Hej Sloveni, pesma, spot, Hristina Popović, Goran Bogdan, Severina
Foto: Promo

Video "Hejt Sloveni", u kojem je zanimljiv način predstavljen govor mržnje, dostigao je danas cifru od dva miliona pregleda. Snimak u kojem se pojavljuju Hristina Popović, Goran Bogdan i Severina, deo je kampanje protiv govora mržnje koju je pokrenuo magazin Buka iz Banjaluke. Za brojne uvrede koje se pojavljuju u tekstu, a koje u svakodnevnoj komunikaciji koristimo, psihološkinja Bojana Bodroža rekla je za Nova.rs da je jako teško utvrditi odakle dolazi taj govor mržnje, ali da je sigurno eskalirao aktivnošću na društvenim mrežama.

„Daćeš mi teleću kolenicu, svinjo debela!“

„Hoćeš po kile ili kilo, kurvo turska?“

„Pa biće u redu ova od pola kile, pederčino četnička!“

„Stoko“, „Kravo, „Balijo“, „Ustašo“, „Pocrkali svi da bog da“- smešno ili ne? Ovo su reči novog spota „Hejt Sloven, još ste živi“ koji je postao pravi hit na internetu koji je za jedan dan pogledalo preko dva miliona ljudi.

Spot pokazuje kako se zaista obraćamo jedni drugima i koliko se komunikacija na internetu pretvorila u pravi govor mržnje.

Neko će reći da su reči pregrube, ali ako malo razmislimo, niko ne može da ospori da je naša komunikacija odavno na ovom minimalnom ljudskom nivou.

Psihološkinja Bojana Bodroža sa Filozofskog fakulteta Univerziteta u Novom Sadu rekla je za Nova.rs da se govor mržnje često pojavljuje među zvaničnicima, te da se suptilnim znacima sugeriše na neku vrstu netolerancije. Dodaje da se govor mržnje „pojačava“ na društvenim mrežama.

„Na društvenim mrežama dolazi do eskalacije govora mržnje jer tu ljudi kao da osećaju da ne važe neke norme ponašanja. Vi nemate osećaj da nekom govorite u lice, što ovaj video i prikazuje. Dakle, ideja je da se pokaže kako bi izgledalo kada bi se u lice govorilo ono što mislite dok ste onlajn“, rekle je Bodroža za Nova.rs

Psihološkinja je dodala da takva sloboda ljudi dolazi zbog toga što misle da nikada neće odgovarati, pa se govor mržnje tu pojavljuje sa većim intenzitetom.

„Svi se osećaju anonimno i odatle dolazi ta sloboda da kažete sve što mislite. Društvene mreže su stvorile takav model. Mislim da internet neće uspeti da zaustavi taj govor mržnje. Naravno, može se apelovati na neku kulturu komunikacije, ali to nećemo iskoreniti. Ne vidim način da se to izbegne“, govori Bodroža.

Na pitanje šta se dominantno koristi u govoru mržnje, da li je u pitanju nacija, vera, rasa, klasa ili nešto drugo, Bodroža kaže da je to teško reći i da se sve podjednako koristi, u zavisnosti od konteksta.

„U videu je kontekst nacionalni jer smo mi i dalje postkonfliktno društvo, ali zaista potpuno je nebitno šta je razlog tih podela, jer ljudi reaguje u skladu sa situacijom“, nastavila je docentkinja.

Bodroža dalje kaže da ne misli da će spot nešto mnogo promeniti, ali da je dobro što je u javnosti jer će time biti ogoljeno to šta mi radimo uživo ili preko mreža.

„Time se pokazuje koliko mi nemamo moralne skrupule, ali ne mislim da će time nešto mnogo promeniti. Sjajno je što je ta tema u fokusu, ali nažalost, time se neće puno toga promeniti“, zaključuje Bodroža.

Ličina: Ovo je naša realnost

Reditelj i pisac Predrag Ličina rekao je za televiziju Nova S da je ovo nešto najlakše što je on u životu ikada napisao.

„Ti si kao stavio glumcima ono što se čita na društvenim mrežama ili komentarima. Sve ono što se govori, da li pod nekim pseudonimima ili ne, to je nekako u ovom spotu. Ovo je stvarno snimljeno po istinitom događaju ali to i jeste naša realnost“, rekao je Ličina za Nova S televiziju. Dodao je da nije više od minut razmišljao o tome ko će učestvovati u spotu.

„Prva reakcija im je bila kad snimamo? Nakon toga je bilo pitanje gde ćemo snimati zbog ovog virusa, pa su onda na red dolazile pripreme i tako dalje… Puno je bilo tih sitnih stvari ali na kraju sve se poklopilo. Nismo više od nekoliko sati snimali to“, objasnio je Ličina.

Video „Hejt Sloveni“, za jedan dan pogledalo je preko dva miliona ljudi, a glavni urednik Buke, Aleksandar Trifunović rekao je za N1 da je spot dobio prilično pohvala i pozitivnih reakcija.

„Spot je za tačno 24 sata, juče u devet sati je bila premijera, malopre smo sabirali brojke, do sada je video pogledalo dva miliona ljudi na različitim platformama, neverovatna je količina pozitivnih komentara, čak i ispod samog Jutjub videa, gde je carstvo tog govora mržnje, imamo zanemarljiv broj negativnih komentara, koji bismo mogli da upotrebimo u sličnom scenariju u budućnosti. Ali su uglavnom reči podrške i hvale“, rekao je Trifunović.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare