Privremeni organ Grada Beograda dao je saglasnnost za potpisivanje dva aneksa ugovora vezanih za izgradnju beogradskog metroa – jednim se ubrzavaju radovi na depou Makiš (jer kredit iz kog se ovaj deo finansira još uvek nije zaključen), dok se drugim aneksom po osmi put odlaže rok za isporuku tehničke dokumentacije, između ostalog idejnog projekta prve faze linije 1 metroa, za čiju je izradu zadužena francuska kompanija Egis rail.
Prema prvom aneksu, kompanija „Power China“ će kao izvođač radova snositi troškove istražnih radova i projektovanja na depou kod Makiškog polja. Kineska firma na sebe (privremeno) preuzima ovu obavezu, jer još uvek nije stupio na snagu ugovor o zajmu kod banke Société Générale i iz kog bi, između ostalog, i ovi radovi trebali da se finansiraju. Iz zvanične dokumentacije može se zaključiti da se zaključivanjem kredit „kasni“ pošto konsultanti koje je angažovala banka SG još uvek nisu završili procenu ekoloških i socijalnih uticaja ovog projekta.
Privremeni organ Grada Beograda je na jednoj od poslednjih sednica usvojio predlog zaključka kojim se Gradu Beogradu, odosno Sekretarijatu za javni prevoz, odobrava da potpiše ovaj aneks.
Ugovorni sporazum za projektovanje i izgradnju Depoa Makiš u septembru 2023. godine potpisale su Republika Srbija (koju zastupa Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture), Grad Beograda (Sekretarijat za javni prevoz), JKP „Beogradski metro i voz“ i kompanija Power Construction Corporation of China (Power China).
U tom Ugovornom sporazumu su definisani preduslovi za njegovo stupanje na snagu i uspostavljanje, prava, obaveza i odgovornosti ugovornih strana.
Jedan od tih preduslova je da naručilac (Grad Beograd i JKP „Beogradski metro i voz“) pošalje pisanu potvrdu, odnosno obaveštenje izvođaču (firmi Power China) o tome da je finansijer (Republika Srbija) izvestio naručioca i izvođača da je zaključen finansijski aranžman i da je taj aranžman stupio na snagu.
Taj aranžman se, po svemu sudeći, i dalje čeka. Kako se vidi iz predloženog aneksa, zajmodavac je banka Société Générale S.A.
Da bi finansijski aranžman bio zaključen, budući zajmodavac je zahtevao da se imenuje nezavisni konsultant za životnu i društvenu sredinu, kompanija „Ramboll UK limited“, koja treba da sprovede ekološku i socijalnu analizu (Environmental i social Due Diligence – ESDD) linije 1 beogradskog metroa, faze 1 i depoa na Makiškom polju.
„Aktivnosti na sprovođenju analize su započete u avgustu 2023. godine i toku je dopuna Studije o životnoj sredini i socijalnim pitanjima i opisa ekoloških aspekata Projekta metroa, prema zahtevima IFC standarda učinka, i Ekvatorijalnim principima IV, koju su definisani u Akcionom planu za životnu sredinu i socijalna pitanja (ESAP). Pre potpisivanja finansijskog aranžmana, potrebno je da nezavisni konsultant sačini konačnu verziju ESDD-a i ESAP-a na koje će budući zajmodavac za liniju 1 beogradskog metroa, faze 1 dati saglasnost, kao i da se ispune dodatni zahtevi koji su definisani kroz ESAP“, navodi se u obrazloženju predloženog aneksa.
Kako se dalje objašnjava, trenutno se rade „intenzivne aktivnosti radi ispunjavanja dodatnih zahteva“, međutim imajući u vidu da je projekat izgradnje metroa (samim tim i depoa na Makišu) prepoznat kao projekat od posebnog značaja, Srbija, Grad Beograd, „Beogradski metro i voz“ i Power China su se dogovorile da u cilju ubrzanja projekta za depo Makiš zaključe aneks Ugovornog sporazuma za istražne radove i projektovanje, za radove na projektovanju i izgradnji depoa na Makišu.
Zaključenjem ovog aneksa ugovorne strane će potvrditi da su sredstva namenjena za ovu fazu istražnih radova i projektovanja obezbeđena i da je zahtevani preduslov (stupanje na snagu finansijskog aranžmana) za stupanje na snagu Ugovornog sporazuma sa kompanijom „Power China“ ispunjen.
Zapravo, država Srbija, grad Beograd, „Beogradski metro i voz“ i izvođač radova (Power China) su se dogovorili da kineska firma snosi troškove izvođenja istražnih radova i projektovanja na depou Makiš, do trenutka prijema obaveštenja o datumu početka radova u skladu sa Ugovornim sporazumom (između ostalog do primanja obaveštenja da je zaključen i da je stupio na snagu finansijski aranžman što je preduslov i za stupanje na snagu Ugovora sa kompanijom Power China).
„U slučaju da Ugovorni sporazum ne stupi na snagu u roku od devet meseci, finansijer (Srbija) ili naručilac (Grad Beograd i JKP „Beogradski metro i voz“) će platiit svoje obaveze time što će potpisati poseban sporazum o plaćanju overenog iznosa izvođaču, iz budžeta Srbije“, navodi se u aneksu.
Na upite Nove ekonomije u vezi sa ugovorom o zajmu do objavljivanja teksta nisu odgovorili iz centrale banke Société Générale.
Aneks i na ugovor sa firmom „Egis rail“
Osim aneksa na ugovor na ugovor sa firmom „Power China“ Privremeni organ je odobrio i potpisivanje aneksa koji se odnosi na ugovor između Grada Beograda, JKP „Beogradski metro i voz“ i francuske firme „Egis rail“.
Tim aneksom se do 30. juna ove godine produžuje rok za isporuku tehničke dokumentacije koju treba da izradi ova firma, konkretno konceptualnog rešenja treće linije beogradskog metroa, studije izvodljivosti prve faze linije 1 beogradskog metroa i idejnog projekta za prvu fazu linije 1 sa studijom uticaja na životnu sredinu.
Do sada je na ovaj ugovor potpisano sedam aneksa i svi se odnose na produženje trajanja ugovora.
Vlada Srbije je 2020. godine potpisala Sporazum o donaciji sa Vladom Francuske, a iste godine je potpisan Sporazum o sprovođenju donacije između Natixis-a (u ime Vlade Francuske), Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Ministarstva za evropske integracije i Grada Beogarad.
Sredstva donacije u iznosu od 8,3 miliona evra su namenjena za finasiranje izrade tehničke dokumentacije i ostale dokumentacije za izgradnju beogradskog metroa (konceptualno rešenje za treću liniju, studija izvodljivosti za prvu liniju, idejni projekta za prvu fazu linije 1 sa studijom uticaja na životnu sredinu).
Ugovor za izradu navedene dokumentacije potpisan je u julu 2020. godine između Egis rail-a, Gradske uprave Beograda i JKP „Beogradski metro i voz“ a kao rok za realizaciju je bio definisan 3. maj 2022. godine.
Sada je u planu 8. po redu aneks na ugovor, kojim se menja prvobitni rok za završetak uslug. Naime, sada se očekuje da će ukupno trajanje ugovora biti do 30. juna ove godine.
Kako se navodi, „važeći rokovi ne mogu biti poštovani jer je u toku pregled Idejnog projekta i pripadajućih studija od strane Republičke revizione komisije MGSI i usklađivanje idejnog projekta sa Pravilnikom o tehničkim normativima bezbednosti od požara i eksplozija metroa“, kojim se nameću dodatni zahtevi za projektovanje i izmenu predviđenih tehnički rešenja.
Rokovi za završetak usluge obuhvataju i rokove za odobravanje navedene dokumentacije.
Kako se navodi, konsultant će sprovesti aktivnosti u skladu sa primedbama od strane Tehničke komisije i Državne revizione komisije, tako što će uzeti u obzir sve komentare i isporučiće finalnu verziju Studije opravdanosti, finalnu verziju Idejnog projekta…