Foto: FoNet/Marko Dragoslavić

Vest da će železnička stanica "Vukov spomenik" zbog rekonstrukcije biti zatvorena skoro godinu i po dana zaprepastila je mnoge Beograđane kojima je železnički prevoz jedini spas od saobraćajnih gužvi, koje više ne poznaju doba dana i godine. Preduzeće "Infrastruktura železnica Srbije" objašnjava da se radi o izuzetno velikom i složenom poslu, a da velike podzemne stepenice moraju u potpunosti da se zamene, između ostalog i zbog teškoća da se dođe do delova iz Rusije.

Železnička stanica „Vukov spomenik“ biće zatvorena od 9. maja ove godine, a radovi bi trebalo da traju 72 nedelje, odnosno skoro godinu i po dana.

Infrastruktura železnice“ navodi da je u pitanju složen posao zamene „velikih tunelskih eskalatora“ u podzemnom stajalištu, odnosno pokretnih stepenica.

„Predviđeno je da se prethodno demontiraju sva tri postojeća eskalatora sa opremom za upravljanje i komandovanje, te da uklone sa postojećih oslonaca, da bi nakon toga bili postavljeni novi eskalatori sa savremenom pratećom opremom“, navodi se u saopštenju „Infrastruktura železnice“, piše N1.

Stanica „Vukov spomenik“ svečano je otvorena 7. jula 1995. godine, a na pokretnim stepenicama „Eskalatora“ iz Sankt Peterburga, je od tada samo jednom urađen generalni remont.

„Zbog dotrajalosti opreme, isteka resursa, kao i otežane nabavke odgovarajućih rezervnih delova, neophodno je bilo da se postojeći eskalatori zamene novim i savremenijim“, kažu iz javnog preduzeća zaduženog za radove na železničkoj infrastrukturi.

Kako objašnjavaju, sam postupak demontaže je složen zbog veličine i težine stepenica, a da bi demontaža bila bezbedna svaki eskalator se demontira u 13 sekcija. Po istom principu će se montirati novi.

Podzemni prolaz kod stanice Vukov spomenik Foto: Filip Krainčanić/Nova.rs

„Na njihovo mesto je predviđeno je da se ugradi novo postrojenje koje je specijalni tip pokretnih stepenica za javne objekte, železničke i metro stanice sa velikom frekvencijom saobrajaćaja i velikom visinom dizanja. Teorijski kapacitet iznosi 13.500 putnika na sat po jednom eskalatoru, a visina dizanja iznosi 30,8 metara, dok je ugao nagiba 30 stepeni. Raspon stepenica iznosi čak 61,4 metra“, objavljeno je na sajtu „Infrastruktura železnice Srbije“.

PROČITAJTE JOŠ

U saopštenju se dodaje da će 24 nedelje, odnosno pola godine, biti potrebno da se završe svi radovi od uvođanja izvođača na gradilište, transporta do međuskladišta, izrade pomoćnih alata za demontažu, kao i same pripreme za demontažu, koja podrazumeva. Sam postupak demontaže predviđeno je da se sprovede između šeste i 24 sedmice.

Potom sledi kompletno čišćenje gradilišta, s kojim uporedo počinju građevinski radovi na prosecanju, izradi oslonaca i svemu što je neophodno da bi se pristupilo prvoj fazi montaže eskalatora koja traje 20 nedelja.

„Nakon toga izvođač radova ulazi u drugu fazu, koja će biti nešto kraća, da bi se na kraju pristupilo završnim građevinskim radovima, testiranju i primopredaji objekta ‘Infrastrukturi železnice Srbije’“, objašnavaju „Infrastrutkure“.

Stanica „Vukov spomenik“ izgrađena je na dubini od 40 metara, što je svrstava u red najdubljih železničkih objekata u Evropi. Njenim puštanjem u rad omogućen je i razvoj gradske železnice u Beogradu, čime su spojena tri kraja – Batajnica, Resnik i Pančevo.

Jedna od najznačajnijih karakteristika stanice je i kosi tunel nagiba od 30 stepeni, prečnika 7,5 metara i dužine 65 metara. Sama stanica izgrađena je na pet nivoa.

Saobraćajni deo „Vukovog spomenika“ sastoji se od dve tunelske cevi sa kolosecima, kao i centralnim i bočnim peronima dužine 220 metara.

BONUS VIDEO: Vukov spomenik odnešen u Smederevo na restauraciju

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare