Od danas za vozače oko 250.000 električnih trotineta u Srbiji počinje da važi novi Zakon o saobraćaju, striga pravila i kazne koje se kreću i do 120.000 dinara. Slika ljudi na trotinetima koji prolaze kroz deo predviđen za pešake biće prošlost, a starosna granica za korišćenje ovog prevoznog sredstva je 14 godina. Zakonsko regulisanje vožnje električnih trotineta moglo bi da poveća njhov broj i na naše tržište dovede puno firmi za rentiranje ovih vozila. Ko se o Zakon ogluši biće dobro udaren po džepu, a čak su predviđene i zatvorske kazne.
Električni trotineti moći će da se voze biciklističkim trakama i stazama, a tamo gde ih nema, kolovozom i to u širini do jednog metra, predviđeno je novim Zakonom o saobraćaju.
Ukoliko je ograničenje brzine veće od 50 kilometara na sat, trotineti neće moći da se voze na tom mestu.
Jedna od novina je i da kad god se koristi kolovoz mora se nositi fluorescentni ili svetloodbojni prsluk.
Zaštitna oprema je obavezna, a to je biciklistička kaciga.
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja u izjavi za Nova.rs kaže da kaže da Zakon predviđa da se trotineti ne smeju voziti po pešačkim stazama i u pešačkim zonama.
„Mislim da je to dobro rešenje. Pritom je to u skladu sa preporukom Evropskog komiteta za saobraćaj. Oni su dali preporuku svim državama članicama EU da ne dozvole kretanje električnim trotinetima pešačkim zonama“, kaže Okanović.
Kada je reč o starosnoj granici, ona je dve godine viša nego za vožnju bicikla. Na bicikl možete sa najmanje 12, a na električni trotinet sa najmanje 14.
Kako kaže naš sagovornik, vožnja ovih trotineta u Beogradu bila je potpuno neuređena.
„Postojao je veliki broj negativnih komentara na vozače trotineta, pogotovo u pogledu kretanju na trotoarima. Pešaci su se osećali jako ugroženo, bilo je naletanja na pešake“, kaže Okanović.
Okanović kaže da će zakonsko regulisanje vožnje električnog trotineta vrlo verovatno u našu zemlju dovesti firme koje iste rentiraju, što je praksa u celoj Evropi.
„Možemo da očekujemo vrlo brzo dolazak kompanija koje se bave rentiranjem trotineta. Niko nije hteo da ulazi na tržište bez regulisanog pravnog okvira. Očekuje se njihov dolazak u veće gradove Srbije, kao i značajn broj novih trotineta na našim ulicama“, kaže Okanović.
Govoreći o uređenosti tog segmenta u zemljama Evrope, navodi i primer da je u nekim gradovima zabranjeno renitrianje posle 22h zbog mogućih zloupotreba sa alkoholom.
Za vožnju električnog trotineta po autoputu i motoputu i prevoženje drugog lica, kazne su od 100.000 do 120.000 dinara ili kazna zatvora do 30 dana.
Za vožnju nedozvoljenom površinom kazna je 10.000 dinara. Ista kazna važi i za vožnju bez osvetljenja ili bez svetloodbojnog prsluka.
Za teže prekršaje predviđeno je čak i oduzimanje vozila/trotineta.
Vozača koji vozi trotoarom, može da zaustavi bilo koji policajac, ne samo pripadnici Saobraćajne policije.
Za nanošenje lakih telesnih povreda trotinetom vozači mogu odgovarati 30 dana pa i više, za nanošenje teških telesnih povreda od dve do osam godina zatvora i za nanošenje smrtnih povreda mogu da odgovaraju od dve do 12 godina zatvora.
BONUS VIDEO: Snimci sa mesta nesreće na auto-putu Miloš Veliki