Foto:Predrag Petrović

Pregovori između menadžmenta Fijata u Srbiji i štrajkaškog odbora fabrike branika "Fiat plastik" koji su održani danas, nisu doveli do pomaka u ispunjavanju osnovnog štrajkačkog zahteva, odnosno vraćanja regresa na nivo koji je važio do 1. januara ove godine. Sindikalci poručuju da ne odustaju od tog zahteva i najavljuju da će štrajkovati sve dok ne bude ispunjen.

„Pregovori su bili čista farsa. Menadžment ništa novo nije ponudio u odnosu na prethodni sastanak“, u najkraćim crtama, pregovore opisuje Zoran Miljković predsednik Štrajkačkog odbora „Fiat Plastika“.

On za Nova.rs kaže da je sastanak trajao „samo 20 minuta“, te da ih je prvi čovek Fijata u Srbiji Nikola Jerotijević obavestio da kompanija ne može da ispuni osnovni štrajkački zahtev, jer to ne dozvoljava Fijatova centrala u Italiji.

„Očekivali smo neki pomak od ovih pregovora. Čak smo juče privremeno i prekinuli štrajk i proizvodili branike, kao signal dobre volje, jer smo pozvani na pregovore. Danas nam je jasno rečeno da nam regres neće biti vraćen i mi zbog toga nastavljamo štrajk, sve dok taj zahtev ne bude ispunjen“, kategoričan je Miljković.

On je istakao da štajk podržava preko 90 odsto zaposlenih u toj Fijatovoj sestrinskoj firmi, u kojoj je inače zaposleno 90 radnika, kao i da su štrajkačke zahteve podržali rukovodici i niži šefovi te fabrike.

Podsetimo, zaposleni u „Fiat Plastiku“, od 12. januara su u jednočasovnom štrajku upozorenja, jer im je poslodavac jednostrano izmenio Pravilnik o radu kojim se zaposlenima od početka 2021.godine, značajno umanjuju prinadležnosti, a najviše regres, koji je smanjen za više od 50 odsto. Time su, navode u sindikatu, zarade zaposlenih umanjene za oko 15.000 dinara, što ih, kako pojašnjavaju, dovodi na „granicu minimalca“.

„Fiat Plastik“ je 18. februara stupio u generalni štrajk, posle prvih neuspelih pregovora sa menadžmentom, a zaposleni su obustavili proizvodnju plastičnih branika za model Fiat 500L, čime su ugrozili i montažu automobila u glavnoj Fijatovoj fabrici. U sindikatu navode, da generalni štrajk, zbog aktuelne pandemije virusa, realizuju tako što štrajkuju kraj svojih radnih mesta i ne okupljaju se u većim grupama.

„Procureo“ Fijatov Kolektivni ugovor koji zabranjuje štrajk

Predsednik Štrajkačkog odbora u „Fiat Plastiku“ Zoran Miljković, za Nova.rs pojašnjava da ih menadžment ovog svetskog automobilskog giganta, smanjenjem regresa „kažnjava“, jer su 2017. godine odbili da potpišu Kolektivni ugovor, za koji tvrde da je neustavan i da radnicima uskraćuje pravo na štrajk.

Iako, kako kaže, tekst ugovora nikada nisu videli niti su ga imali u rukama, sindikat je došao do saznanja da u njemu postoji stavka koja radnicima zabranjuje štrajk, te je to bio glavni razlog zbog koga nisu želeli da ga potpišu.
Menadžment je, tvrdi Miljković, tekst tog ugovora godinama skrivao od sindikata i tražio od njih da ga potpišu „na neviđeno“, ali je ugovor juče procero u javnost i objavio ga je jedan dnevni list. Autentičnost objavljenog ugovora, pojašnjava Miljković, danas je tokom pregovora, potvrdio i prvi čovek Fijata u Srbiji Nikola Jerotijević.

„Sada je i zvanično dokazano da su Fijatovi radnici pretvoreni u robove i da su im tim ugovorom ukinuta ustavom zagarantovana prava, da se štrajkom izbore za bolje uslove rada. Mi to nismo želeli da potpišemo, a sada imamo I potvrdu da smo bili u pravu. Taj Fijatov ugovor je protivustvan i krši zakone Republike Srbije“,  podvukao je Miljković.

On je ponovio da je fabrika Fiat Chrysler Automobili Srbija (FCA) rekorder po iznosu državnih subvencija i dodao da su u tu fabriku ušli „milioni i milioni evra“ državnih para, pa je zbog toga pozvao inspekciju rada da dođe u Fiat i poništi ugovor koji je potpisao reprezentativni sindikat FCA u ime više od 2.000 zaposlenih.

Takođe, Miljković je zatražio i da nadležni državni organi kazne osobe koje su potpisale Kolektivni ugovor, koji od zaposlenih u FCA „pravi robove“.

Bez kometara o štrajku i ugovoru

Na tvrdnje o propalim pregovorima i Kolektivnom ugovoru koji zabranjuje štrajk zaposlenih, portal Nova.rs, zatražio je odgovor i od menadžmenta FCA u Srbiji, ali nam je u PR službi te kompanije rečeno da nemaju komentar na informacije koje u javnost iznosi sindikat „Fiat plastik“, te da ne žele da komentarišu ništa što je u vezi sa štrajkom u toj kragujevačkoj fabrici.

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar