se igraju. To bi isto bilo kao kad bi čovek došao s posla kući, a onda daj da uzme da radi i od kuće neki posao. A kad će da živi, nikad? Robovi društva“.
„Zašto bi ih ukinuli? Moraju da nauče da postoje obaveze i odgovornosti u životu. Previše gradiva su propustili zbog korone, obustava rada, praznika kojih ima više nego dana u godini. Možda treba smanjiti obim zadataka jer se često nagomilaju zadaci iz nekoliko predmeta koje treba da urade za isti dan, i onda kvantitet potisne kvalitet, ali ne treba ukidati domaće zadatke“
„Najbolje da ukinu školu. Kakvo je ovo pitanje?! Da ne rade ništa i ovako ne uče nista. Ko hoće neka izvoli na skelu ili baustelu“.
„Najbolje ukinuti školu. Šta će im pismenost i nauka. Ali da se nauče da kucaju u telefon..da znaju za društvene mreže..i dovoljno“.
„Neka i roditelji posao donose kući posle posla i neka nastave da rade kao i na poslu to ti je isto. Treba ukinuti. Škola je škola kuća je kuća posao je posao“.
„Ne, nego im treba davati još više. Uglavnom i nemaju domaći, a znanje se traži. Ne nauči svako u školi gradivo…“
„Deca trebaju da idu u skolu od 9-17 kao što i roditelji rade i da sve završe tamo, pa kad dođu kući, da odmaraju zajedno sa roditeljima i da imaju vremena da se posvete jedni drugima kvalitetno“.
„Treba smanjiti zadatke. Kad sam ja bila osnovac, dobijemo 2 zadatka iz matematike. Danas dobiju 2 lista zadataka iz radne sveske. Više smo mi mozgali oko ta dva zadatka i upamtili, nego danas deca kad sve rade šematski, ili pola urade roditelji. Pretrpani nebitnim podacima, zaboravljaju da razmišljaju logički. Školstvo plače, vrišti za reformom iz korena“.
„Ne, kroz domaći zadatak se uvežba i utvrdi znanje, naročito iz matematike“, samo su neki od nekoliko stotina komentara.
Učiteljica Tanja Tomić Marković iz beogradske Osnovne škole „Branko Ćopić“ objašnjava za Nova.rs šta je svrha domaćih zadataka, te zašto je dobro da ih deca svakodnevno imaju i rade kod kuće.
„Jedina svrha domaćeg zadatka je vežba. Dakle, deci ne bi trebalo da se daju zadaci koji su teški i preobimni. Moraju da se daju zadaci koji su primereni svakom učeniku i koje su već radili na času, odnosno takav tip zadataka. Ne može učitelj da da nešto što je novo, tek rađeno tog dana. To je prvo. Drugo, učitelj najčešće domaći zadatak ne stigne da pregleda. On može samo da vodi evidenciju o tome da li je učenik uradio ili nije, a na roditelju je da proveri tačnost zadataka. Učitelj treba narednog dana da pita da li je nešto bilo nejasno u domaćem zadatku i da učeniku objasni taj zadatak. I to je jedina svrha – da dete dodatno vežba“, ističe ova učiteljica.
Ona dodaje da domaći zadaci nikako ne bi trebalo da se ukinu, ali bi učitelji i nastavnici trebalo da ih daju „dozirano i umereno“.
„Nikakvo preterivanje u domaćim zadacima jer oni imaju svoju svrhu samo ako ih deca rade samostalno bez nečije pomoći. Ne bi bila dobra varijanta dati istovremeno, recimo, domaći zadatak iz srpskog i iz matematike, ako su deca tog dana radila novo gradivo iz oba predmeta, ali sve zavisi od nastavnih jedinica. U svakom slučaju, deca treba svakog dana da imaju domaći zadatak jer to je jedina njihova obaveza – školski rad, domaći rad, što i piše u zakonu“.
Na pitanje koja je svrha produženog boravka ukoliko deca rade domaće zadatke kući, učiteljica navodi da je problem u državnim produženim boravcima u kojima deca, najčešće, ne stignu da urade domaće zadatke jer nema dovoljan broj nastavnog osoblja.
„Deca treba u produženom boravku da završe svoje domaće zadatke. Međutim, mana sa državnim boravcima u školama je ta što su prebukirani, imate jednog učitelja na 30 učenika, a njih je tridesetoro iz četiri odeljenja. Znači, svi imaju različiti domaći. I onda ako je neko došao u 12 sati, a u pola jedan ide kući jer je baka došla po njega, naravno da to dete neće stići da uradi domaći u boravku. Tako da, nije dobra organizacija u boravcima, ali verujem da privatni boravci po tom pitanju rade drugačije“, smatra naša sagovornica.
BONUS VIDEO: Đaci OŠ „Ratko Mitrović“ o zabrani mobilnih telefona u školi
Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare