Foto:Shutterstock

Programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić izjavio je da je aktuelna Medijska strategija prepoznala neophodnost uređenja javnog oglašavanja u medijima, jer se zbog značajnog udela tog novca u prihodima medija i neuređenog načina dodele sredstava stvarao nejednak položaj aktera na medijskom tržištu.

Nenadić je u onlajn debati predstavio neke od predloga koje je ta organizacija pripremila i koji bi se mogli naći u novim zakonima.

Prema rečima Nenadića, govori se o javnom obaveštavanju i oglašavanju, završetku privatizacije medija, javnim nabavkama u medijskom sektoru i javnosti podataka o novcu koji se dodeljuju pravnim licima.

Ovde se bavimo finansiranjem medija od raznih entiteta javnog sektora, koja ne spadaju u zonu finansiranja programa i sadržaja od javnog interesa koji se realiziju na konkursima na svim nivoima vlasti, naglasio je Nenadić.

On je ukazao i da u slučajevima oglašavanja i obaveštavanja nisu postojale jasne obaveze u pogledu praćanje efekata oglašavanja, a to je izazivalo sumnje da se novac zloupotrebljava u komercijalne svrhe ili političku promociju.

prodaja komercijalne banke srbija 2025
Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbija / Foto: Medija centar Beograd

Nenadić je podsetio da je u dosadašnjim pokušajima medijske reforme nedovoljno pažnje bilo posvećeno pitanju javnog oglašavanja i obaveštavanja.

Advokat Miloš Stojković saglasio se da je Medijska strategija prepoznala problem oglašavanja u medijima i dala pravce kako bi ta oblast mogla biti rešena.

On je istakao da se u samom tektu Strategije navodi da poremećaje na medijskom tržištu, odnosno funkcionisanju tržišnih mehanizama uslovljavaju i različiti vidovi dodele javnih sredstava, a naročito stvarni ili potencijalni javni rashod ili umanjenja ostvarenja javnog prihoda, kojim izdavači medija stiču povoljniji položaj na tržištu u odnosu na konkurente.

Stojković je rekao da dokument koji je predstavila Transparentnost ukazuje na nekoliko izazova i to su definisanje javnog obaveštavanja i javnog oglašavanja koje bi trebalo regulisati specifičnom
regulativom, kao i transparentnost, odnosno omogućavanje dostupnosti podataka o javnom obaveštavanju i javnom oglašavanju kroz postojeće registre ili kroz nove evidencije.

Potrebno je uspostaviti objektivnost i opravdanost javnog oglašavanja ili obaveštavanja, zabraniti diskriminacije kroz razmatranje koji bi bili objektivni i proverljivi kriterijumimi za odabir medija kroz koje će se plasirati javno oglašavanje i javno obaveštavanje, rekao je Stojković.

Prema njegovim rečima, treba dati odgovor i da li su neki vidovi ovih vrsta promocije uopšte dozvoljeni i opravdani.

Potom je neophodno definisati nedozvoljene vidove promocije, koji se često mogu naći u praksi dodele javnih sredstava, rekao je Stojković i ukazao da ovo sve treba staviti u zakonsku normu i predvideti i sankcije.

Zakon o oglašavanju je ostavio primenu pravila i na promotivne aktivnosti organa vlasti koje ne potpadaju pod javno oglašavanje, ali imamo rezerve oko termina „shodno regulisana“, rekao je Stojković.

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Ostavi prvi komentar