Foto: N1

„Gradimo previše zidova, a premalo mostova“ rečenica je fizičara, matematičara, astronoma, alhemičara i filozofa prirode, koji je i do danas za većinu ljudi ostao jedno od najvećih imena iz sveta nauke – Isaka Njutna.

Nije Njutn, što se u narodu kaže, „džabe“ napravio ovakvu metaforu, budući da je izgradnja mostova i do danas ostala jedan od najvećih izazova ovog zanata.

Iako je izgradnja oblakodera/nebodera/solitera vremenom prišla u pogledu izazovnosti, mostovi su ipak svoju poziciju zadržali, budući da premošćavanje prirodnih prepreka, povezivanje delova grada, a neretko i čitave zemlje, predstavlja poseban vid infrastrukturnih potreba koje isto tako neretko predstavljaju „moranje“, piše Danas.

Dizajn mostova predstavlja priču za sebe, budući da svaki služi specifičnoj svrsi i primenjuje se u različitim situacijama.

Dizajn mostova varira i u zavisnosti od njihove funkcije, prirode terena gde se most gradi i usidrava, materijala koji se koristi za izgradnju, ali i od onog, često presudnog – dostupnih finansijskih sredstava.

Vrste su takođe šarenolike, budući da i u tom pogledu postoji više različitih opcija – lučni, gredni, rešetkasti, viseći, konzolni i pokretni mostovi.

Nije sa sigurnošću moguće reći koliko mostova ima u Srbiji, budući da je veliki broj i malih, pešačkih mostova, koji su se tokom ove godine našli u centru pažnje zbog svoje (ne)bezbednosti.

U Beogradu trenutno postoji čak 10 mostova, od kojih čak osam premošćuje Savu, a samo dva Dunav.

Neki od njih služe isključivo za železnički saobraćaj, a neki samo za regularan saobraćaj.

Budući da je malo podataka o mostovima javno dostupno, lista od 20 najdužih mostova, koja sledi u nastavku, moguće da nije kompletna, kao i da redosled istih, u zavisnosti od odabira kriterijuma za rangiranje, može da bude drugačiji. Takođe, kod većeg dela mostova, informacije do kojih smo došli, nisu jasno razgraničene.

20 najdužih mostova u Srbiji (za koje su novinari uspeli da pronađu podatke):

Novi železnički most (Beograd) – 1.928 metara*
Pančevački most – 1.526,4 metra
Pupinov most u Beogradu – 1.507 metara
Kovinski most – 1.435 metara

Most slobode u Novom Sadu – 1.382 metra
Novi most u Šapcu – oko 1.330 metara**
Most na Adi – 996 metara
Most Ilok — Bačka Palanka – 825 metra
Železnički most kod Ostružnice – 658 metara
Most Vrla kod Vladičinog Hana – 644,4 metra

Most 51. divizije (Batinski most) – 638 metara
Most Obrenovac-Surčin – 627,8 metara
Stari most u Šapcu – 600 metara
Novi Žeželjev most – 474 metara
Stari železnički most (Beograd) – 462 metra
Savski most (Beograd) – 430 metara

Most Gazela (Beograd) – 332 metra
Varadinski most (Novi Sad) – 304 metra
Most Svetog Irineja (Sremska Mitrovica) – 262,5 metara
Brankov most (Beograd) – 261 metar
* Postoje dva parametra po kojima se može kategorizovati dužina mosta – celokupnoj dužini i glavnim rasponom.

** Novi most u Šapcu još uvek nije pušten u rad, a planirano je da radovi na auto-putu od Rume do Šapca budu gotovi do kraja sledeće godine.

BONUS VIDEO – Da li će stari Savski most ipak biti sačuvan? 

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare