Od sledeće godine u Beogradu će se odvijati veliki projekti, koji bi značajno mogli da izmene sadašnji izgled prestonice. Kako je juče najavio gradonačelnik Šapić, uporedo sa izgradnjom novog mosta preko Save, počeće izgradnja "malog metroa" koji se finansira iz kineskog kredita, a trebalo bi da spoji Ekonomski fakultet i Bulevar despota Stefana.
„Mali metro“ bio je deo obećanja i pompeznih najava političara još pre šest godina.
Nekadašnji zamenik gradonačelnika Beograda, Goran Vesić još 2017. godine najavio je izgradnju pomenutog tunela.
„To će omogućiti da se za 14% smanji broj vozila u centru grada“ – rekao je tada gradski čelnik dodavši da će se naredne godine raspisati i tender za tunel ispod Topčiderskog brda.
I Vučić pričao o tunelu
Inače, nije Vesić jedini koji je poslednjih godina najavljivao izgradnju Gradskog tunela.
Još početkom 2015. Aleksandar Vučić, u to vreme predsednik Vlade, govorio je u Skupštini Srbije da probijanje tunela, koji je započet pre više decenija, uz nove tehnologije neće biti komplikovan građevinski poduhvat.
U maju 2017. doneta je odluka o budućoj trasi tunela – ulaz i izlaz tunelskih cevi nalaziće se u Ulici Gavrila Principa u zoni Kameničke i u Bulevaru despota Stefana kod Policijske uprave Beograda.
Tunel će, kako je tada objašnjeno, biti dužine 1.993 metra, dok će njegova najveća dubina biti ispod Terazija i iznosiće oko 38 metara, a prema procenama izgradnja će trajati 30 meseci.
Širina saobraćajnica u tunelu će iznositi 9,56 metara sa saobraćajnim trakama širokim po 3,5 metara, ali i pešačkim delom sa širinom od 0,93 metra.
Takođe, prema tadašnjem planu, predviđena su i dva evakuciona izlaza za vozila.
Ovu varijantu idejnog rešenja ponudila je tada projektantska kuća ‘Ces Cowi’.
Prema tom planu, na ulazima i izlazima tunela moraće da se poruši 21 objekat ukupne površine 4,671 kvadratnih metara, a uslov za gradnju je i proširenje Cvijićeve i Dunavske ulice.
Plan iz sedamdesetih
Krajem 1970. godine tadašnji gradonačelnik Beograda Branko Pešić otvorio je Gazelu i Terazijski tunel, koji su bili više nego dovoljni za tadašnje potrebe saobraćaja.
Međutim, i pre toga se u velikoj meri govorilo o dva važna projekta, izgradnji metroa i tunela koji bi dodatno smanjili saobraćajne gužve.
Ko finansira i gradi projekat?
Gradonačelnik Aleksandar Šapić potpisao je u Starom dvoru Memorandum o razumevanju za projekat gradnje tunelske veze od Karađorđeve ulice do Dunavske padine, sa pristupnim saobraćajnicama, parkovskim površinama i infrastrukturom.
Pored gradonačelnika, svoj potpis na ovaj dokument stavili su ministar finansija Siniša Mali, v. d. direktora Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda Milan Vranić i ovlašćeni predstavnik kompanije „Power China International Group Limited” Jang Bo, a događaju je prisustvovala i ambasadorka Kine u Srbiji Čen Bo.
“Za sada se barata nekom cifrom od 150 miliona evra. Marko (gradski urbanista Stojičić) ispravi me…”, rekao je Šapić.
Da li će prolaziti tramvaji?
Nekadašnji gradski urbanista, Đorđe Bobić kaže da se još uvek ne zna da li je tunel predviđen i za tramvajski saobraćaj.
„Bazna ideja je i da prihvati tramvajski saobraćaj, odnosno da bude neka vrsta ‘lakog metroa’, koji bi bio deo ukupnog sistema. Međutim, ukupni sistem je daleko od izgradnje, mi možemo očekivati da u projektu bude ostavljeno mesto za tako nešto“, kaže Bobić.
***
BONUS VIDEO: Zbog haosa koji je Šapić napravio sa gradskim prevozom jedna slepa baka je sočno opsovala u živom programu