Foto: Goran Bambir

Meštani sela Obrva, koje se nalazi nedaleko od Kraljeva, veruju da će život i zdravlje ljudi i životinja biti ugroženi kada Moravski koridor prođe ovo selo Obrva, a pretnjom po ljudsko zdravlje smatraju i buku koju će automobili stvarati na toj saobraćajnici. Zbog činjenice da budući autoput prolazi direktno kroz selo, u planu je i promena toka Zapadne Morave. Njeno uređenje trebalo bi da dovede do nekih prednosti, ali i do mogućih katastrofalnih posledica.

Kako navode meštani,  uobičajena saobraćajna buka u velikim gradovima meri se u nekim ulicama intenzitetom (70-90) decibela. Međutim, buka pored autoputeva, u zavisnosti od gustine saobraćaja, može dostići vrednosti od (80 – 100).

„Pri vrednostima većim od 80 dB tokom dužeg vremenskog perioda dolazi do postepenog oštećenja sluha. Ako je buka kraća, sluh se normalizuje nakon određenog perioda. Ako traje dugo i često – sluh postepeno slabi. Vrednosti preko 100 dB su izuzetno fatalne, pri vrednostima preko 120 dB dolazi do pucanja bubne opne i trajne gluvoće. Iz medicinskih radova je dobro poznato da je oko 50 odsto ljudi koji obole od srčanog udara živelo u okruženju sa bukom, što narušava funkcionisanje sna i hormona“, navodi Goran Pavlović, inače meštanin Obrve.

On je zabrinut zbog toga što će prolazak Moravskog koridora kroz selo Obrva i preseljenje reke Zapadne Morave dodatno ugroziti rečni svet Morave.

Uništavanje ekosistema

„Naime, postojeća reka Zapadna Morava trenutno protiče kroz privatna imanja i polja koja država nije preuzela eksproprijacijom i ne može se očekivati da će na osnovu nostalgije i sete svi vlasnici zemljišta ostati pri stavu o njenoj održivosti. Planom izmeštanja reke je nedovoljno uzeta u obzir ozbiljnost projekta i vrlo je površan. Trenutni plan za ovo identičan je iznenadnom izumiranju živog sveta reke. Pomeranjem Zapadne Morave i prolaskom  kroz sela, ceo ekosistem koji se nije promenio uništava se ili prepolovljuje“ ističe Pavlović.

Upozorava da se svi moraju biti spremni na posledice uznemiravanja staništa divljih životinja na ovom području.

„Naučnici upozoravaju da će isti faktori koji dovode do izumiranja životinja, uništavanja njihovih prirodnih staništa i klimatskih promena dovesti do novih pandemija poput kovida-19, a jedini način da se to spreči je usvajanje promena na institucionalnom nivou i izdavanje značajnih sredstava za zaštitu životne sredine. Pored toga, uništavanje prirodnih staništa divljih životinja moglo bi dovesti do njihovog preseljenja na nove teritorije, prisiljavajući ih da traže više domova u urbanim sredinama“, podseća Pavlović.

Životinje, navodi dalje, koje su izložene stalnoj buci su razdražljivije, manje jedu, krave smanjuju mlečnost, rađaju se manji potomci, manje otporni na bolesti.

Uticaj buke

„Uticaj buke manifestuje se i naizgled nerazumnom smrću ptica i divljih životinja. Iako se ovaj nedostatak nadoknađuje migracijom životinja, činjenice su da su različite vrste životinja i biljaka nestale u područjima gde su zabeleženi visoki nivoi buke“ ističe.

On sumnja da je planovima za dalji razvoj ovog kraja u obzir uzeta buka koju stvara aerodrom Morava, koji se nalazi nasuprot auto-puta i u neposrednoj blizini Koridora.

„Još manje je uzeta u obzir činjenica da se Aerodrom širi prema auto-putu od 600 do 700 metara, a u dužini od 4000 metara, što nužno zahteva dodatna merenja u slučaju buke. Kao epilog ovih projekata, selo Obrva ostaje na južnoj strani na ivici auto-puta, a na severnoj ga potiskuje aerodrom Morava u nekim delovima širine do 600 – 700 metara“ istakao je on.

Foto: Goran Bambir

Prema Pavlovićevim rečima, proširenjem piste dolazi do fizičkog pomeranja – preusmeravanja Lađevačke reke u potok Buban, a da potok Buban prethodno nije pripremljen za takvu količinu vode.

„U oba slučaja,  sva količina poplavne vode tekla je livadama do Morave. Zbog toga je ovde od velike važnosti naglasiti da bi u slučaju da se pitanje pritoka ne reši, nivo poplave bio veoma visok jer bi auto-put predstavljao fizičku prepreku poplavnom talasu za Moravu i doveo do katastrofalnih posledica po život ljudi. Posle svega ovoga, mi smo jedno od retkih sela u kraljevačkoj opštini koja nema vodosnabdevanje kontrolisanom vodom za piće“  ukazao je Goran Pavlović.

I aerodrom im šteti

Proširenjem aerodroma Morava, kako objašnjava, selo Obrva biće uskraćeno za jedan opštinski put.

„Ako znamo da je površina sela Obrve 1082 hektara. Sedamdesetih godina prošlog veka eksproprijacijom je oduzeto 99 hektara, sada smo zbog potreba auto-puta ostali bez 60 hektara, a za potrebe aerodroma Morava od 250 do 300 hektara. Prema informacijama iz nekoliko izvora, na ulazu u selo s leva, i u samo naselje, predviđena je privremena eksproprijacija za periferne potrebe koridora, kao i za deponovanje ili skladištenje materijala“ ističe on.

Podseća da se poplave na ovom području dešavaju nekad 7  do 8 puta godišnje kada voda dostigne 80 cm.

„U slučaju da materijalom bude nasuto područje i podignuto sa tog nivoa, ostatku naselja preti velika poplava, jer će u tom slučaju kamp biti brana za bujicu koja ne može da otekne prema reci“, zabrinut je Pavlović. On navodi da se 70 odsto meštana sela bavi poljoprivredom i da ne postoji način da im se nadoknadi obradivo zemljište.

Foto: Goran Bambir

„Ionako već nema dovoljno obradivog zemljišta u ovom kraju Šumadije, a biće nam onemogućena i proizvodnja organske hrane jer da bi se dobio sertifikat i dozvola za proizvodnju organske hrane udaljenost od auto-puta mora biti najmanje 2.000 metara“ objašnjava.

Ističe da se jedan tako veliki projekat kao Moravički koridor, koji je najavljen kao najveći u ovom kraju, nije bavio stavkom da „mali ljudi koji vekovima žive u ovim mirnim krajevima ostaje bez načina za opstanak na svom životnom staništu“.

„Zato se obraćamo svim nadležnim službama od lokalne samouprave do vrha države i očekujemo da pokušaju da razumeju naš slučaj, da shodno posledicama zaštite ovaj kraj maksimalno što se može i da omoguće stanovništvu da na što blaži način podnese ove velike promene. Očekujemo da se, osim postavljanja zaštitne zvučne ograde koja bi trebalo biti pojačana, pošumi jedan deo uz auto-put gde bi osim što apsorbuje buku na prirodan način- proizvodilo i cistiji vazduh. ali i da se kamp nipošto ne gradi u blizini naseljenog mestа“ zaključio je Pavlović u ime meštana Obrve za Nova.rs.

Inače, kako su nam rekli meštani, sve ove primedbe i moguće posledice po selo predočene su nadležnim ministarstvima, ali i predsedniku države Aleksandru Vučiću putem dopisa i žalbi, ali do zaključenja ovog teksta nisu dobili odgovor.

***

Pratite nas i na društvenim mrežama:

Facebook

Twitter

Instagram

Koje je tvoje mišljenje o ovoj temi?

Učestvuj u diskusiji ili pročitaj komentare