Foto: Shutterstock

Transportna industrija u Srbiji suočava se sa ozbiljnim deficitom profesionalnih vozača, stručnjaci procenjuju da ih nedostaje više od deset hiljada.

„Prema procenama predstavnika poslodavaca u Srbiji danas nedostaje oko 12.000 profesionalih vozača, 8.000 u drumskom teretnom transportu, sa C i CE kategorijom i oko 4.000 vozača u sektoru autobuskih prevoznika, sa D i DE kategorijom. Ovo stvara sve veći problem za poslodavce u drumskom transportu i korisnike usluga u Srbiji, zbog čega je podsticanje edukacije radi povećanja njihovog broja izuzetno važno“, kaže Goran Aleksić, generalni direktor Srbijatransporta.

Iako su zarade za ovo deficitarno zanimanje značajno povećane, jedna od velikih prepreka za one koji žele da se njime bave, prema mišljenju Aleksića, predstavljaju strogi uslovi licenciranja, čak strožiji nego u mnogim državama EU, kao i visoka cena obuke.

Otkako je u 2020. uveden novi način sertifikacije vozača, u Srbiji se uspostavljao sistem centara za obuku, sertifikovali su se stručni predavači, registrovali CPC centri, zahvaljujući čemu sada postoji sertifikovano 20 centara za CPC obuku.

Aleksić navodi da se uz to svakako očekuje i donošenje sistemskih mera u cilju unapređenja poslovanja i podsticanja edukacije i time povećanja broja profesionalnih vozača u drumskom transportu.

U toku 2021. broj profesionalnih vozača sa CPC sertifikatom (Stručna profesionalna kompetencija profesionalnih vozača) povećan je za 238, između ostalog zahvaljujući programu obuka.

„Od početnika do profesionalnog vozača“, koji je sproveo centar DIMAK (Nemački informativni centar za migracije, stručno obrazovanje i karijeru) u saradnji sa Srbijatransportom, AMSS – Centrom za motorna vozila i Panontransportom. DIMAK u Srbiji posluje od 2016. godine u okviru globalnih programa Nemačke razvojne saradnje „Migracije za razvoj“ i „Migracije i dijaspora“ koje u Srbiji sprovodi Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Zahvaljujući ovoj inicijativi zabeležen je značajan rast u odnosu na 2020. kada je u Srbiji obučeno svega 74 profesionalaca ove vrste.

„Činjenica da smo imali 500 prijavljenih kandidata ukazuje na veliku zainteresovanost nezaposlenih, pogotovo ugroženih grupa našeg stanovništva da pomoću ove deficitarne profesije unaprede svoj socijalni status i formalno zaposlenje, a za čije skupe obuke koje dugo traju kao i konačno sertifikovanje uglavnom nemaju finansijskih mogućnosti. Među prijavljenim kandidatima našao se značajan broj žena, povratnika iz inostranstva, pripadnika manjinskih grupa, socijalno ugroženih kategorija građana i dugoročno nezaposlenih“, ističe Marija Bogdanović, vođa globalnih programa „Migracije za razvoj“ i „Migracije i dijaspora“ u Srbiji i rukovodilac DIMAK centra.

Bonus video: Motociklisti, vozači, pravila

***
Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare