Foto: Vesna Lalić/Nova.rs, Goran Srdanov/Nova.rs

Svako ko je barem prošao jednom kroz Beograd u poslednjih nekoliko nedelja morao je da zastane pored obaveštajnih plakata sa zonama i cenama karata ne bi li dokučio kako će izgledati plaćanje javnog prevoza u našem glavnom gradu. Stari sistem je ukinut, a gradonačelnik Aleksandar Šapić je najavio novi. Problem sa tim novim je što on i ne funkcioniše baš najbolje i kako stvari stoje nepripremljenost gradskih vlasti na izmene papreno će koštati i GSP i građane. U ranim časovima 1. juna 2023. situacija je izgledala ovako: kontrola korata ne postoji, a ne radi ni aplikacija i sms servis za obaveštavanje o dolasku autobusa.

Autor ovih redova svakodnevno putuje do Novog Beograda linijom broj 18. Malo putovanje započinje na Medakoviću, odakle se kroz Kumodrašku vozi do Sava centra. Nije to put prepun izazova, štaviše uglavnom je dosadan i ukoliko nemate slušalice rizikujete da vam bude prilično dosadno jer ljudi više ne pričaju u prevozu.

Mala avantura od Medakovića do Sava centra počinje na lokalnoj stanici gde je postavljen veliki promo plakat, na kojem se vidi kako se plaća javni prevoz. Na prvi pogled sjajno, barem je to dobro. Na drugi, već i ne. Ključni deo papira na kojem se vidi informacija o javnom prevozu, odnosno broj na koji plaćate vašu uslugu pocepan je.

Foto: Privatna arhiva

Ako niste ranije zapisali, žao mi je. Vozite se da ne platite.

Tu odmah razgovaramo sa „lokalcem“, čovekom koji nam je rekao da ide na pijacu do grada jer mu je jeftinije. Pitali smo ga kako da platimo kartu, jer nam nije baš najjasnije.

„Da ti kažem, dečko… Ne, ne bih znao. Ja kartu i ne kupujem. Ranije sam i uplaćivao ponekad, ali baš retko, ali sada kada su se desile ove promene, nije mi jasan sistem. Video sam neka obaveštenja gde se prodaju mesečne karte, ali nije mi opet jasno gde to da kupim. Gde da idem? E pa kad mi nije jasno, što da plaćam“, rekao nam je jedan stariji gospodin sa cegerom u ruci.

Ulazim u prevoz u kojem je, ponavljam, sve rutina: vozite se, slušate muziku, gledate kroz prozor, ponekad uđe i kontrola. E da, ovo poslednje je nekada bila rutina. Danas se o tome pripoveda.

Bilo je nezamislivo da kroz celu Kumodrašku ulicu ne uđu nijedan gospodin ili gospođa sa torbicama i karakterističkim raspoloženjem, a da vi na „prvu loptu“ ne primetite da su to kontrolori. Ljubazno ili manje ljubazno vas upitaju za kartu i tu se uglavnom završava komunikacija.

Da, to je bilo nekada. Pre samo mesec dana. Danas je situacija potpuno drugačija. Novi sistem uklonio je kontrolore, njih više nema ni na jednoj stanici u Kumodraškoj (nema ih nigde prim. aut), pa su ljudi prepušteni svojoj savesti da plaćaju kartu.

Savest i sistem ponekad mogu biti u raskoraku, ili što bi se žargonski reklo u „klešu“, pa onda građani idu sistemom manjeg otpora. U ovom slučaju to znači neplaćanje karte.

Foto: Privatna arhiva

Kada smo prošli pomenutu Kumodrašku ulicu, odmah posle Autokomande, drugi gospodin nam je to indirektno i rekao.

„Danas neće biti kontrole, nemoj da se brineš. Evo, ako baš hoćeš, kupi ovu kartu od 90 minuta. To ti košta 50 dinara, najbolja je opcija. Pustiš poruku (pokazuje kako se šalje) i to je to. Znam da papirnih karata još uvek nema, a prodajnih mesta ima 10. Tako sam čuo, ali nisam išao tamo. Bolje mi je ovo kupim za 50 dinara i ne brinem. Ali kažem ti dečko, ne brini. Neće biti kontrole danas“, kazao nam je stariji gospodin u liniji 18.

Odmah se postavlja logično pitanje – kako gospodin zna da neće biti kontrole? Pa jednostavno, gradonačelnik je rekao to javno i praktično ljude „pogurao“ da ne plaćaju karte i ne kupuju mesečne karte.

Foto: Privatna arhiva

I zaista, nismo morali da se brinemo. Kontrole nema, ne znamo ni kada će biti. Gradonačelnik Aleksandar Šapić rekao je da će uskoro Beogradski lični (BELI) početi da vrše kontrolu naplate karata.

Kada će biti to uskoro, ne zna niko.

Rukovodstvo Grada Beograda učinili su sve što mogu da ovaj sistem stane.

Podsećamo, od kada je gradonačelnik Aleksandar Šapić rešio da raskine ugovor sa Kentkartom, sistem naplate javnog prevoza doživeo je niz izmena.

Aleksandar Šapić konferencija za novinare Foto:Filip Krainčanić/Nova.rs

Beograđani od nedavno kartu za prevoz plaćaju SMS porukom ili kupovinom karata ne nekim od prodajnih mesta u Beogradu.

Foto: Privatna arhiva

Grad je podeljen u dve zone, širi centar je A zona, dok je periferija B zona.

Da bi ste kupili kartu, neophodno je ukucati željenu zonu i trajanje karte. Ukoliko, naprimer, želite da se vozite centrom grada i da kupite kartu u trajanju treba poslati poruku sa sadržajem A90 na broj 9011.

Nakon toga dobijate povratnu poruku koja potvrđuje da je karta uspešeno kupljena.

Prevoz je besplatan od ponoći do četiri ujutru.

Da je novi sistem javnog prevoza konfuzan za deo javnosti potvrđuju i scene sa prodajnih mesta širom Beograda. Naša ekipa zatekla je juče velike gužve i besne građane koji u kolonama čekaju da kupe kartu za ceo mesec, iako ne znaju ni kome plaćaju, ni kako će sada da funkcioniše sistem.

„Ovo je stvarno maltretiranje, ni sam ne znam koliko čekam. Na šalteru za prodaju radi jedan radnik, red se ne pomera, mora neki novi sistem da se osmisli za nas koji hoćemo da imamo papirnu kartu, više prodajnih mesta, ne znam ni sam šta“, rekao nam je jedan Beograđanin u sredu.

Sam gradonačelnik Šapić u više navrata je rekao da je ovo novi sistem, da treba biti strpljiv i da nije lako zameniti dugogodišnji način naplate za par dana.

Bonus video: Šapić pojasnio šta da rade građani koji su ranije uplatili novac na već postojećim kartama

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare